P7100 vs Flashtrigger
P7100 vs Flashtrigger
Hallo mensen,
Zoals eerder, in een ander draadje aaangegeven, heeft de P7100 wat isseus met de hotshoe.
Met name als je er een flitstrigger op zet werkt het niet.
Ik heb hiervoor een mail gestuurd naar Nikon nederland en een teleurstellende reactie ontvangen.
Mij werd geadviseerd om de cameratrigger van Nikon te gaan gebruiken? Erg jammer.
Ook werd aangegeven dat Nikon niets deed aan testen van andere merken op hun spullen.
Dat was de reactie vanuit Nikon Nederland.
Mijn mail werd dus niet goed gelezen. Erg jammer.
Omdat ik toch met flitstriggers op de P7100 wil werken vraag ik me af of er meer mensen zijn die dit probleem met de P7100 ervaren.
Daarnaast verneem ik graag welke triggers er niet of wel werken met de P7100.
Werkt niet:
Pixel Soldier
Cactus
Werkt wel:
Youngnuo RF-602
Pocket Wizzard
Nikon SU 800
onder de volgende voorwaarden:
De SU-800 selecteren op stand A dus niet op A-B of aleen op B.
P-7100 flitser keuze van automaat halen en naar de aanduiding -flits simbool de 4e van boven dus een voor de laatste.
Zoals eerder, in een ander draadje aaangegeven, heeft de P7100 wat isseus met de hotshoe.
Met name als je er een flitstrigger op zet werkt het niet.
Ik heb hiervoor een mail gestuurd naar Nikon nederland en een teleurstellende reactie ontvangen.
Mij werd geadviseerd om de cameratrigger van Nikon te gaan gebruiken? Erg jammer.
Ook werd aangegeven dat Nikon niets deed aan testen van andere merken op hun spullen.
Dat was de reactie vanuit Nikon Nederland.
Mijn mail werd dus niet goed gelezen. Erg jammer.
Omdat ik toch met flitstriggers op de P7100 wil werken vraag ik me af of er meer mensen zijn die dit probleem met de P7100 ervaren.
Daarnaast verneem ik graag welke triggers er niet of wel werken met de P7100.
Werkt niet:
Pixel Soldier
Cactus
Werkt wel:
Youngnuo RF-602
Pocket Wizzard
Nikon SU 800
onder de volgende voorwaarden:
De SU-800 selecteren op stand A dus niet op A-B of aleen op B.
P-7100 flitser keuze van automaat halen en naar de aanduiding -flits simbool de 4e van boven dus een voor de laatste.
Laatst gewijzigd door oud0001 op ma jul 23 2012 12:01 am, 3 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: P7100 vs Flashtrigger
Tja. Ik vind het geen vreemde reactie van Nikon. Andere merken proberen hun spullen samen te laten werken met Nikon spullen door reverse engineering. En als het niet werkt moet Nikon daar uitleg over geven? Je verwacht toch ook niet dat de importeur van Volkswagen uitleg geeft waarom de niet-Volkswagen onderdelen die je zelf toegevoegd hebt aan je auto niet werken?
Patrick,
Je maakt leuke beeldspraak.
Mijn reactie daarop is dan als volgt:
Normaliter niet nee maar, als ik het Pioneer radiootje uit mijn oude golf I haal en in mijn nieuwe golf II niet werkt wil ik weten waarom niet?
Dan wil ik ook graag weten waarom dat is.
Dat is wat ik feitelijk vraag. De pixel werkt prima op de D200 en de D300s.
Ik heb niet de ilusie dat Nikon ook alle andere merken test. Dat snap ik ook nog wel.
Wat ik wel vreemd vindt is dat men niet leest dat ik het verschil in Nikon hotshoe t.o.v. de andere Nikon hotshoe heb opgemerkt door gebruik van een apparaatje van een derde partij. Er zit dus verschil in. Het verschil zit em tussen de ene Nikon en de andere Nikon.
Dan is het logisch de vraag aan Nikon te stellen, lijkt me. Waarom heeft Nikon een verschil in hotshoe gemaakt tussen b.v. de D300s en de P7100 en wat is dat verschil. Ik bedoel, dat Nikon precies weet hoe de hotshoe zit bij de D300s en ook bij de P7100. Nikon kan die vraag dan ook als beste beantwoorden.
Zij hebben immers de schema's en software inzichten die wij niet hebben.
Een simpel antwoord als: ja daar zit softwarematig of hardwarematig verschil in omdat we niet verwachten/willen dat mensen daar triggers op gaan gebruiken of iets dergelijks is dan al wel duidelijk genoeg. Dan is mij duidelijk waar het verschil tussen de D300s en de P7100 zit.
