Foto's niet opgeslagen tijdens fotograferen?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Foto's niet opgeslagen tijdens fotograferen?
Afgelopen maandag heb ik een mooie photoshoot gedaan in een oud ketelhuis. Hartstikke gaaf natuurlijk.
Bij het fotograferen van het tweede model merkte ik op een gegeven moment op dat de geheugenkaart in sleuf 1 aan het knipperen was op het display. Kon zo gauw niet vinden wat het probleem was en mijn camera (D7000) maakte gewoon foto's.
Op een gegeven moment kreeg ik de melding dat de kaart vol was en ging ik gewoon over op sleuf 2. Dacht ik althans.
Thuis na het inladen in de laptop zie ik tot mijn grote schrik dat ik 90% van de foto's van het 2 emodel niet kan terugvinden.
Op sleuf 2 staan wel een paar foto's maar die waren van het gebouw (aan het einde van de shoot gemaakt). 400 foto's gemaakt, allemaal gewoon op kaart 1, en van het tweede model heb ik er een stuk of 4. Daarna gaat het weer verder met de volgende sessie van het model wat daarop kwam.
Ik ben al bezig met file recovery, maar heb tot nu toe helemaal niets kunnen terugvinden (ook niet van andere shoots trouwens).
Baal echt als een stekker. Herkent iemand dit? Het lijkt wel alsof de camera de foto's wel gemaakt heeft, maar gewoon niet opgeslagen. Ik weet nog dat ik ze even aan de kleding ontwerpster liet zien op het schermpje. Ging er dus vanuit dat ze gewoon op de kaart werden opgeslagen.
Ik heb een SDHC kaartje van 8GB.
Bij het fotograferen van het tweede model merkte ik op een gegeven moment op dat de geheugenkaart in sleuf 1 aan het knipperen was op het display. Kon zo gauw niet vinden wat het probleem was en mijn camera (D7000) maakte gewoon foto's.
Op een gegeven moment kreeg ik de melding dat de kaart vol was en ging ik gewoon over op sleuf 2. Dacht ik althans.
Thuis na het inladen in de laptop zie ik tot mijn grote schrik dat ik 90% van de foto's van het 2 emodel niet kan terugvinden.
Op sleuf 2 staan wel een paar foto's maar die waren van het gebouw (aan het einde van de shoot gemaakt). 400 foto's gemaakt, allemaal gewoon op kaart 1, en van het tweede model heb ik er een stuk of 4. Daarna gaat het weer verder met de volgende sessie van het model wat daarop kwam.
Ik ben al bezig met file recovery, maar heb tot nu toe helemaal niets kunnen terugvinden (ook niet van andere shoots trouwens).
Baal echt als een stekker. Herkent iemand dit? Het lijkt wel alsof de camera de foto's wel gemaakt heeft, maar gewoon niet opgeslagen. Ik weet nog dat ik ze even aan de kleding ontwerpster liet zien op het schermpje. Ging er dus vanuit dat ze gewoon op de kaart werden opgeslagen.
Ik heb een SDHC kaartje van 8GB.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Foto's niet opgeslagen tijdens fotograferen?
Camera op "demo" mode kun je gewoon foto´s maken, zelfs zonder geheugenkaartje.
Afhankelijk van de persoonlijke instellingen in het menu wordt er mogelijk niet verder gefotografeerd op het 2e kaartje.
Tezamen met de "demo" instelling zou dat kunnen betekenen dat je denkt gewoon foto´s te maken, terwijl er niks meer wordt opgeslagen. Loop de instellingen van de camera eens na. De eventuele demo-mode in ieder geval direct uitschakelen, zodat je dit soort missers in ieder geval niet meer kunt maken omdat de sluiter dan niet meer afgedrukt kan worden als er onverhoopt iets mis is met de geheugenkaartjes.
Afhankelijk van de persoonlijke instellingen in het menu wordt er mogelijk niet verder gefotografeerd op het 2e kaartje.
Tezamen met de "demo" instelling zou dat kunnen betekenen dat je denkt gewoon foto´s te maken, terwijl er niks meer wordt opgeslagen. Loop de instellingen van de camera eens na. De eventuele demo-mode in ieder geval direct uitschakelen, zodat je dit soort missers in ieder geval niet meer kunt maken omdat de sluiter dan niet meer afgedrukt kan worden als er onverhoopt iets mis is met de geheugenkaartjes.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hoi Leon, dank je voor je reactie.
Ik zou niet weten wanneer ik de demo mode aangezet zou kunnen hebben. Ik was gewoon rustig aan het fotograferen zoals altijd.
