Nieuw: D800 en D800E

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
CaptainHook

Re: Nieuw: D800 en D800E

Bericht door CaptainHook » zo jul 08 2012 1:36 pm

lock schreef: Is dat zo'n kristalglas geval met een plakrand?
Wat voor een 'geval' het is, kun je lezen/zien op hun website...
Nee, het is geen glas, maar een heel harde, taaie poly-carbonaat laag. M.i. heb ik dit liever ipv glas.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo jul 08 2012 3:29 pm

iJoost schreef:....Oh, en de eerste versie van de review staat er trouwens ook. (die is gratis ;-)
http://www.bythom.com/nikond800review.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link iJoost.

Hierbij een kanttekening bij het stukje van Thom Hogan:
Met de zinsnede dat de D800 niet meer zou zijn dan een D700 met een moderne en dikke sensor suggereert Hogan dat het verschil tussen beide camera's daarmee beperkt is.
"...Overall, the D800 is not much more than a D700 made current and then supersized at the sensor...."

Het gaat bij dit model juist om de sensor, ook als je al die pixels niet nodig denkt te hebben.
Het weer verder verbeterde dynamisch bereik van de D800 (en D800E) maakt dat de D800 wezenlijk verschilt van alle vorige digitale Nikon's, inclusief de D700. Hetzelfde geldt voor de ISO ruisprestaties. De D800 en de D800 E scoren op deze punten zelfs beter dan de D4.
vergelijking D700, D800 en D4 op DxOMark

Hogan geeft toe:
"....Dynamic range at base ISO is the best we've seen so far. The D800 doesn't have the read noise limitations that the D3, D3s, and D700 had.."

Het AF systeem is qua prestaties volgens Hogan zelfs vergelijkbaar met dat van de D4:
".... Autofocus System: In terms of performance, it's quite good. Basically similar to my D4 experience so far..."
Niet onbelangrijk, lijkt mij.

M.i. is er met de introductie van de D800 en D800 E sprake van een belangrijke stap voorwaarts.
Thom Hogan is in zijn commentaar op de D800 een beetje zuinig.
Hij gaat erg uitgebreid in op de bediening (handling) en besteedt weinig woorden aan de prestatie (performance).
Je zou eerder het omgekeerde verwachten. De wat andere bediening went wel.
De prestatie in termen van ISO/ruis en dynamisch bereik zijn wat mij betreft baanbrekend.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jul 08 2012 3:40 pm

Vind de D800E gewoon een beest van een camera! 8)

Maar waar ik nog niet aan kan wennen is de AF/M switch, op al mijn voorgaande Nikons was dat een M/S/C switch.
Vind het gewoon heel jammer dat ze die keuze tussen S/C (focusering) nu in een menu gestopt hebben. Jammer, heel jammer.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » zo jul 08 2012 3:59 pm

CaptainHook schreef:Vind de D800E gewoon een beest van een camera! 8)

Maar waar ik nog niet aan kan wennen is de AF/M switch, op al mijn voorgaande Nikons was dat een M/S/C switch.
Vind het gewoon heel jammer dat ze die keuze tussen S/C (focusering) nu in een menu gestopt hebben. Jammer, heel jammer.
+1 zit ik ook continu mee te hannessen, wat wel weer handig is dat je met de info knop direct in je menu's kunt komen en die snel aanpassen.

mikascm
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Nieuw: D800 en D800E

Bericht door mikascm » zo jul 08 2012 4:15 pm

CaptainHook schreef:Vind de D800E gewoon een beest van een camera! 8)

De keuze tussen S/C wordt toch niet gemaakt in het menu.
Gewoon de knop in de AF-knop indrukken en aan de instelschijf draaien (zie ook pag 92 van de manual)
Nikon D800E
Nikkon AF-s 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR | Micro-Nikkor AF-S 105mm f/2.8G IF-ED VR | Nikkor AF 50mm f/1.8 D | Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 G | Speedlight SB800

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jul 08 2012 4:33 pm

mikascm schreef: De keuze tussen S/C wordt toch niet gemaakt in het menu.
Gewoon de knop in de AF-knop indrukken en aan de instelschijf draaien (zie ook pag 92 van de manual)
Ja, weet ik. Maar moet je toch weer meerdere knoppen indrukken (m.a.w. een 2-keuze menuutje selekteren) en voorheen was het één knop met drie standen. Nu een 2-standen knop, met een drukfunctie en daaronder weer een subkeuze... :huh:

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jul 08 2012 4:40 pm

CaptainHook schreef: Ja, weet ik. Maar moet je toch weer meerdere knoppen indrukken (m.a.w. een 2-keuze menuutje selekteren) en voorheen was het één knop met drie standen. Nu een 2-standen knop, met een drukfunctie en daaronder weer een subkeuze... :huh:
Daar staat dan weer tegenover dat de camera niet ongewild (in de tas) kan overschakelen van AF-S naar AF-C.
Jur

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma jul 09 2012 10:55 pm

Jur schreef:Daar staat dan weer tegenover dat de camera niet ongewild (in de tas) kan overschakelen van AF-S naar AF-C.
En je een beetje in je occulair kan zien als je de instellingen wijzigt. Dat is ook wat waard...

