runny nose

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
EvH
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

runny nose

Bericht door EvH » ma jul 02 2012 9:01 pm

wat vinden jullie hiervan:
genomen met een 14/24 2.8 in een bamboe hut in Myanmar.

Afbeelding
Gr. Erwin

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: runny nose

Bericht door Matthieu » ma jul 02 2012 10:41 pm

Op zich een mooi portret
maar ik vind je bewerking veel te ver doorgeschoten.
Doet afbreuk aan de fraaie foto ipv dat het wat toevoegd ~!
Ik ben benieuwd naar het origineell.
Jammer
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 02 2012 10:44 pm

Idem zelfde idee als verwoord door Matthieu.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » di jul 03 2012 9:34 am

ook ik be wel benieuwd naar het origineel (of een iets minder bewerkte variant)
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » di jul 03 2012 9:57 am

Mooi portret! In het algemeen vind ik portretten genomen op ooghoogte van het model mooier. Maar wellicht was het hier een bewuste keuze om het van bovenaf te doen?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

EvH
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EvH » di jul 03 2012 11:42 am

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Als eerste hier de originele foto (alleen vierkant uitgesneden).

Ik snap voor een aantal van jullie de opmerking over de bewerking. Ik ben jaren zelf alleen een registrerend fotograaf (plaatjes schieter) geweest. Heb het bewerken van foto's verafschuwt. Een jaar of 2 geleden ben ik in contact gekomen met een fotograaf die eigenlijk niets anders deed dan al zijn foto's bewerken. Een soort van " kunst " objectjes van maken. Ik vond dit eigenlijk best apart en ben wat later zelf gaan stoeien met Aperture en wat ander software. Ik zelf vind de bewerking niet overdone, maar ik vroeg uiteraard niet voor niets jullie commentaar. En uiteraard ben ik ook nog op zoek naar waar de spreekwoordelijke grenzen liggen of iets (met name door andere) nog mooi gevonden wordt.

dus nogmaals bedankt voor jullie inbreng.

Afbeelding

ps. de foto was een moment opname, zoals vermeld had ik mn 14/24 op de camera zitten en niet voor portretten :-), echter werd ik door mn gids gewezen op deze kleine die zon 30cm van mn rug af naar me toe aan t kruipen was. het was dus omdraaien en knippen, wat min of meer een verbazend kijkende snotneus opleverde... Ik vond t in deze een geslaagde opname.
Gr. Erwin

EvH
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EvH » di jul 03 2012 11:44 am

pveenstra schreef:Mooi portret! In het algemeen vind ik portretten genomen op ooghoogte van het model mooier. Maar wellicht was het hier een bewuste keuze om het van bovenaf te doen?
een kleine aanvulling op mijn bovenstaand bericht... Modellen vind ik niet het goede woord, wellicht aan t mierenneuken nu (excuus voor t woord gebruik). Ik vraag mensen / kinderen namelijk nooit om voor me te poseren.
Gr. Erwin

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 03 2012 12:04 pm

EvH schreef:
pveenstra schreef:Mooi portret! In het algemeen vind ik portretten genomen op ooghoogte van het model mooier. Maar wellicht was het hier een bewuste keuze om het van bovenaf te doen?
Ik vraag mensen / kinderen namelijk nooit om voor me te poseren.
Het zijn ook niet de kinderen die zich zouden moeten aanpassen aan een ooghoogte m.b.t. een foto waar de eerdere opmerking betrekking op heeft, maar de positie / standpunt van jezelf als fotograaf wat je kunt aanpassen, door bijv. door de knieën te gaan zakken. Maar dat is een opmerking algemeen, waar afhankelijk van de situatie net zo goed op kan worden afgeweken.

In dit geval vind ik een hoger standpunt juist wel sterk. Het benadrukt enerzijds de "nietigheid" en sociale underdog-positie van het jongetje doordat je er op neerkijkt. Aan de andere kant ondanks die positie, de indringende sterke blik om zich daarbovenuit te worstelen en om aandacht vraagt.
EvH schreef: Ik snap voor een aantal van jullie de opmerking over de bewerking. Ik ben jaren zelf alleen een registrerend fotograaf (plaatjes schieter) geweest. Heb het bewerken van foto's verafschuwt. Een jaar of 2 geleden ben ik in contact gekomen met een fotograaf die eigenlijk niets anders deed dan al zijn foto's bewerken. Een soort van " kunst " objectjes van maken. Ik vond dit eigenlijk best apart en ben wat later zelf gaan stoeien met Aperture en wat ander software. Ik zelf vind de bewerking niet overdone, maar ik vroeg uiteraard niet voor niets jullie commentaar. En uiteraard ben ik ook nog op zoek naar waar de spreekwoordelijke grenzen liggen of iets (met name door andere) nog mooi gevonden wordt.
Leg de foto eens weg, en bekijk hem over een paar weken nog eens, met een "frisse blik". Zou best kunnen dat je dan ineens de opmerkingen van de te sterke bewerking voor jezelf dan ook ziet. Over het algemeen geldt: "het mag wel ruiken maar niet stinken".
Zo gauw de aandacht wordt afgeleid naar een technische bewerking omdat die veel te sterk is doorgevoerd, in plaats van de aandacht op de inhoudelijkheid van de foto zelf, ben je het doel voorbijgeschoten waar het bij de foto werkelijk om gaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » di jul 03 2012 12:26 pm

Maak van de eerste versie eens een zwart/wit (misschien met een paar kleine aanpassingen. Ik denk dat die bewerking dan best tot zijn recht komt...

Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di jul 03 2012 1:08 pm

Vooral de laatste opmerking Leon Obers is een goede tip!
Als je lang aan een foto werkt en allerhande filters en bewerkingen er op
los laat wordt je zogezegd blind.......zeg maar kijkblind.
Bij elke keer iets meer bewering toepassen zie je nauwelijks verschil totdat je de
gehele bewerking uitzet.....dat geldt ook in jouw geval bij laag-mid-en hoge tonen de
contrast aan te passen.
Het is net salami-politiek....elke keer een dun plakje valt niet op....totdat de worst half op is.
Af en toe even de foto wegleggen en met een frisse blik je bewerkingen nalopen geeft vaak een
andere beleving.

Goed bezig
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”