Welke camera 'moet' ik nemen?
Welke camera 'moet' ik nemen?
Hallo allemaal,
Om me even voor te stellen; mijn naam is Robert en ik kom uit Groningen. Met name de laatste jaren begin ik steeds meer plezier te krijgen in fotograferen. Voor nu probeer ik leuke foto's te schieten met een Panasonic compact camera met een snelheid van een Golf diesel uit 1979, en dat begint te vervelend te worden. Bij judo, zwem en voetbal evenementen van onze kinderen is het een hele klus om ze er leuk op te krijgen. Nu twijfel ik tussen de aanschaf van een Nikon1 en een Nikon d3200, met een lichte voorkeur voor de d3200. Mijn vraag aan jullie is welk pakket ik het beste kan kopen als ik een d3200 koop. Ik wil graag mooie natuurfoto's maken, onze kinderen mooi op de foto krijgen en mijn hobby voor oudere Saab's en Volvo's met de camera delen. Van beroep ben ik makelaar en maak dus veel interieurfoto's.Een beetje groothoek is dus belangrijk zonder een valse indruk te geven van een geboden ruimte. Kan iemand mij adviseren welke objectief ik het beste kan kopen bij de d3200 om een goede allround camera te hebben zonder lenzen te hoeven verwisselen?
Ik hoop alvast bedankt.
Om me even voor te stellen; mijn naam is Robert en ik kom uit Groningen. Met name de laatste jaren begin ik steeds meer plezier te krijgen in fotograferen. Voor nu probeer ik leuke foto's te schieten met een Panasonic compact camera met een snelheid van een Golf diesel uit 1979, en dat begint te vervelend te worden. Bij judo, zwem en voetbal evenementen van onze kinderen is het een hele klus om ze er leuk op te krijgen. Nu twijfel ik tussen de aanschaf van een Nikon1 en een Nikon d3200, met een lichte voorkeur voor de d3200. Mijn vraag aan jullie is welk pakket ik het beste kan kopen als ik een d3200 koop. Ik wil graag mooie natuurfoto's maken, onze kinderen mooi op de foto krijgen en mijn hobby voor oudere Saab's en Volvo's met de camera delen. Van beroep ben ik makelaar en maak dus veel interieurfoto's.Een beetje groothoek is dus belangrijk zonder een valse indruk te geven van een geboden ruimte. Kan iemand mij adviseren welke objectief ik het beste kan kopen bij de d3200 om een goede allround camera te hebben zonder lenzen te hoeven verwisselen?
Ik hoop alvast bedankt.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welke camera 'moet' ik nemen?
Beste K,
Welkom.
Als ik jouw verhaal snel lees denk ik aan een Nikon D3100 of D5100, beiden met een 18-105 zoomlens.
De D3200 heef voor velen nodeloos veel pixels.
De D5100 heeft een swingscherm, wat velen handig vinden.
De 18-55 lens die vaak aangeboden wordt is een ïnstaplens".
Groeten, Gijs
Welkom.
Als ik jouw verhaal snel lees denk ik aan een Nikon D3100 of D5100, beiden met een 18-105 zoomlens.
De D3200 heef voor velen nodeloos veel pixels.
De D5100 heeft een swingscherm, wat velen handig vinden.
De 18-55 lens die vaak aangeboden wordt is een ïnstaplens".
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- DannySan
- Clublid
Hoi Robert!
welkom op dit - erg leuke - forum!
Leuk eens een keer iemand te zien van 'dichter bij' (ik kom uit Bedum).
Een d3200 is een hele mooie keuze, maar als ik zie wat je allemaal wilt zonder lens te wisselen denk ik: dat kan niet...
Een spiegelreflex is juist sterk omdat je 'em voor verschillende zaken/doeleinden kunt gebruiken; jij wilt de volgende zaken fotograferen:
- judo
- zwemmen
- voetballen
- natuurfoto's (landschap?)
- portret (voor de kids)
- auto-fotografie
- interieurfoto's (voor je beroep, en dat moet dus gewoon 'goed')
Dit lijkt me zonder lens-wisselen vrij onmogelijk; je hebt de nieuwe 18-300 van Nikkor die binnenkort uitkomt, die dekt een hoop maar is - volgens mij - niet voor goede interieurfoto's en goede portretten.
Daar zou nog wel een groot-hoek bij moeten (een 12/24 lens?).
