Zoomlens 18-200 geschikt Trouw Reportage ?
Zoomlens 18-200 geschikt Trouw Reportage ?
[font=Arial] [/font] Hallo ,
Ik ga binnenkort een trouwreportage doen , dit is voor mij de eerste keer.
De mensen waarvoor ik het doe hebben mij tich maal gemeld dat ze niet zoveel waarde hechten aan een giga kwaliteit van de foto's en dat ik het gerust mag doen en me geen zorgen moet maken.
Aldus heb ik dan toch maar ingestemd.
Normaal gesproken red ik mij aardig met mijn "hobby" al heb ik me er nooit echt in verdiepd.
Nu is mijn losse vraag hier , ik heb het Tamron 18-200 objectief , is deze wel geschikt hiervoor of kan ik beter een kitlens 18-55 gaan gebruiken ??
Wie kan me verder nog goede tips aan de hand doen ?
Ook voor de " groeps foto's " ?
Camera : D50
Flitser : sb600
Lens : Tamron 18-200
Tips over koop een boek of doe een Cursus ken ik wel , en dergelijke antwoorden zit ik niet op te wachten........
Ik ga binnenkort een trouwreportage doen , dit is voor mij de eerste keer.
De mensen waarvoor ik het doe hebben mij tich maal gemeld dat ze niet zoveel waarde hechten aan een giga kwaliteit van de foto's en dat ik het gerust mag doen en me geen zorgen moet maken.
Aldus heb ik dan toch maar ingestemd.
Normaal gesproken red ik mij aardig met mijn "hobby" al heb ik me er nooit echt in verdiepd.
Nu is mijn losse vraag hier , ik heb het Tamron 18-200 objectief , is deze wel geschikt hiervoor of kan ik beter een kitlens 18-55 gaan gebruiken ??
Wie kan me verder nog goede tips aan de hand doen ?
Ook voor de " groeps foto's " ?
Camera : D50
Flitser : sb600
Lens : Tamron 18-200
Tips over koop een boek of doe een Cursus ken ik wel , en dergelijke antwoorden zit ik niet op te wachten........
welke lichtsterkte ? voor de groepsfoto : zet de langste mensen achteraan daarvoor weer de dan langste etc dan krijg je iedereen er wel op met een 18mm maar let op dat je niet de portret stand neemt of je moet het mooi vinden dat de achterste rijen in de bokeh verdwijnen.
wat betreft flitsen , vraag dat of het is toegestaan of niet en probeer indirect te flitsen
en heel belangrijk speel liever met je belichtings meter op + dan een te hoge iso en schiet in NEF + JPEG basic dan heb je achteraf nog correctie mogelijkheden die je zonder nef niet hebt
wat betreft flitsen , vraag dat of het is toegestaan of niet en probeer indirect te flitsen
en heel belangrijk speel liever met je belichtings meter op + dan een te hoge iso en schiet in NEF + JPEG basic dan heb je achteraf nog correctie mogelijkheden die je zonder nef niet hebt
oh ja en probeer indien mogelijk een reserve body of bv analoge nikon er bij te hebben met lensen en film , mocht er een camera stuk gaan dan heb je altijd nog een reserve (ook al zeggen ze nu dat het niet uitmaakt maar ik heb al eens gehoord dat men achteraf neidig / boos kan zijn dat die ene oom of tante er niet opstaat
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als ik mij niet vergis dan kun je bij konijnenberg de 17-55 huren voor niet veel, dat is een ideale lens voor zoiets (en Den Ham lis niet zo ver van Dedemsvaart) en houdt dan de F65 met 28-80 achter de hand met een paar rolletjes. Ik zou me voor kunnen stellen dat je je 50 mm dan nog een keer zou willen gebruiken, maar meer tele heb je niet nodig met een bruiloft.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Verken de route van het bruidspaar eens, zodat minder voor verrassingen komt te staan! denk aan camera-instellingen, maar ook waar je de groepsfoto wil doen, de shoot van het bruidspaar, verken het stadhuis en/of kerk, etc, etc.
Lees ook deze blog en reportage eens door:
http://x-pose.be/blog/
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ortage.asp
Groeten & Suc-6
Robbert
Lees ook deze blog en reportage eens door:
http://x-pose.be/blog/
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... ortage.asp
Groeten & Suc-6
Robbert
Vind de insteek van de klus niet goed.
Je doet zoiets goed of je kan het beter niet doen.
Trouwfoto's blijven na het feest het enige tastbare van iets
wat mensen in principe één keer doen in hun leven.
De vragen die je stelt geven mij aan dat je hier nog niet rijp
(genoeg) voor bent.
Geeft niet, maar maak het jezelf niet onnodig moeilijk en
laat jezelf zeker niet tot iets dwingen.
Ook vervelend is het als je achteraf moet horen dat mensen het toch net iets liever "zus" of "zo" hadden.
Trouwfoto's blijven na het feest het enige tastbare van iets
wat mensen in principe één keer doen in hun leven.
De vragen die je stelt geven mij aan dat je hier nog niet rijp
(genoeg) voor bent.
Geeft niet, maar maak het jezelf niet onnodig moeilijk en
laat jezelf zeker niet tot iets dwingen.
Ook vervelend is het als je achteraf moet horen dat mensen het toch net iets liever "zus" of "zo" hadden.
