Update lensvertekening D300S?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Rogerkamphuis

Update lensvertekening D300S?

Bericht door Rogerkamphuis » zo jul 08 2012 10:32 am

Allen,

Ik las over een firmware update inzake lensvertekeningen voor een groot aantal camera's, maar vond de D300S er niet bij. Voor zover ik weet (maar dat is misschien minder ver dan ik hoopte) is de D300S ongeveer even oud als de D5100 en de D3100, beide camera's die wel een firmware update hebben. Weet iemand waarom de D300S niet? Heeft mijn camera die niet nodig? Ik weet natuurlijk dat ik een geweldige camera heb, maar af en toe een firmware update is misschien wel nodig.

Ps: ik heb firmware versie A1.01 en B1.01.

Alvast dank voor de antwoorden en fijne zondag.

Roger Kamphuis,met een D300S

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Update lensvertekening D300S?

Bericht door Léon Obers » zo jul 08 2012 10:51 am

De functie van het corrigeren van de lensvertekening reeds in de camera zit er bij de D300(s) helemaal niet op, dus heeft het weinig zin er zo'n correctietabel in te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rogerkamphuis

Bericht door Rogerkamphuis » zo jul 08 2012 10:54 am

Leon,

dank, dat is een helder antwoord. En ik maar denken dat het een professioneel model is. Daarin zou men juist zoiets ingebouwd verwachten.

Ik ga lekker toch geen nieuwe camera kopen, want ik ben blij met mijn huidige.

Nogmaals dank en wederom een fijne zondag gewenst.

Groet,

Roger

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 08 2012 11:04 am

Als je lensvertekening eruit wilt hebben zijn er voldoende alternatieven om dat achteraf in software op te lossen.
- Bij Nikon Capture NX2 zit een lensdatabase bij de software zelf. Vanuit de EXIF-gegevens wordt automatisch de juiste correctie gekozen (als je tenminste een vinkje zet bij vertekening corrigeren). Nadeel is dat alleen Nikon lenzen in die database verwerkt zitten.
- PTLens doet hetzelfde voor de meeste op de markt verschenen objectieven als stand-alone progje of als plugin voor Photoshop.
Ook automatisch vanuit de EXIF-gegevens, of op wens manueel (bij gebruik van oude manuele objectieven).
http://www.epaperpress.com/ptlens/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij Adobe RAW en Lightroom zitten tegenwoordig ook lens-correctie tabellen. Dus je mist er niet zoveel aan als het niet in de camera is ingebouwd. Bovendien wordt het bij die camera's waar de functie wel ingebouwd zit bij het RAW-formaat niet gebruikt, alleen bij JPG. Daarenboven zijn de algoritmen bij de Nikon camera's om de data naar een gecorrigeerde versie om te zetten (bij JPG-bestanden) kennelijk niet optimaal. Je verliest duidelijk aan scherpte bij in-camera gecorrigeerde opnamen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: dat het een professioneel...

Bericht door gijs sandberg » zo jul 08 2012 12:59 pm

Beste Roger,

Ja je hebt gelijk.
Maar: toen de D300's uitkwamen had (waarschijnlijk) nog geen enkele kamera de mogelijkheid van ingebouwde vertrekeingstabellen (de letter L in de firmwarecodes).
Als ik em goed herinner is de D5000 de eerste, dat was een leuke poging om betaalbare zoomlenzen bruikbaar te maken.

Een positieve gedachte:
Een professionele gebruiker gebruikt niet vaak vertekingsrijke zoomlenzen, dus waarom zou zo'n feature gewenst zijn?

Groeten, Gijs

Om zeker te zijn kan je op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zien of er firmware updates zijn/
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 08 2012 1:07 pm

gijs sandberg schreef: Een professionele gebruiker gebruikt niet vaak vertekingsrijke zoomlenzen, dus waarom zou zo'n feature gewenst zijn?
Er bestaan helemaal geen zoomlenzen zonder vertekening. Dus de feature op zichzelf is zeker wel zinvol, ondanks de beperkingen (in de camera alleen voor JPG-bestanden).

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo jul 08 2012 1:17 pm

Een kennis van mij heeft net een D5100 gekocht, en ook daar kan die update er nog op.
Ik vraag mij ook bij deze body af of die update zin heeft.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 08 2012 1:20 pm

Als de update een latere firmware-versie is, zullen er wellicht wat aanvullingen in die nieuwe database staan, en kan het dus zin hebben als je net een van die lenzen hebt die er nu als aanvulling bijstaan.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » zo jul 08 2012 2:51 pm

Léon Obers schreef:... in de camera alleen voor JPG-bestanden
Ik hoor/lees dat vaker, maar heb zelf de ervaring (D7000) dat het ook bij RAW werkt.
Ik schiet altijd RAW en als ik een foto's maak met en zonder vertekeningscorrectie, zie ik zowel op het LCD-schermpje, alsook op de PC met ViewNX of de fotoviewer het verschil.