Volgens mij moet je het menu wel even induiken om die aan te zetten en bovendien zaten er gewoon 2 geheugenkaartjes in. Ik heb het zo ingesteld dat als de kaart vol is dat er gewoon verder gegaan wordt met de 2e kaart.
Verder heb ik wel 5 foto's van het model, maar alle andere foto's die ik van haar gemaakt heb daaropvolgend kan ik gewoon nergens meer terugvinden. Het gaat gewoon vrolijk verder naar de volgende sessie (ook opgeslagen op 1).
Het knipperende '1-tje' is het enige waarvan ik dacht "hier klopt iets niet".
Ik heb met file recovery helaas niks kunnen vinden dus ik vrees het ergste...
Ik zou niet weten wanneer ik de demo mode aangezet zou kunnen hebben. Ik was gewoon rustig aan het fotograferen zoals altijd.
Volgens mij moet je het menu wel even induiken om die aan te zetten en bovendien zaten er gewoon 2 geheugenkaartjes in. Ik heb het zo ingesteld dat als de kaart vol is dat er gewoon verder gegaan wordt met de 2e kaart.
Verder heb ik wel 5 foto's van het model, maar alle andere foto's die ik van haar gemaakt heb daaropvolgend kan ik gewoon nergens meer terugvinden. Het gaat gewoon vrolijk verder naar de volgende sessie (ook opgeslagen op 1).
Het knipperende '1-tje' is het enige waarvan ik dacht "hier klopt iets niet".
Ik heb met file recovery helaas niks kunnen vinden dus ik vrees het ergste...
- Léon Obers
- Forumlid
Toevallig geen andere mapjes aangemaakt op het kaartje?
Bekijk het geheugenkaartje in ieder geval via een cardreader.
Bekijk het geheugenkaartje in ieder geval via een cardreader.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Geen andere mapjes nee...maar scheelt het dan met een cardreader?
Ik stop het kaartje altijd direct in mijn laptop.
Ik stop het kaartje altijd direct in mijn laptop.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Als je foto's aan iemand hebt kunnen laten terugzien, moeten ze zijn opgeslagen. Het bestaat niet dat de camere foto's 'onthoudt' zonder ze op te slaan. Sommige eenvoudige camera's hebben een ingebouwd geheugen maar m.i. een D7000 niet.
Cardreader of direct in compu zou niet moeten uitmaken. Ik denk dat Leon bedoelde hem niet alleen vanuit de camera uit te lezen.
Zijn de kaartjes vol (via verkenner, rechtsklik, eigenschappen) of is er nog ruimte?
Cardreader of direct in compu zou niet moeten uitmaken. Ik denk dat Leon bedoelde hem niet alleen vanuit de camera uit te lezen.
Zijn de kaartjes vol (via verkenner, rechtsklik, eigenschappen) of is er nog ruimte?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Léon Obers
- Forumlid
Elke digitale camera heeft een buffer, vandaar ook dat je met een camera in demo-mode ook gewoon een aantal beelden kunt bekijken, zoveel er in de buffer opgeslagen kunnen worden, zonder kaartje. Zou het kunnen zijn dat zolang de camera aanstaat voor de laatste opnamen je naar een bufferbeeld kijkt op LCD, en niet de versie op het kaartje?
Ik zou in ieder geval wel een aantal verschillende recoverytools uitproberen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb er een aantal geprobeerd en nog niets terug kunnen vinden.
Ben een beetje bang dat de camera de foto's die hij gemaakt heeft vervolgens overschreven heeft met andere beelden. Weet niet hoe dat kan, maar aan zoiets denk ik.
Misschien dat er inderdaad ook nog zoiets bestaat als de buffer waar Leon over schrijft. Maar die foto's die hij dan op de buffer zou hebben staan zijn dan naar alle waarschijnlijkheid verdwenen...
Ik formatteer mijn kaartjes altijd na gebruik, als ik alles opgeslagen heb op de computer. Maar met geen enkel programma heb ik iets terug kunnen vinden. Nu draait PC Inspector. Met Recuva niets gevonden.
Ben een beetje bang dat de camera de foto's die hij gemaakt heeft vervolgens overschreven heeft met andere beelden. Weet niet hoe dat kan, maar aan zoiets denk ik.
Misschien dat er inderdaad ook nog zoiets bestaat als de buffer waar Leon over schrijft. Maar die foto's die hij dan op de buffer zou hebben staan zijn dan naar alle waarschijnlijkheid verdwenen...
Ik formatteer mijn kaartjes altijd na gebruik, als ik alles opgeslagen heb op de computer. Maar met geen enkel programma heb ik iets terug kunnen vinden. Nu draait PC Inspector. Met Recuva niets gevonden.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb ook een keer gehad met een geheugenkaartje dat ik via de cardreader en computer niets kon ontdekken aan foto's maar met de kaart in het toestel kon ik d efoto's via viewnx wel binnenhalen.