Daar gaat het in mijn vraagstelling om.
Ik hoop dan maar dat dit nu iets duidelijker overkomt.
Je maakt leuke beeldspraak.

Mijn reactie daarop is dan als volgt:
Normaliter niet nee maar, als ik het Pioneer radiootje uit mijn oude golf I haal en in mijn nieuwe golf II niet werkt wil ik weten waarom niet?
Dan wil ik ook graag weten waarom dat is.
Dat is wat ik feitelijk vraag. De pixel werkt prima op de D200 en de D300s.
Ik heb niet de ilusie dat Nikon ook alle andere merken test. Dat snap ik ook nog wel.
Wat ik wel vreemd vindt is dat men niet leest dat ik het verschil in Nikon hotshoe t.o.v. de andere Nikon hotshoe heb opgemerkt door gebruik van een apparaatje van een derde partij. Er zit dus verschil in. Het verschil zit em tussen de ene Nikon en de andere Nikon.
Dan is het logisch de vraag aan Nikon te stellen, lijkt me. Waarom heeft Nikon een verschil in hotshoe gemaakt tussen b.v. de D300s en de P7100 en wat is dat verschil. Ik bedoel, dat Nikon precies weet hoe de hotshoe zit bij de D300s en ook bij de P7100. Nikon kan die vraag dan ook als beste beantwoorden.
Zij hebben immers de schema's en software inzichten die wij niet hebben.
Een simpel antwoord als: ja daar zit softwarematig of hardwarematig verschil in omdat we niet verwachten/willen dat mensen daar triggers op gaan gebruiken of iets dergelijks is dan al wel duidelijk genoeg. Dan is mij duidelijk waar het verschil tussen de D300s en de P7100 zit.
Daar gaat het in mijn vraagstelling om.
Ik hoop dan maar dat dit nu iets duidelijker overkomt.

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Tja, de P7100 is natuurlijk wel een totaal andere camera dan een DSLR...
En leuk dat zij weten hoe hun eigen spullen in elkaar zitten, maar dan weten ze het natuurlijk nog niet van allerlei andere aanbieders. Ik gok dat ze het ook helemaal niet willen weten. Zou ik ook niet willen, temeer daar Nikon dat andere spul zelf ook probeert te verkopen.
En leuk dat zij weten hoe hun eigen spullen in elkaar zitten, maar dan weten ze het natuurlijk nog niet van allerlei andere aanbieders. Ik gok dat ze het ook helemaal niet willen weten. Zou ik ook niet willen, temeer daar Nikon dat andere spul zelf ook probeert te verkopen.
Maar met de zelfde hotshoe!Patrick schreef:Tja, de P7100 is natuurlijk wel een totaal andere camera dan een DSLR...
Nikon verkoopt helemaal geen radiotriggers. Ze verkopen infrrood en dat kun je niet om de hoek neerzetten. Dat werk niet.Patrick schreef: En leuk dat zij weten hoe hun eigen spullen in elkaar zitten, maar dan weten ze het natuurlijk nog niet van allerlei andere aanbieders. Ik gok dat ze het ook helemaal niet willen weten. Zou ik ook niet willen, temeer daar Nikon dat andere spul zelf ook probeert te verkopen.
Dus een concurentiestrijdt is er niet.
Ze kunnen wel eerlijk zijn. Dat zijn ze helaas dan ook niet. Men schuift het af op een ander.
Die ander heeft niets te maken met het verschil tussen een D200 of een P7100. Dat is een puur Nikon verhaal en anders niets.
Daar kan niemand iets anders van maken. Bij Nikon maken ze ook wel eens fouten hoor.
Nu blijkt dus dat Nikon daarin niet consistent is. Dat haalt de betrouwbaarheid een beetje naar beneden.
Jammer maar, als Nikon niet aan wil geven waar de oorzaak ligt moeten we het zelf maar uit gaan zoeken.
Dat is hier het doel.
Als iedereen met een P7100 en een triggersetje dat zou willen testen en hiet wil aangeven krijgen we een mooi overzicht van wat wel en wat niet werkt.
Waarom dat dan zo is blijft dan een raadsel. Ik hoop dan maar dat met de SB 900 niets fout gaat dan. Het is toch een andere opbouw van het flitssysteem in de P7100 dan in de DSLR camera's.
- Léon Obers
- Forumlid
Het komt wel meer voor dat spullen van een derde partij niet werken op die van Nikon.
