Retouching

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Retouching

Bericht door Matthieu » wo jul 04 2012 1:27 pm

Om heel eerlijk te zijn vind ik het origineel (1e) absoluut frisser en natuurlijker dan
de bewerkte versie nr. 2

Bij #2 over de discussie of het hoofd / lichaam verhouding niet goed zou zijn was me niet opgevallen
sterker nog als je enkel deze foto zou zien endus niet zou kunnen vergelijken zou niemand het opvallen....

Bij #2 vind ik met name de dokere partijen in het gezicht en rug erg onnatuurlijk.
kuijk nu eens naar die rug..... vies bruin en rare overgang... lijkt niet op schaduw maar meer
op het vlees wat van de bbq komt..... onnatuurlijk.

Ik zou kiezen voor het origineel.....hier en daar een klein beetje retoucheren of ophalen is naar mijn
idee ruim voldoemnde.....lekker natuurlijk.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » wo jul 04 2012 1:58 pm

Los van de opmerkingen over de aangepaste vormen (liquify filter, neem ik aan), vind ik dat je er teveel schaduw uit hebt gehaald. Hierdoor is alle diepte uit de foto gehaald.
Het is beter om dit in een aparte laag te doen, en dan de dekking van die laag wat te verlagen, zodat de oorspronkelijke schaduwen er wel doorheen komen, en je wat vorm behoudt.

verder moet je (vind ik) altijd oppassen met het wegshoppen van moedervlekjes. Dat hoort bij je model, en verraadt (in elk geval voor haar), dat je hebt geshopt.

Ook deel ik de mening van Leon inzake de haareindjes. het wordt wat te klinisch zo.
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jul 04 2012 4:04 pm

tpas schreef: verder moet je (vind ik) altijd oppassen met het wegshoppen van moedervlekjes. Dat hoort bij je model, en verraadt (in elk geval voor haar), dat je hebt geshopt.
Het is de vraag of het model dat zelf wel erg vindt. Nu is dit meer een "beauty" sessie, in de stijl van "bad / zeep" sfeer (waterdruppeltjes op de schouder), waarbij dat mogelijk minder erg wordt gevonden. Het is ook de vraag voor welke toepassing of welk doel voor ogen de foto's gemaakt worden.

Onlangs heb ik schoolfoto's gemaakt en bij portretjes van de schooljuffen tussen de honderden foto's van de schoolkinderen door een "try-out" gedaan met het achteraf wat oppoetsen van de opnamen (alleen van de leerkrachten hoor, niet van kinderen, kost teveel tijd). Het was voor mijzelf om software beter te leren kennen op dit punt en tevens om te zien wat het het effect was in reactie erna als men zelf de foto's terugziet. Bewust niets gezegd, kijken of ze überhaupt de veranderingen wel opmerken die wel eens rigoureuzer kunnen zijn dan ze zelf voor mogelijk hielden. Men was in positieve zin verrast over hun eigen portret.
Men merkte eigenlijk alleen maar de weggehaalde puistjes en oneffenheden.

Wat niemand echter opmerkte en mij verbaasde waren de (minimale) "vervormingen" die soms zijn uitgevoerd. Iemand die een rond gezicht heeft, de wangen net wat smaller. Gezette dames met de neiging van een onderkin de nek net wat langer gemaakt zodat ze er slanker uitzien, beter geproportioneerd. Geprobeerd dat in een vorm te doen wat recht doet aan hun werkelijke voorkomen als mens zelf (het zijn leuke juffen). Omdat ik er toevallig ook mee bezig was dezer weken plaats ik wat voorbeelden in een apart draadje.
Vriendelijke groet, Léon Obers

RvDam
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Retouching

Bericht door RvDam » do jul 05 2012 10:09 am

allemaal bedankt voor het meekijken. Het is me duidelijk geworden dat het niet de technieken maar het objectief beoordelen van je eigen werk de grootste uitdaging is. Op het moment dat iemand je op een onvolkomenheid wijst zie je het ook terwijl je er eerder overheen keek.

Ik ga beginnen aan mijn tweede project met instructies van een andere retoucher. Kijken hoe hij het allemaal doet. Daarna ga ik voor mezelf eens bepalen wat voor mij de beste technieken lijken en deze ga ik dan veel oefenen. Hopelijk willen jullie dan ook je oordeel erover vellen.

Voor eenieder die de video's ook eens wil bekijken http://home.rvdam.com/Retouch/default.html. Dit is mijn thuis servertje dus verwacht er geen super response van.
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”