Is dit niet bij alle camera's gelijk?
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 08 2012 3:32 pm

In RAW-bestanden zit er een "tag" voor vertekeningscorrectie bijgesloten. Net zo goed als er tags voor de witbalans, en Picture Control settings als verscherping, contrast e.d. worden meegenomen. Die tags worden met Nikon software dus ook als zodanig uitgelezen en bij conversie mee berekend tot het uiteindelijke beeld. Het beeldje op de LCD van je camera ---een extra mini voorbeeld jpg-bestandje--- (zit bij elke NEF-bestand extra ingekapseld) is daar idem een uitvoering van, inclusief al die settings. Niks nieuws onder de zon tegenover de andere camera settings die je in- en uitschakelt of verandert.

Als je de camera op zwart-wit zet en je schiet in RAW, zie je binnen de Nikon software en achter op de camera LCD ook een zwart-wit beeld. Maar het RAW-bestand is toch echt RGB (kan niet eens in zwart-wit opnemen). Die zwart-wit mode kun je binnen de Nikon software dan ook weer gewoon uitschakelen. Laadt je het zgn. zwart-wit RAW-bestand binnen in bijv. de Photoshop RAW converter, leest die deze specifieke Nikon camera tags niet uit, en heb je direct al een kleurbeeld.

Ik heb geen D7000, maar laadt het NEF-bestand voor de aardigheid eens binnen in Nikon Capture NX2, ga naar "Camera- en objectiefaanpassingen" en kijk of je kunt wisselen tussen de Uit- en Aan keuze bij "Auto. Vertekeningscorrectie" (met verder een vinkje rechts bij de menu-regel). Het lijkt mij dat je die keuze gewoon hebt. Laadt je bestanden in met in de camera de vertekeningscorrectie op "Aan", zal die setting in NX2 wellicht standaard ook op "Aan" staan. Met in de camera de vertekeningscorrectie op "Uit", idem in de software op "Uit".
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 08 2012 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo jul 08 2012 4:07 pm

Leon dank voor de uitleg.
Heb helaas geen cnx om te testen en in vnx kan ik t niet uitzetten

via tapatalk

Rogerkamphuis

Bericht door Rogerkamphuis » zo jul 08 2012 4:28 pm

Beste Leon,

Ik gebruik Aperture en daarin nog geen lensvertekeningscorrectie kunnen vinden. Misschien moet ik even beter zoeken. Zwart-wit foto's worden altijd in kleur weergegeven trouwens. Dat minibestand waar jij over spreekt wordt dus niet uitgelezen, lijkt mij.

Emig idee iemand of Aperture zelf lensvertekeningscorrecties heeft?

Groet,

Roger

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » zo jul 08 2012 4:47 pm

Rogerkamphuis schreef:Beste Leon,

Ik gebruik Aperture en daarin nog geen lensvertekeningscorrectie kunnen vinden. Misschien moet ik even beter zoeken. Zwart-wit foto's worden altijd in kleur weergegeven trouwens. Dat minibestand waar jij over spreekt wordt dus niet uitgelezen, lijkt mij.

Emig idee iemand of Aperture zelf lensvertekeningscorrecties heeft?

Groet,

Roger

Roger,

Aperture heeft geen mogelijkheden voor lenscorrecties.
Daarom gebruik ik LR4 er naast. :wink2:

Gr. John.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo jul 08 2012 8:59 pm

Naar aanleiding van mijn ervaring met RAW en een aanbod van Leon hier ook wel even naar te willen kijken, heb ik twee nefjes online gezet:
nefjes

Met statief 2x zelfde foto 1x met lenscorrectie uit en 1x met lenscorrectie aan.
Ik zie met elke viewer/software de lenscorrectie. Zit er dan ook een full size JPG in de NEF waar correctie wel wordt meegenomen?
In VievNX zie ik duidelijk verschil, maar kan zelf achteraf niks meer aan of uit zetten...

Wie biedt ?

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo jul 08 2012 9:34 pm

Zelf ook nog verder naar aan het kijken:
- ViewNX en Windows Picture Viewer (met Nikon raw plugin/driver) tonen netjes gecorrigeerde NEF.
- Picasa doet dat niet !
De NEF bitmap bevat dus kennelijk nog niet de correctie, maar ViewNX en Viewer detecteren wel dat die functie aan stond en corrigeren de NEF bij tonen.

De vraag blijft voor mij of de lenscorrectie-data nou in de NEF meekomt vanuit de camera of enkel het vlaggetje dat lenscorrectie aan staat en de software op de PC daar dan z'n eigen data voor gebruikt om te corrigeren?

Voor mij blijft er toch reden bij RAW fotografie om lenscorrectie aan te laten staan ook al kost dat een beetje snelheid en buffer-ruimte: Als ik het uit zet, kan ik in ViewNX achteraf niets meer corrigeren. En indien de correctie-data uit de camera komt heeft dat ook het voordeel dat deze al bij de NEF in zit...

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”