Hoop voor je dat het je toch lukt de gemaakte opname terug te halen.
Hoop voor je dat het je toch lukt de gemaakte opname terug te halen.
- Léon Obers
- Forumlid
Die zijn verdwenen zo gauw je de camera uitzet.Dreamlogic schreef: Misschien dat er inderdaad ook nog zoiets bestaat als de buffer waar Leon over schrijft. Maar die foto's die hij dan op de buffer zou hebben staan zijn dan naar alle waarschijnlijkheid verdwenen...
Formateer je de kaarten in de computer of in je camera? ze geven aan dat de camera de beste manier is.Dreamlogic schreef:Ik heb er een aantal geprobeerd en nog niets terug kunnen vinden.
gr marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Interessante vraag!Léon Obers schreef:Elke digitale camera heeft een buffer, vandaar ook dat je met een camera in demo-mode ook gewoon een aantal beelden kunt bekijken, zoveel er in de buffer opgeslagen kunnen worden, zonder kaartje. Zou het kunnen zijn dat zolang de camera aanstaat voor de laatste opnamen je naar een bufferbeeld kijkt op LCD, en niet de versie op het kaartje?
Heb net even getest: foto gemaakt, weergegeven op scherm, geheugenkaart er uitgehaald. Scherm wordt zwart met tekst: "geen geheugenkaart"; kaart er weer in: de foto weer op het scherm.
Ik denk dat de buffer alleen wordt gebruikt om foto's op te slaan die zijn gemaakt maar nog niet naar de geheugenkaart weggeschreven konden worden wegens het aantal weg te schrijven foto's of wegens het ontbreken van (contact met) de geheugenkaart.
Ik kan wel foto's maken zonder geheugenkaart als ik dat eerst zo instel in het menu, maar dan staat er links boven in het scherm in een rood vlak: DEMO. Ik kan op die manier 40 foto's maken, daarna loopt de teller niet door en wordt de eerste overschreven. Gedurende enige tijd kun je ze alle 40 bekijken maar op een gegeven moment verdwijnen ze allemaal weer (ws. zodra de camera in ruststand gaat, ook al is hij niet uit). Als je hem uitzet, is alles meteen weg.
Dit op een D700.
Ik zet mijn camera maar weer snel terug op f11 Geen geheugenkaart? LOCK
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
-
- Forumlid
Wat bij mij de vraag oproept of je het gecontroleerd hebt?Dreamlogic schreef:Hoi Leon, dank je voor je reactie.
Ik zou niet weten wanneer ik de demo mode aangezet zou kunnen hebben. ...
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dat de demo-mode aan of uit zou staan?
Ik weet niet eens zo snel waar ik die aan zou moeten zetten als ik gewoon aan het fotograferen ben? Ik was tenslotte gewoon rustig foto's aan het maken en toen opeens begon de eerste kaart te knipperen. Nu begrijp ik dat er iets mee aan de hand was waardoor de foto's niet opgeslagen werden.
Wat Henkk beschrijft lijkt mij heel wel mogelijk! Zo zou het wel eens gegaan kunnen zijn.
Overigens gaat er ook bij mij 'demo-mode' knipperen op het lcd-scherm en dat was toch echt niet het geval.
Ik weet niet eens zo snel waar ik die aan zou moeten zetten als ik gewoon aan het fotograferen ben? Ik was tenslotte gewoon rustig foto's aan het maken en toen opeens begon de eerste kaart te knipperen. Nu begrijp ik dat er iets mee aan de hand was waardoor de foto's niet opgeslagen werden.
Wat Henkk beschrijft lijkt mij heel wel mogelijk! Zo zou het wel eens gegaan kunnen zijn.
Overigens gaat er ook bij mij 'demo-mode' knipperen op het lcd-scherm en dat was toch echt niet het geval.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Wonder boven wonder lijkt het erop dat ik op het kaartje in sleuf 2 de foto's die ik miste teruggevonden heb.
Het programmatje PC Fileinspector heeft ze toch weten op te sporen! Ik kan nog niet alles zien, dus het zou wel kunnen dat er het eea beschadigd is én het zijn allemaal TIF bestanden ipv NEF's. Ben benieuwd.
Het programmatje PC Fileinspector heeft ze toch weten op te sporen! Ik kan nog niet alles zien, dus het zou wel kunnen dat er het eea beschadigd is én het zijn allemaal TIF bestanden ipv NEF's. Ben benieuwd.