Nikon D40 + nikkor 10.5 fisheye

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
WouterK

Nikon D40 + nikkor 10.5 fisheye

Bericht door WouterK » do jul 05 2012 3:39 pm

Beste leden van dit prachtige forum,

Ik ben in het bezit van een Nikon D40, een voor mij prima camera. Maar ik wil er graag een nieuwe lens bij hebben; een Nikkor AF-G 10.5mm f/2.8 ED DX Fisheye. Nou weet ik dat deze lens geen aperture ring heeft. Maar wat betekend dit concreet? Kan ik het diafragma via mijn camera zelf instellen? En hoe zit het met zoomen.

Alvast bedankt!

Wouter

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon D40 + nikkor 10.5 fisheye

Bericht door Wolf » do jul 05 2012 3:44 pm

Zoomen zit er met deze lens zeker niet in.....

Ik ken de D40 niet dus durf ik over diafragma instelbaarheid niets te melden.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

geerttt

Bericht door geerttt » do jul 05 2012 3:54 pm

Zoomen: Nee
Diafragma instellen: ja
Auto focus: Nee

WouterK

Bericht door WouterK » do jul 05 2012 3:59 pm

Bedankt voor de reacties

Zoomen wist ik eigenlijk al, maar was niet 100 procent zeker, het is ook niet nodig. Handmatig scherpstellen is geen probleem, daar ben ik vertrouwd mee. Het ging me meer om het diafragma, ik wist niet zeker of dit vanuit de camera zelf gestuurd werd.

Groet Wouter

geerttt

Bericht door geerttt » do jul 05 2012 4:03 pm

Je hebt een 10mm fisheye van Sigma MET autofocus voor de D40. Die heb ik zelf gehad op mijn D5000. Toplens :mrgreen:

WouterK

Bericht door WouterK » do jul 05 2012 4:09 pm

Wat ik dan nog niet helemaal begrijp; hoe werkt het diafragma instellen dan? Dit gaat dus vanuit de camera zelf? Hoe werkt dit dan? Op dezelfde manier als bij de 18-55 ?

Autofocus is voor mij geen must, ik stel voor een groot deel handmatig scherp en ben dus gewend met dit proces. In elk geval bedankt voor de tip!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jul 05 2012 4:11 pm

Beste Wouter,

Hoe ik over G lenzen denk staat hieronder.
Hoe je op een D40 e.e.a. kan instellen staat op pagina 39 en verder van het (PDF) handboek.
Een 18-55 is toch ook en G lens ?

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

WouterK

Bericht door WouterK » do jul 05 2012 4:13 pm

gijs sandberg schreef:Beste Wouter,

Hoe ik over G lenzen denk staat hieronder.
Hoe je op een D40 e.e.a. kan instellen staat op pagina 39 en verder van het (PDF) handboek.

Groeten, GIjs
Hoi Gijs,

Waarom zouden ze verboden moeten worden ? ;) Ik weet hoe ik diafragma op de camera in moet stellen :) maar ik was er niet van overtuigd of de d40 een interne diafragma ring heeft. Dit is dus het geval?

Groet Wouter

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: interne diafragma ring

Bericht door gijs sandberg » do jul 05 2012 4:17 pm

Bese Wouter,

Een dergelijke bewoording kan je maar beter vermijden, het leidt tot verwarring.

Je kan vanaf de D40 het diafragma van de lens instellen.

Mijn aversie tegen G lenzen komt uit mijn streven naar uitwisselbaarheid van lenzen en bodies, als je alleen digi-slr's hebt is dat minder belangrijk.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

WouterK

Re: interne diafragma ring

Bericht door WouterK » do jul 05 2012 4:20 pm

gijs sandberg schreef:Bese Wouter,

Een dergelijke bewoording kan je maar beter vermijden, het leidt tot verwarring.

Je kan vanaf de D40 het diafragma van de lens instellen.

Mijn aversie tegen G lenzen komt uit mijn streven naar uitwisselbaarheid van lenzen en bodies, als je alleen digi-slr's hebt is dat minder belangrijk.

Groeten, Gijs
Dat kan ook als de lens zelf geen diafragma ring heeft zoals bij de 10.5 het geval is?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: kan ook als

Bericht door gijs sandberg » do jul 05 2012 5:08 pm

Beset Wouter,

Neen, de Nikon bajonet bestaat sinds 1959 en vele kamera's kunnen niet zelf het diafragma instellen (zoals jouw D40 wel kan).
Dat betekent dat op vele (film) kamera's G lenzen niet werken.
Daarnaast krijgen mensen soms onverwacht te maken met de consequenties van de G constructie.

Vandaar.

Groeten, Gijs

WouterK

Bericht door WouterK » do jul 05 2012 5:55 pm

Beste Gijs,

Hartelijk bedankt! Ik gebruik uitsluitend digitale camera, ik kan me wel iets bij je houding voorstellen. Ik ben hier ook nieuw mee, vandaar dat ik het even op dit forum vroeg. Maar waarom heeft Nikon überhaupt de G constructie geïntroduceerd?

Iedereen bedankt!

Groet Wouter

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do jul 05 2012 6:44 pm

WouterK schreef: Maar waarom heeft Nikon überhaupt de G constructie geïntroduceerd?
Een onderdeel minder, dus goedkoper.
Voor camera's die het diafragma zelf instellen is het noodzakelijk dat het diafragma zo klein mogelijk ingesteld is op het objectief. Het meest voorkomende probleem met niet-G objectieven is dat de diafragmaring verkeerd staat. (Zo is het hier op het forum in elk geval.) Met G-objectieven kan de diafragmaring niet verkeerd staan, derhalve is dat één gebruikersfout/probleem minder.
Al met al zijn G-objectieven minder problematisch dan dat Gijs in zijn niet aflatende kruistocht probeert te doen geloven.
Zijn probleem treedt alleen maar op als je modern glas op (bijna) antieke camera's zet. :twisted:
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”