Ik ben nog niet zo ervaren, dus ik 'open' dit topic; ik heb het idee dat anderen wellicht iets specifieker kunnen zijn.
Maar ik wilde je welkom heten, en een 1e reactie plaatsen; en we horen graag wat het geworden is natuurlijk!
Groetjes Danny
welkom op dit - erg leuke - forum!
Leuk eens een keer iemand te zien van 'dichter bij' (ik kom uit Bedum).
Een d3200 is een hele mooie keuze, maar als ik zie wat je allemaal wilt zonder lens te wisselen denk ik: dat kan niet...
Een spiegelreflex is juist sterk omdat je 'em voor verschillende zaken/doeleinden kunt gebruiken; jij wilt de volgende zaken fotograferen:
- judo
- zwemmen
- voetballen
- natuurfoto's (landschap?)
- portret (voor de kids)
- auto-fotografie
- interieurfoto's (voor je beroep, en dat moet dus gewoon 'goed')
Dit lijkt me zonder lens-wisselen vrij onmogelijk; je hebt de nieuwe 18-300 van Nikkor die binnenkort uitkomt, die dekt een hoop maar is - volgens mij - niet voor goede interieurfoto's en goede portretten.
Daar zou nog wel een groot-hoek bij moeten (een 12/24 lens?).
Ik ben nog niet zo ervaren, dus ik 'open' dit topic; ik heb het idee dat anderen wellicht iets specifieker kunnen zijn.
Maar ik wilde je welkom heten, en een 1e reactie plaatsen; en we horen graag wat het geworden is natuurlijk!
Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Bedankt Gijs en Danny voor de reactie. Een extra lens voor het werk is geen probleem, het is niet mijn ideaal, maar een groothoeklens voor het werk en een andere objectief voor de hobby is prima. Dan zou ik voor de hobby een 18-105 lens kunnen nemen? Het zijn veel vragen maar welke groothoek kan ik het beste kopen als ik eerlijke foto's wil maken van een woon-slaap-badkamer?
- DannySan
- Clublid
Hoi Robert,Klik! schreef:Bedankt Gijs en Danny voor de reactie. Een extra lens voor het werk is geen probleem, het is niet mijn ideaal, maar een groothoeklens voor het werk en een andere objectief voor de hobby is prima. Dan zou ik voor de hobby een 18-105 lens kunnen nemen? Het zijn veel vragen maar welke groothoek kan ik het beste kopen als ik eerlijke foto's wil maken van een woon-slaap-badkamer?
graag gedaan hoor!
Voor de hobby is een 18-105 volgens mij ideaal (al kan ik niet vanuit ervaring praten, met D3100 heb ik gekocht met de 18-55 kitlens als pakket).
Vanwaar jouw idee als keuze tussen de '1' en de 3200 eigenlijk?
De D3100 of D5100 niet overwogen?
Voor het prijsverschil tussen de D3100 en de D3200 kom je volgens mij al een eind richting een 'groothoeklens' aanschaf.
Ik hoor op dit forum zeer veel positieve geluiden over de 18-105 dus volgens mij kun je je daar nooit een buil mee vallen.
Hij heeft niet het zoombereik van mijn tweede lens (55-200) die ik zelf fijn vind voor net dat beetje 'dichterbij' (wat handig zou kunnen zijn bij de foto's van het sporten e.d.
Maar, je kunt daarmee zeker beginnen; voor wat betreft de groothoek voor je werk (die je wellicht zelf 'op de zaak' zou kunnen aanschaffen?) moet ik je het antwoord een beetje schuldig blijven; er zijn een aantal heren die 'way more' ervaring hebben met 'het juiste objectief voor het juiste doel'; wellicht kunnen zij daar een nuttige uitspraak over doen?
Succes met je keuze gewenst natuurlijk!
En ik ben met dit antwoord 'gegaan' voor de D3100/D3200 keuze; ik heb geen ervaring met de '1' en zou je daar dus ook niets over kunnen zeggen...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ha,
Ik adviseer je eerst eens met die 18-105 te beginnen; 18 mm komt overeen met 27 mm op kleinbeeldformaat qua beeldhoek en dat is voor interieuropnamen zonder de boel te bedonderen geschikt (met grotere beeldhoeken/kleinere brandpuntsafstanden worden kasten kamers en kamers balzalen, dat lijkt me als makelaar toch minder geslaagd).
Misschien is de vervorming hinderlijk of wil je toch nog een grotere beeldhoek, kun je nog een specifieke groothoek erbij kopen.
