Nu wil ik graag deze vergezichten verbeteren en ik vroeg me af welk filter ik daarvoor kan gebruiken.
Kan ik een grijsfilter gebruiken en zo ja, welke (of meerdere afhankelijk van de omstandigheden) of is een gradueel filter beter?
Diafragma zo klein mogelijk zou ik niet doen - dat zal resulteren in diffractie en daarmee een mindere kwaliteit van het beeld.Je verbetert het waarschijnlijk niet met een filter, maar wel door een statief en je diafragma zo klein mogelijk.
Bij deze foto heb je al van 2,31m tot oneindig scherp als je op 5 meter afstand scherpsteltweimaraner schreef:Let wel op het scherpstelpunt; voor maximale scherptediepte niet op de horizon scherpstellen maar ongeveer op 1/3 van die afstand aangezien 2/3 van je scherptediepte achter het punt zal liggen waarop je scherpstelt.
Mee eens, maar het zal een compromis worden tussen de grootste scherpte diepte (en dus kleinste diafragma)en de minste storende diffractie. Overigens zal je bij kleinste diafragma ook eerder last hebben van oneffenheden op je lens en filters.weimaraner schreef:Diafragma zo klein mogelijk zou ik niet doen - dat zal resulteren in diffractie en daarmee een mindere kwaliteit van het beeld.
Denk dat het gekozen diafragma bij deze brandpuntsafstand (f11) helemaal niet zo verkeerd is.
Ooops, ik had toch echt mijn bril op toen ik dit draadje begon.weimaraner schreef: Overigens staat je topic in het forumgedeelte voor flitsers - da's iets anders dan filters ...