Wat ik me zo voor de geest kan halen heeft Sigma wel eens ooit problemen gehad met de CPU van lenzen op bepaalde bodies. Idem flitsers van Metz op Nikon bodies. Je kon die producten bij Sigma en Metz dan gratis updaten naar een nieuwe firmware (als de spullen niet te oud waren). Voor wat betreft die Pixel en de Cactus zou je de vraag dan ook specifiek bij die bedrijven moeten neerleggen en niet bij Nikon. Bedenk dat ze dan mogelijk met een verklaring komen dat de P7100 niet in hun lijst staat waarmee de trigger compatibel zou moeten zijn.
Maar het is geen zaak van Nikon als spullen van derden daar niet mee compatibel zijn.
Wat ik me zo voor de geest kan halen heeft Sigma wel eens ooit problemen gehad met de CPU van lenzen op bepaalde bodies. Idem flitsers van Metz op Nikon bodies. Je kon die producten bij Sigma en Metz dan gratis updaten naar een nieuwe firmware (als de spullen niet te oud waren). Voor wat betreft die Pixel en de Cactus zou je de vraag dan ook specifiek bij die bedrijven moeten neerleggen en niet bij Nikon. Bedenk dat ze dan mogelijk met een verklaring komen dat de P7100 niet in hun lijst staat waarmee de trigger compatibel zou moeten zijn.

Maar het is geen zaak van Nikon als spullen van derden daar niet mee compatibel zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jigal
- Clublid
P7100 vs Flashtrigger
Ik heb de SB900 en SB910 getest en die werken prima op de P7100.
Vervolgens heb ik de Pocket Wizard Flex TT1 op de P7100 en de FlexTT5 op de SB900/910
gezet; de flitser werkt prima, alleen een aantal functies werkt niet gelijk aan de
flitser rechtstreeks op de camera:
- zoom mode werkt niet automatisch (dus als je met de P7100 zoomt)
- in A-mode reageert de flitser op aanpassing van diafragma op de P7100, maar
in M-mode niet.
- wijziging van ISO op P7100 wordt niet aan flitser doorgegeven.
Ik heb dit heel kort en snel getest, dus is zeker niet volledig.
Conclusie: P7100 werkt prima met Nikon flitsers (met behoud van veel functies)
Op de PW's werkt het ook prima (zelfs met aantal extra functies)
Vervolgens heb ik de Pocket Wizard Flex TT1 op de P7100 en de FlexTT5 op de SB900/910
gezet; de flitser werkt prima, alleen een aantal functies werkt niet gelijk aan de
flitser rechtstreeks op de camera:
- zoom mode werkt niet automatisch (dus als je met de P7100 zoomt)
- in A-mode reageert de flitser op aanpassing van diafragma op de P7100, maar
in M-mode niet.
- wijziging van ISO op P7100 wordt niet aan flitser doorgegeven.
Ik heb dit heel kort en snel getest, dus is zeker niet volledig.
Conclusie: P7100 werkt prima met Nikon flitsers (met behoud van veel functies)
Op de PW's werkt het ook prima (zelfs met aantal extra functies)
Léon Obers schreef: Maar het is geen zaak van Nikon als spullen van derden daar niet mee compatibel zijn.
Weet ik en nogmaals gaat het niet om.
Nikon vs Nikon zit een verschi in. Nikon D200 en D300s vs P7100.
Issa allemaal Nikon.

De pixel veranderd niet als ik em werkend van de D300s neem en op de P7100 zet.
Het verschil zit em tussen D300s en P7100.
P.S. Thanks Jigal. Top info.
Ik kijk in de handleiding van Pixel Soldier, en zie dat de lijst van ondersteunde camera's van Nikon geen CoolPix modellen vermeldt.
pag5
Groet Hans.
pag5
Groet Hans.
Laatst gewijzigd door J.Hoes op di jul 03 2012 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Tja. Ik snap je punt wel, maar vind nog steeds dat je van de verkeerde situatie uitgaat. Nikon heeft nooit beweerd dat die trigger compatible is met die P7100. Ze zeggen alleen dat er een hotshoe beschikbaar is die het goed doet, wellicht met beperkingen, met Nikon flitsers. En dat doet het dus.
En als de hotshoe er hetzelfde uitziet als die op de ondersteunde DSLR's, dan betekent dat niet direct dat de aansturing ervan hetzelfde is. Diverse modellen auto's, ook binnen hetzelfde merk, hebben ook verschillende onderdelen onder de motorkap.
Als je je tekort gedaan voelt, dan moet je je echt richten op de fabrikant/importeur van die trigger. Die beweren iets gemaakt te hebben dat compatible is met Nikon camera's. En dan nog is het de vraag wat je bereiken kan, want ik gok dat ze de P7100 niet in het door hun geverifieerde lijstje Nikon-modellen hebben staan.
En als de hotshoe er hetzelfde uitziet als die op de ondersteunde DSLR's, dan betekent dat niet direct dat de aansturing ervan hetzelfde is. Diverse modellen auto's, ook binnen hetzelfde merk, hebben ook verschillende onderdelen onder de motorkap.