Het uitklapbare scherm van de D5100 zou voor je beroepsfoto's ook handig kunnen zijn maar anders zou ik zelf de D3200 kiezen (nieuwer, het verhaal van 'te veel' pixels horen we sinds de camera's boven de 6 Megapixels zijn uitgekomen).
Of de Nikon 1 voor professioneel werk handig is, weet ik niet.
Groet, Henk
Ik adviseer je eerst eens met die 18-105 te beginnen; 18 mm komt overeen met 27 mm op kleinbeeldformaat qua beeldhoek en dat is voor interieuropnamen zonder de boel te bedonderen geschikt (met grotere beeldhoeken/kleinere brandpuntsafstanden worden kasten kamers en kamers balzalen, dat lijkt me als makelaar toch minder geslaagd).
Misschien is de vervorming hinderlijk of wil je toch nog een grotere beeldhoek, kun je nog een specifieke groothoek erbij kopen.
Het uitklapbare scherm van de D5100 zou voor je beroepsfoto's ook handig kunnen zijn maar anders zou ik zelf de D3200 kiezen (nieuwer, het verhaal van 'te veel' pixels horen we sinds de camera's boven de 6 Megapixels zijn uitgekomen).
Of de Nikon 1 voor professioneel werk handig is, weet ik niet.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Om eerlijk te zijn ben ik een geweldige prutser en bij de Nikon1 kreeg ik het gevoel niets fout te kunnen doen. De aan-uit knop is te vinden en de rest gaat vanzelf. Dan ga je je grenzen iets verleggen en bekruipt je het gevoel dat een d3200 ook te overwinnen is. Bij spiegelreflexcamera's ben ik snel geneigd te denken dat ze te moeilijk zijn. Bij de testen en filmpjes op Youtube van de d3200 komt eigenlijk steeds naar voren dat hij zeer gebruiksvriendelijk en makkelijk in omgang is. De D3100 heb ik nog niet overwogen, evenals de D5100. Wanneer ik nu alles koop wil ik er graag jaren mee doen. Ik heb het idee dat de d3200 nieuwer is en over enkele jaren beter bij de tijd is.DannySan schreef:Vanwaar jouw idee als keuze tussen de '1' en de 3200 eigenlijk?
De D3100 of D5100 niet overwogen?
Henk, bedankt voor je reactie. Voor € 799,- kan ik via diverse aanbieders de d3200 kopen met een 18-105 objectief. Ik zal straks de tafel afruimen, koffie zetten en mijn vrouw eens lief aankijken..
- Léon Obers
- Forumlid
Wat heet eerlijk? Zoals reeds opgemerkt, hoe groothoekiger hoe meer ruimte je suggereert. Iets voorschotelen wat er niet is, daarmee haal je bakzeil. Aan de andere kant, je moet mensen toch ook wat kietelen om specifiek de aandacht op jouw objecten gericht te krijgen. Goed gefotografeerd, maar wellicht overdreven (?) krijg je meer respons dan "eerlijke" fotografie. De echt potentiële koper wil het object toch zelf zien als het om "eerlijk" gaat. Die koopt niet van een plaatje in deze business. Dus die fotografie is meer een stuk marketing om een groter aantal gerichte afspraken te maken en daarmee wellicht de kans op verkoop te vergroten dan dat het aankomt op meer of mindere "eerlijke" fotografie.Klik! schreef:Dan zou ik voor de hobby een 18-105 lens kunnen nemen? Het zijn veel vragen maar welke groothoek kan ik het beste kopen als ik eerlijke foto's wil maken van een woon-slaap-badkamer?
Ik zou zeggen, overdrijf het zaakje net iets bovengemiddeld dan "normaal" voor de beste respons. De rest komt dan aan op je verkooptechniek als ze daadwerkelijk je object komen bezoeken. Bedenk echter dat goede fotografie een vak is, een eigen discipline. Niet iets wat je er zomaar bijdoet. Het is net zoiets als dat ik makelaardij er als nevenactiviteit zomaar bij zou doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Robert, (sorry dat ik bij eerste lezing jouw naam niet onthield)
een paar puntjes
-eerlijke groothoekfoto's
(ik heb nog nooit een makelaarsfoto met het origineel vergleeken en de gedachte van "eerlijk" gehad, dus ) reken daar maar niet op.
