Foutieve kalibratie eizo cg223w

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
saskia77

Re: Foutieve kalibratie eizo cg223w

Bericht door saskia77 » ma jul 02 2012 6:46 pm

Bedankt voor jullie reacties!!

Wat een gedoe, hartstikke balen.
Ik heb inmiddels mailtjes gestuurd naar Eizo en X-rite.
Ik hoop van hen snel wat duidelijkheid te krijgen.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jul 02 2012 7:34 pm

CaptainHook schreef:
yzf1kr schreef:Hoe heb je de meter dan gecalibreerd?
Er zit een optie in dispcalGUI om je colorimeter te laten checken t.o.v. een bestaand profiel.
Argyll V1.3.0 has a facility to create and apply a correct matrix to Colorimeter measurements. To create the correction matrix, the display, the Colorimeter and a reference Spectrometer are needed. (see ccxxmake). The correction matrix can then be used with the usual display measurement utilities (see dispcal, dispread and spotread -X option).
Dat betekend dus dat je een 2e apparaat tot je beschikking had? Heb je daarmee het scherm al proberen te kalibreren?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jul 02 2012 7:40 pm

yzf1kr schreef:
Dat betekend dus dat je een 2e apparaat tot je beschikking had? Heb je daarmee het scherm al proberen te kalibreren?
Neuh, je kunt de matrix referentie tabel van een bestaande colorimeter (die nauwkeurig schijnt te zijn?) als referentie gebruiken.
Tenminste, zo 'leidde' dispcalGUI mij door de colorimeter testcyclus heen...

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma jul 02 2012 7:49 pm

Zo loop je toch gewoon in cirkeltje?

Je kalibeert je meter met een ongekalibreert display, en daarmee kalibreer je je display weer. :egeek:
Je snapt toch ook wel dat daar nooit iets goeds uit kan komen.

Probeer eens een EyeOne Display Pro te lenen van iemand bij jou in de buurt, en probeer daarmee eens je monitor af te stellen, en als dat werkt, je meter er mee te calibreren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 02 2012 9:21 pm

CaptainHook schreef: Hier ook wat interessante info:
http://www.drycreekphoto.com/Learn/Cali ... dware.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeker een interessant artikel.
Nu heb ik de wat oudere "DTP-94", die bij niet wide gamut monitoren blijkbaar erg goed schijnt te zijn. Heb ik geluk, want ik heb wel een Eizo monitor, maar niet eentje die valt onder een "wide gamut" model. Dus kennelijk een prima combinatie.
(Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit problemen mee gehad). Overigens indertijd ook specifiek dit model gekozen omdat die bekend stond als erg goed. Inmiddels voor wide gamut dan wel achterhaald, maar zolang mijn monitor er niet aan voldoet kan ik er dus prima mee vooruit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

saskia77

Bericht door saskia77 » ma jul 09 2012 11:52 am

Dit is het bericht dat ik ontving van xrite.
Een programma dat je kan downloaden om vervolgens je colorimeter te testen.
Bij mij liep de meting steeds vast op het zwarte vierkant.....
Het resultaat heb ik vervolgens teruggestuurd en volgens hun daar was de meter defect. HMMMM...hij is amper gebruikt, en de problemen begonnen pas bij mijn nieuwe monitoren...
Maar goed. Nu stapelt mijn werk zich op en kan eigenlijk ook niks doen want geef de bestanden mee op cd. Dus moeten deze wel goed zitten qua kleur....
Ik heb nu een colormunki van X-rite photo besteld, en hoop dan weer heel snel verder te kunnen.

Thank you for your message.

To investigate further, if your i1Display 2 device might be malfunctioning, may I kindly ask you to run an i1Diagnostig test for your device and send the report to me, even if your device passes the test? i1Diagnostig is a little freeware tool from X-Rite. Please follow these steps:
- Download i1Diagnostics V 2.5.1:

http://www.xrite.com/product_overview.a ... wareID=506" onclick="window.open(this.href);return false;

- Disconnect i1Display 2 from computer

- Install i1Diagnostics

- Reset your monitor to manufacturer’s defaults

- Mac only: assigna a monitor profile, which was NOT created with i1Display 2, in system preferencese > monitors

- Run i1Diagnostics

- Save resulting report with option "File > Save Log As" (this will include XYZ measurement values from your device)

- Send report to me

I will check the quality of the measurement values and let you know, if the device is working or malfunctioning.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » ma jul 09 2012 12:10 pm

Test hem ook nog eens op een "normale" monitor, bij iemand anders, of op een laptop.

Johan Doumont

Bericht door Johan Doumont » vr jul 13 2012 10:54 am

Ik hoop dat mijn eerste bericht niet als onbescheiden overkomt, maar ik heb toevallig wat ervaring met het kalibreren van Eizo monitoren met zowat alle meetapparaten van X-Rite.

Eerst en vooral is het belangrijk het kalibreren alleen te doen met de Eizo ColorNavigator. Je moet er ook op letten dat de monitor in de stand 'Cal' staat ingesteld.

De software van X-Rite installeer je best niet. Maar als je dat toch moet, omdat je die bijvoorbeeld ook nodig hebt voor de printer, moet je er alleszins voor zorgen dat de programma-onderdelen die opstarten met het systeem (en die dus in de 'Opstartgroep' van Windows zitten) dat niet doen. Dat doe je eenvoudigweg door de X-Rite snelkoppelingen uit de groep 'Opstarten' of 'Startup' te wissen. Die koppelingen kunnen XR Gamma of Logo Calibration Loader heten.

Verder kun je best een I1 Display Pro gebruiken en niet de oudere Eye-One Dispay 2, die inderdaad een wat groenige schijn kan geven.

Voor je kalibreert met de ColorNavigator software maak je best een target aan. Er is een target dat 'Photography' heet en dat je kunt gebruiken, maar check best eerst of het kalibreert naar een kleurtemperatuur van 6500K, gamma 2.2 en een helderheid van 80 cd/m². Ik maak altijd liefst een eigen target aan met die karakteristiek.

Als je die dingen doet kan het eigenlijk niet mislopen...

Groeten,

Johan

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”