Jaap

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jul 10 2012 8:25 am

John Jansen schreef:....., wat wel weer handig is dat je met de info knop direct in je menu's kunt komen en die snel aanpassen.
Dat kon ook al met bijvoorbeeld de D700.
Jur

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » di jul 10 2012 8:33 am

Jur schreef:
John Jansen schreef:....., wat wel weer handig is dat je met de info knop direct in je menu's kunt komen en die snel aanpassen.
Dat kon ook al met bijvoorbeeld de D700.
Ik kom van de D300 is voor mij dus nieuw, net als op hoge iso waarde fotograferen ook het af systeem afs C 3D is zoveel sneller dan de D300. Deze D800E is voor mij een enorme sprong vooruit.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di jul 10 2012 11:18 pm

Allereerst even de complimenten voor je fotografiewebsite John.

Ik heb wel een vraagje aan je. Er is veel discussie over het thema D800 en sluitertijd. De een moet echt met snellere sluitertijden werken, deander lijkt nergens last van te hebben. Daat zit uitendelijk techniek als factor tussen.
In de praktijk, heb je zelf het idee dat je snellere sluitertijden nodig hebt als op de de300 om tot dezelfde scherpte te komen?

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » wo jul 11 2012 6:51 am

lock schreef:Allereerst even de complimenten voor je fotografiewebsite John.

Ik heb wel een vraagje aan je. Er is veel discussie over het thema D800 en sluitertijd. De een moet echt met snellere sluitertijden werken, deander lijkt nergens last van te hebben. Daat zit uitendelijk techniek als factor tussen.
In de praktijk, heb je zelf het idee dat je snellere sluitertijden nodig hebt als op de de300 om tot dezelfde scherpte te komen?
Met macro nog niet echt nodig gehad F14 sluitertijd 125ste gaat prima niet 1:1, met 1:1 wordt het een ander verhaal duikt ie naar 20 30st/sec dan schroef ik de iso omhoog tot 1250,gaat ie weer als een speer. Nog niet geprobeerd met flitser ik denk dat ik dan iso naar 200 kan terug brengen. Die hoge iso was echt ondenkbaar met de D300 wel moet ik wennen aan de mindere scherpte diepte,dat heeft ook wel zijn charmes al met al zeer veel details,je gaat wel met deze camera anders fotograferen ( bewuster).

bedankt voor het compliment over de site, er moet nog bij geschaafd worden maar het begin is er.

HetFotoAtelier
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door HetFotoAtelier » wo aug 01 2012 7:43 pm

Yes 8) Mediamarkt belde vandaag al dat m'n D800 binnen was :lol: meteen opgehaald, boter bij de vis :wink: en dat voor maar 2600 euries 8)

Peter Rothengatter
http://www.hetfotoatelier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » do aug 02 2012 11:05 am

HetFotoAtelier schreef:Yes 8) Mediamarkt belde vandaag al dat m'n D800 binnen was :lol: meteen opgehaald, boter bij de vis :wink: en dat voor maar 2600 euries 8)
Leuke prijs, maar ik ben toch blij dat ik voor die 300 euro meer al sinds eind maart aan het schieten ben met m'n D800 ;-)
klijnfotografie.com

HetFotoAtelier
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door HetFotoAtelier » ma aug 06 2012 5:25 pm

Ja dat kan wel wezen maar niet iedereen kreeg hem in Maart!
Vraag me nog steeds af hoe het uitleveren van de D800 door nikon gaat :egeek:

Ik bestelde hem op 6 februari bij ft knnnbrg en had eigenlijk geen haast ermee.
Heb toch al ook een D3 en Fuji X-pro1
Aantal keren gebeld afgelopen half jaar en ik moest geduld hebben, lange wachttijden :?

3 weken terug fotomania actie bij mdmrkt , kreeg je 300€ korting op de D800 en ik ben
"Un Ollander" dus besteld bij hen, maakte me niet uit waar ik moet wachten :egeek:
Nu ja, dacht ik , ik wacht nog maar even en annuleerde de Knnnbrg bestelling bij hun klantenservice.

Week later bericht van Knnnbrg dat de D800 binnen was :|
Annulering was schijnbaar niet doorgegeven :|

Maar ik had dus geen haast.

Vorige week belde mdmrkt dat ik de D800 kon ophalen, scheelde me uiteindelijk 2 weken :roll:
Maar ook 300€ :lol:

Het vreemde was wel vond ik dat er afgelopen jaar regelmatig berichten opdoken
van winkels die er zomaar een binnenkregen, maarja als je daar achteraan belde was ie al weer weg :oohh:

affijn ik ben wel reuzeblij met de D800, wát een camera :ugeek:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”