Als je je tekort gedaan voelt, dan moet je je echt richten op de fabrikant/importeur van die trigger. Die beweren iets gemaakt te hebben dat compatible is met Nikon camera's. En dan nog is het de vraag wat je bereiken kan, want ik gok dat ze de P7100 niet in het door hun geverifieerde lijstje Nikon-modellen hebben staan.
Ik voel me niet tekort gedaan. Ik snap niet waarom het zo'n probleem is om aan te geven dat er verschil in zit tussen de Nikon modellen.
Nikon zou toch in staat moeten zijn een dergelijke uitspraak over hun eigen producten te kunnen doen.
In de trand van: ja meneer, er zit verschil in de hotshoe aansturing of in de software/hardware dan wel beide.
Of dat nu ontstaat door app van derden of uit nieuwsgierigheid of andere reden doet daar toch niets aan af. Ik vroeg niet om een uitspraak te doen over Pixel maar, over de vershillen tussen de P en de D serie hotshoe.
Als ik jouw redenering volg moet ik dus Pixel gaan vragen naar die verschillen tussen de Nikon modellen. Dat is wat men aangeeft. Dat vind ik nu wel erg krom.
Als of je aan de maker van je universele dakdrager van zeg Halfords moet vragen wat de vershillen in motor zijn in je Golf I en je Golf II. Dat vind ik een beetje vreemd. Dan kan ik beter aan VW vragen wat de verschillen zijn, toch?
Maar goed, we maken gewoon zelf een lijstje met triggers die wel werken.
Als hier dan iemand gebruik van wil maken dan kan dat.
Nikon zou toch in staat moeten zijn een dergelijke uitspraak over hun eigen producten te kunnen doen.
In de trand van: ja meneer, er zit verschil in de hotshoe aansturing of in de software/hardware dan wel beide.
Als dat dan niet betekend dat de aansturing het zelfde is maar, kan verschillen dan kan Nikon dat toch ook vermelden als er naar gevraagd wordt.En als de hotshoe er hetzelfde uitziet als die op de ondersteunde DSLR's, dan betekent dat niet direct dat de aansturing ervan hetzelfde is. Diverse modellen auto's, ook binnen hetzelfde merk, hebben ook verschillende onderdelen onder de motorkap.
Of dat nu ontstaat door app van derden of uit nieuwsgierigheid of andere reden doet daar toch niets aan af. Ik vroeg niet om een uitspraak te doen over Pixel maar, over de vershillen tussen de P en de D serie hotshoe.
Als ik jouw redenering volg moet ik dus Pixel gaan vragen naar die verschillen tussen de Nikon modellen. Dat is wat men aangeeft. Dat vind ik nu wel erg krom.
Als of je aan de maker van je universele dakdrager van zeg Halfords moet vragen wat de vershillen in motor zijn in je Golf I en je Golf II. Dat vind ik een beetje vreemd. Dan kan ik beter aan VW vragen wat de verschillen zijn, toch?
Maar goed, we maken gewoon zelf een lijstje met triggers die wel werken.
Als hier dan iemand gebruik van wil maken dan kan dat.
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nee, het is handig om bij Volkswagen te gaan navragen waarom je dakdrager van een ander merk wel op je Passat past, maar niet op je Golf...Tuihanti schreef:Als of je aan de maker van je universele dakdrager van zeg Halfords moet vragen wat de vershillen in motor zijn in je Golf I en je Golf II. Dat vind ik een beetje vreemd. Dan kan ik beter aan VW vragen wat de verschillen zijn, toch?

Maar als Volkswagen beweert dat er op allebei de auto's een dakdrager gemonteerd kan worden dan is daar toch geen gelogen woord bij?
Groet, Rob.
Laatst gewijzigd door keenoncoolstuff op di jul 03 2012 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
Krom? Kom nou toch... Pixel, en alleen Pixel, is degene die een uitspraak kan doen over compatibiliteit met de P7100.Tuihanti schreef:......
.......
Mogelijk is jouw exemplaar een beetje kaduuk.
Groet Hans.
- Galloper
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ook ik ben van mening dat je bij de maker van de niet Nikon Flashtrigger moet vragen waarom iets niet werkt. Zij hebben dat ding ontworpen, Nikon heeft daar helemaal niets mee te maken.
Nou ga dan maar lekker aan Halfords vragen waarom je ene VW anders is dan die andere VW.
Wedden dat je te horen krijgt dat bij VW maar te gaan vragen? Die maken ze immers.
Duh.
Wedden dat je te horen krijgt dat bij VW maar te gaan vragen? Die maken ze immers.
Duh.