Laatst gewijzigd door mikemix op za aug 11 2007 2:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik ben het roerend eens met Mike.mikemix schreef:Vind de insteek van de klus niet goed.
Helaas worden liefhebbers te vaak gevraagd voor dit soort werk.
Lees goed: eenhuwelijksreportage is WERK, dat betekent dat je goed beslagen ten ijs moet komen...
Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Wat is er mis met een bruidsreportage door een goede amateur? De profs overvragen (m.i.) maar al te vaak schandalig als het gaat om deze specifieke reportages (en natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen). De prijzen en services varieren werkelijk enorm en zijn naar m.i. te vaak gebaseerd op het inspelen op de emotie.
juist ja! dank je, dennis!
het grote voordeel is als je als goede bekende / huisvriend wordt gevraagd je het stel al goed kent en dan kan alleen maar positief werken! kwestie van goed voorbereiden! zie mijn eerdere posting!
maar het mag niet aan je spullen liggen dat je tekortkomt... ik vind de Tamron SP AF 17-50MM asp F/2,8 XD is perfecte kitlens voor de "job"
Neem altijd een reserve-body mee. Ik zou hier een nikkor 50MM F/1,8 opzetten...
Groeten, Robbert
het grote voordeel is als je als goede bekende / huisvriend wordt gevraagd je het stel al goed kent en dan kan alleen maar positief werken! kwestie van goed voorbereiden! zie mijn eerdere posting!
maar het mag niet aan je spullen liggen dat je tekortkomt... ik vind de Tamron SP AF 17-50MM asp F/2,8 XD is perfecte kitlens voor de "job"
Groeten, Robbert
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
als prof met opleiding krijg ik iedere keer de kriebels als amateurs zonder ervaring dit werk gaan doen. Als bruidspaar de kwaliteit bruidsreportage niet belangrijk vinden wat zullen ze dan van het eigen huwelijk denken? Bij deze opmerking zou ik de opdracht meteen weigeren. Ik begon door mee te lopen met ervaren fotograaf om het te leren. Dan kon je ook geen bruidsreportage verpesten.Roberto schreef:juist ja! dank je, dennis!
Groeten, Robbert
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een volstrekt overtrokken reactie, wil. Laten we een en ander vooral genuanceerd bekijken.wil schreef:Als bruidspaar de kwaliteit bruidsreportage niet belangrijk vinden wat zullen ze dan van het eigen huwelijk denken?
Ben je bang voor broodroof?

Een amateurfotograaf kan zonder meer een leuke huwelijksreportage maken. Zeker als de fotograaf betrokken is bij het paar en de groep.
De apparatuur is wellicht niet optimaal voor het betere portret/poseerwerk maar een leuke sfeerreportage van de dag is prima te doen. Als dat overeenstemt met de verwachting van het paar is er niets aan de hand.
Het kan dus zonder meer, het is erg leuk en... je hebt wat om handen die dag!
Een paar jaar geleden (nog in mijn analoge/Minolta periode) heb ik verschillende huwelijken in mijn omgeving gekiekt. Ik had toen een 28-70 2.8 Sigma en een 70-300 4.5-5.6 Minolta objectief op twee bodies. Helemaal geen pro-spul maar de slachtoffers waren zeer tevreden.
Als je in je fototas kan kiezen tussen de 18-200 of de 18-55 zou ik de kitlens nemen voor dichtbijwerk en de andere voor snapshots. Voor binnen is een externe flitser (SB600/800) een must.
Fotografeer in RAW en bewerk je opnamen zorgvuldig. Maak van de top 50 foto's een fotoboek en geef dat als (extra) kadootje samen met de foto's. Works every time.

(Op een Mac kan dat heel eenvoudig en mooi in iPhoto.)
Laatst gewijzigd door Onno op za aug 11 2007 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het is altijd nog aan het bruidspaar om te bepalen of zij tevreden zijn met de foto's en de fotograaf of niet!
Lijkt wel redelijk ingebakken dat bruidsfoto's ultiem perfect moeten zijn en uitsluitend door professionele fotografen gemaakt moeten en kunnen worden.
Volgens mij zijn er ook bruidsparen die niet zoveel waarde hechten aan perfecte foto's maar bij wijze van spreken aan een enkele 'kiekjes' voldoende hebben (ik zeg hiermee niet dat TS 'kiekjes' maakt, maar bedoel het algemeen).
Lijkt wel redelijk ingebakken dat bruidsfoto's ultiem perfect moeten zijn en uitsluitend door professionele fotografen gemaakt moeten en kunnen worden.
Volgens mij zijn er ook bruidsparen die niet zoveel waarde hechten aan perfecte foto's maar bij wijze van spreken aan een enkele 'kiekjes' voldoende hebben (ik zeg hiermee niet dat TS 'kiekjes' maakt, maar bedoel het algemeen).
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Als het mooi zonnig weer is kun je prima uit de voeten met een 18-200. Mijn persoonlijke voorkeur voor bruidsreportages is een 17-55 of de 28-70.
Als je de mogelijkheid hebt de 17-55 te huren voor die dag zou ik dat zeker doen!
Succes in ieder geval!
Als je de mogelijkheid hebt de 17-55 te huren voor die dag zou ik dat zeker doen!
Succes in ieder geval!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.