Tijd om weer eens wat te leren.
Als ik felgekleurde bloemen (rode rozen, of fel blauwe bloemen) fotografeer (nu met D7000, maar daarvoor met Sony A100), dan heb ik nogal snel dat de in de fel gekleurde delen de kleuren oververzadigd raken. Geen tekening meer, gedeelten lopen geheel "vol".
Al eens geprobeerd wat onder te belichten, maar dat hielp toch niet voldoende naar mijn smaak.
Hoe kan ik hierin verbetering krijgen?
bvd, Jack
Hallo, ik ben wel 's tegen hetzelfde probleem aangelopen, en ik heb niet alleen geprobeerd met onderbelichten, ook met witbalans als in 'kleur-temerpatuur' (kelvin-waardes) allerlei instellingen uitgeprobeerd, het onderwerp bestond uit 'bordeaux' rode rozen, als je in de wit balans in de camera kijkt, onder 'kleurtemeratuur' en dan nog een keer naar rechts drukt, krijg je een kleur temperatuur selectie-raster, en alleen daar kan je al zien hoe beperkt het keurbereik is, qua verschillende tinten(=gamma) wat je kunt selecteren voor witbalans.
Blijkt dus dat alleen met onderbelichten niet de gewenste kleur uit de camera komt, ook niet met de witbalans correctie(s), ja het toestel
kwam wel met rood aanzetten, alleen dan met een heel scala aan "Ferrari" rood tinten zeg maar, echter geen donker 'bordeaux' rood,
zoals het in het echt er uit zag...
Ik denk dat het dichtlopen van de blauw, en rood tinten licht aan de verdeling van het RGB patroon, die is ingedeeld in: 25% rood, 50% groen en 25% blauw, persoonlijk denk ik dat een 'foveon' sensor daar minder last van heeft, die heeft voor iedere kleur evenveel kleurtinten.
Met analoog(film) gaat het nog beter, aangezien het geen 'harde bit to bit' lineaire digitale kleur waarden zijn, maar logaritmisch *** wat lijkt op hoe het menselijk oog(logaritmisch) kleuren waarneemt, anders dan hoe een computer(lineair) ze interpreteert, ik wil tenslotte dat die kleuren lijken op hoe IK ze waarneem, niet wat een computer er van maakt toch?...
Ik heb pas nog wat foto's gezien van gewone kleuren film, van de keukenhof, met écht schitterende verzadigde, en tóch niet dichtgelopen kleuren...is digitaal dan tóch wat beperkt? qua dynamisch bereik t.o.v. film?...
Ken Rockwell had daar ergens een artikel over geschreven geloof ik, daar heb ik analoog versus digitaal verhaal ook gedeeltelijk vandaan...
Maar nogmaals de foto's, die ik in m'n handen gehad heb, spraken boekdelen!...
Sorry, dat ik geen echte oplossing aandraag hier voor het kleuren probleem in het digitale domein, anders dan sommige dingen(felle primaire kleuren) met kleuren film te schieten.
Groeten; edwin...
nog wat info over logaritmische kleurruimten t.o.v. Lineaire varianten:
***
http://www.qvolabs.com/Digital_Images_C ... inear.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.qvolabs.com/acrobat/FilmColorSpace.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cirquedigital.com/howto/color_tutorial.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kenrockwell.com/tech/why-we-love-film.htm" onclick="window.open(this.href);return false;