Nikon en andere leveranciers maken wel serieuze groothoeken, maar daarvoor heb je ook een serieus budget nodig, een professionele architectuurfotograaf gaat voor de niet zo handige 24 3.5 PC-E lens (euro 1500-2000).
-Ik lees niets dan jammerklachten van de makelaardij (zonder met evt partners re rekenen)
-een D3200 lijkt me onnodig duur tov een D3100
-minder pixels kunnen best handig zijn en je wilt toch geen volle-resolutie op de makelaars-website zetten?.
-met een D5100 kan je zonodig de kamera in een hoekje duwen en toch iets van het zoekerbeeld zien, dat is soms best handig
Groeten, Gijs
een paar puntjes
-eerlijke groothoekfoto's

Nikon en andere leveranciers maken wel serieuze groothoeken, maar daarvoor heb je ook een serieus budget nodig, een professionele architectuurfotograaf gaat voor de niet zo handige 24 3.5 PC-E lens (euro 1500-2000).
-Ik lees niets dan jammerklachten van de makelaardij (zonder met evt partners re rekenen)
-een D3200 lijkt me onnodig duur tov een D3100
-minder pixels kunnen best handig zijn en je wilt toch geen volle-resolutie op de makelaars-website zetten?.
-met een D5100 kan je zonodig de kamera in een hoekje duwen en toch iets van het zoekerbeeld zien, dat is soms best handig
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hallo allemaal,
Ik ben Willem en ben nieuw hier op het forum.
Robert ik heb voor 3 weken terug een Nikon D3200 gekocht omdat ik de overstap heb gemaakt van compact camera naar spiegelreflex camera.
De D3200 maakt super scherpe foto's en ben erg tervreden over de camera.
Ik had hiervoor de Canon SX 30IS met 14,2 MP en het verschil zie ik wel met foto's maken
Ik zet voor mijn hobby mobiele kranen en zwaar transport op de foto en heb nog nooit zulke scherpe foto''s gehad.
Ik zou je de D3200 wel aanraden.
Willem
Ik ben Willem en ben nieuw hier op het forum.
Robert ik heb voor 3 weken terug een Nikon D3200 gekocht omdat ik de overstap heb gemaakt van compact camera naar spiegelreflex camera.
De D3200 maakt super scherpe foto's en ben erg tervreden over de camera.
Ik had hiervoor de Canon SX 30IS met 14,2 MP en het verschil zie ik wel met foto's maken
Ik zet voor mijn hobby mobiele kranen en zwaar transport op de foto en heb nog nooit zulke scherpe foto''s gehad.
Ik zou je de D3200 wel aanraden.
Willem
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mij lijkt een D3100 een betere keuze dan een D3200. Het budget dat je dan overhoudt kan je in objectieven stoppen. Uiteindelijk zijn die belangrijker dan de camera!
Iedereen duikt op het huizen fotograferen, maar dat is een kwestie van een goed objectief kiezen dat een behoorlijke groothoek biedt. De camera maakt daarbij echt niets uit; dat huis loopt niet weg.
De objectieven dus. Je wilt zaken als judo fotograferen. En zwemmen. Dat zijn lastige zaken, want het is binnen met slecht licht. Daarom heb je gewoon een lichtsterke telezoom nodig. En dan kom je al snel uit, als je een beperkt budget hebt, bij onze vrienden van Sigma; die maken goede objectieven die ook een autofocusmotor hebben ingebouwd en nog een beetje betaalbaar zijn. Kijk eens naar een Sigma 70-200 of 50-150, beide f/2.8. Desnoods tweedehands. Je hebt zoiets echt nodig als je een goede kans wilt hebben bij iets als judo...
Je kan ook denken aan een (tweedehands) D90. Dan heb je veel meer keuze in objectieven!
Iedereen duikt op het huizen fotograferen, maar dat is een kwestie van een goed objectief kiezen dat een behoorlijke groothoek biedt. De camera maakt daarbij echt niets uit; dat huis loopt niet weg.
De objectieven dus. Je wilt zaken als judo fotograferen. En zwemmen. Dat zijn lastige zaken, want het is binnen met slecht licht. Daarom heb je gewoon een lichtsterke telezoom nodig. En dan kom je al snel uit, als je een beperkt budget hebt, bij onze vrienden van Sigma; die maken goede objectieven die ook een autofocusmotor hebben ingebouwd en nog een beetje betaalbaar zijn. Kijk eens naar een Sigma 70-200 of 50-150, beide f/2.8. Desnoods tweedehands. Je hebt zoiets echt nodig als je een goede kans wilt hebben bij iets als judo...
