MoniqueG schreef:Door al jullie meningen heen, zal ik proberen de juiste adviezen te filteren....
Voor mij, als beginner, kan ik alle vaktaal niet helemaal volgen. Wat is het verschil tussen DX en FX?
En wat kan ik met een Nikon AF-S DX Micro 85mm f/3.5G ED VR Nikkor ? Is dat een optie? Die is ook niet zo duur....maar daar is vast een reden voor.
Met de 85mm kun je in ieder geval gemakkelijker tot 1:1 maatstaf fotograferen. De vrije afstand tussen lenstuut en onderwerp is bij 1:1 plm 13 cm; dit geeft meer vrijheid tov. je onderwerp, zoals verlichting, gepaste afstand. Je hebt tevens ingebouwde VibratieReductie, wat ook geen straf is bij werken uit de vrije hand.
De lens is een DX lens, wat inhoudt dat deze specifiek voor een kleinere beeldsensor is ontworpen. Lenselementen kunnen dan kleiner worden, dunner, lichter, wat kan resulteren in een lagere productieprijs. De winkelprijs kan dan ook lager zijn, maar dat is prijsbeleid van Nikon.
De lens is ook een G-lens, dus geen diafragmaring. Zou je lenzen van andere merken kopen (Tokina, Sigma, Tamron) dan zijn diverse modellen ook zonder diafragmaring; Nikon is hierin niet de enige. Ik vraag me af of je er in de praktijk last van hebt.
Als het budget het toelaat, zeker overwegen.
Groet Hans.