Je kan ook denken aan een (tweedehands) D90. Dan heb je veel meer keuze in objectieven!
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik ga met patrick mee. Kijk eens naar een (2e hands) D90. Is een.goede camera en veel flexibeler met lenzen vanwege de ingebouwde af-motor.
En lenzen zijn idd belangrijker dan de body uiteindelijk.
Je kan dan denken aan de 18-105, lichtsterke 35 of 50mm prime en.voor je huizen fotografie een goede groothoek. Maar die hoef je natuurlijk niet allemaal tegelijk te kopen.
Groeten Jan.
En lenzen zijn idd belangrijker dan de body uiteindelijk.
Je kan dan denken aan de 18-105, lichtsterke 35 of 50mm prime en.voor je huizen fotografie een goede groothoek. Maar die hoef je natuurlijk niet allemaal tegelijk te kopen.
Groeten Jan.
Een berg Nikon spullen....
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Waarom wil je persé een DSLR? Als ik het zo lees ga je daar alleen maar spijt van krijgen. Je koopt een veel te lompe, complexe camera die straks in een hoekje blijft liggen omdat je geen tijd hebt om hem te leren kennen, en geen zin hebt om hem steeds mee te slepen.Klik! schreef:Hallo allemaal,
Ik hoop alvast bedankt.
Jij hebt veel meer aan een goede compact of een goede bridge camera.
Kijk eens naar een Nikon P7100, of als je een wat betere sensor wil en geen probleem hebt met lensen wisselen naar een Sony Nex-5.
Daar ga JIJ veel meer plezier van beleven.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Die conclusie deel ik niet... Binnen fotograferen met een P7100? Lastig. Sport binnen fotograferen? Kansloos.
Waarom zou de TS niet aan de DSLR moeten? Zo groot is een D3100 toch niet? Ja, de lichtsterke objectieven wel, maar dat is geen eerlijke vergelijking met de ook niet lichtsterke P7100...
Een systeemcamera is natuurlijk wel een idee als je het compact wilt houden. Neem er dan liefst een met een flinke sensor, liefst APS-C!
Waarom zou de TS niet aan de DSLR moeten? Zo groot is een D3100 toch niet? Ja, de lichtsterke objectieven wel, maar dat is geen eerlijke vergelijking met de ook niet lichtsterke P7100...
Een systeemcamera is natuurlijk wel een idee als je het compact wilt houden. Neem er dan liefst een met een flinke sensor, liefst APS-C!
Bedankt voor de reacties, wat een levendig en informatief forum is dit. Naast de d3200 hou ik ook de d3100 in de gaten. Voor wat betreft de makelaardij; ik heb nu een 27mm groothoek en daarmee krijg ik alles goed op de foto, op kleinere vertrekken na als badkamers en toiletten. Ik zou graag iets meer groothoek willen en dat kan al snel met een simpele groothoekobjectief.
De hobby weegt voor mij veel zwaarder. We hebben ooit een expositie van Hans Sas bezocht, een fotograaf die veel foto's maakt van landschappen als agrarische landschappen, wadden e.d. Dit vond ik zo ontzettend mooi en knap gedaan dat ik in ieder geval met de apparatuur een kans wil maken een foto te schieten dat in de verte misschien iets op zijn werk zo kunnen lijken (voorzichtiger kan ik het niet brengen
)
De foto's van onze kinderen zijn meer voor de 'oh, ha, snif' momenten en eigenlijk zijn ze met onze oude compact zelden donker. Met de snelheid van een spiegelreflex en betere kwaliteit camera/lens, is volgens mij al veel gewonnen.
De hobby weegt voor mij veel zwaarder. We hebben ooit een expositie van Hans Sas bezocht, een fotograaf die veel foto's maakt van landschappen als agrarische landschappen, wadden e.d. Dit vond ik zo ontzettend mooi en knap gedaan dat ik in ieder geval met de apparatuur een kans wil maken een foto te schieten dat in de verte misschien iets op zijn werk zo kunnen lijken (voorzichtiger kan ik het niet brengen

De foto's van onze kinderen zijn meer voor de 'oh, ha, snif' momenten en eigenlijk zijn ze met onze oude compact zelden donker. Met de snelheid van een spiegelreflex en betere kwaliteit camera/lens, is volgens mij al veel gewonnen.