Flitsen op feesten
Flitsen op feesten
Ik heb zelf een Nikon D3100 en nu heeft iemand me gevraagd of ik foto's wil maken op zijn evenement.
Het evenement is 's avonds en is ook de hele avond binnen.
Nu wil ik hiervoor een flitser aan gaan schaffen. Dit was ik sowieso wel van plan binnenkort, maar nu heb ik hem ook nodig. Ik ben dus op zoek naar een 'partyflitser' en ik vroeg me af welke hiervoor het meeste geschikt is. Ik heb al wat research gedaan en ben sowieso niet van plan een tweedehandse te kopen omdat ik gelezen heb dat de lampjes van een flitser natuurlijk niet eeuwig meegaan en bij een nieuwe ben ik verzekerd dat ik er wel een tijd mee doorkan. Ik ben best geïnteresseerd in de SB 700 omdat deze ook wel een mooie prijs heeft, maar nu vroeg ik me af of deze wel werkt met mijn D3100 aangezien ik merk dat veel de D80 en D90 gebruiken.
En ik vroeg me ook af of een omnibounce nut heeft bij een feest? Lees ik namelijk veel verschillende meningen over.
Het evenement is 's avonds en is ook de hele avond binnen.
Nu wil ik hiervoor een flitser aan gaan schaffen. Dit was ik sowieso wel van plan binnenkort, maar nu heb ik hem ook nodig. Ik ben dus op zoek naar een 'partyflitser' en ik vroeg me af welke hiervoor het meeste geschikt is. Ik heb al wat research gedaan en ben sowieso niet van plan een tweedehandse te kopen omdat ik gelezen heb dat de lampjes van een flitser natuurlijk niet eeuwig meegaan en bij een nieuwe ben ik verzekerd dat ik er wel een tijd mee doorkan. Ik ben best geïnteresseerd in de SB 700 omdat deze ook wel een mooie prijs heeft, maar nu vroeg ik me af of deze wel werkt met mijn D3100 aangezien ik merk dat veel de D80 en D90 gebruiken.
En ik vroeg me ook af of een omnibounce nut heeft bij een feest? Lees ik namelijk veel verschillende meningen over.
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Flitsen op feesten
SB700 is een prima flitser voor je en wordt volledig ondersteund door de D3100.
Ik gebruik 'm heel soms als er niets (wit-achtigs) is om indirekt tegen te flitsen...
en dan nog steeds kop een stukje omhoog zetten
...en dat zal wel altijd zo blijvenlauravalentijn schreef:En ik vroeg me ook af of een omnibounce nut heeft bij een feest? Lees ik namelijk veel verschillende meningen over.

Ik gebruik 'm heel soms als er niets (wit-achtigs) is om indirekt tegen te flitsen...
en dan nog steeds kop een stukje omhoog zetten
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Dankje voor de reactie, dan ga ik toch eens goed zoeken naar een SB700 en een omnibounce kost toch niets dus dan zie ik zelf wel wat ik er van vind 

-
- Clublid
- Contacteer:
De SB700 is een goede keuze. De D3100 kent alleen geen commander mode om de flitser remote aan te sturen, maar met de SB700 heb je wel een "commander" in handen om dat met eventuele ander flitsers wel te doen. Overigens gaan de lampjes van de flitsers een levenlang mee, zolang je ze maar niet van een statief af laat vallen, ik heb flitsers in gebruik van 30 jaar oud en die doen het nog steeds vlekkeloos. Zou je ze in een studio dagelijks gebruiken dan is het een ander verhaal, dan moet je hier een daar er eentje vervangen.
Over het nut van de omnibounce zijn de meningen inderdaad verdeeld. Ik heb ze wel, ook met kleurfilter, maar goed die dingetjes kosten ook maar paar euro.
Over het nut van de omnibounce zijn de meningen inderdaad verdeeld. Ik heb ze wel, ook met kleurfilter, maar goed die dingetjes kosten ook maar paar euro.
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
N.B.
de SB-700 komt incl. omnibounce en 2 kleurfilters.
(mag ook wel voor dat geld
)
de SB-700 komt incl. omnibounce en 2 kleurfilters.
(mag ook wel voor dat geld

Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Fotografeer je wellicht geen evenementen. Bij veel flitsen achter elkaar op hoge vermogens wil een flitsbuis nog wel eens versleten zijn voordat je er erg in hebt. Zie draadje eerder in het forum: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... +flitsbuis" onclick="window.open(this.href);return false;mpvk schreef:Overigens gaan de lampjes van de flitsers een levenlang mee, zolang je ze maar niet van een statief af laat vallen, ik heb flitsers in gebruik van 30 jaar oud en die doen het nog steeds vlekkeloos.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat betreft flitsen, genoeg tips hier op het forum (zoek op ALE en flitstips), als je de basis hebt en daaruit verder gaat werken komt het goed...
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Heb ook eens gekeken naar andere merken ipv Nikon zelf.
Is dit een goed idee of kan ik het maar beter bij Nikon zelf houden?
Is dit een goed idee of kan ik het maar beter bij Nikon zelf houden?
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Metz en Nissin mits geschikt voor Nikon zijn ook populaire flitsers en zijn ook goede merken met een lange historie. Dus zeker goede alternatieven en worden ook door diverse forumleden tot tevredenheid gebruikt.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Er zijn gebruikers die zweren bij Nikon, maar er zijn inmiddels echt heel aardige flitsers voor een betaalbare prijs van Nissin en Yongnuo.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijv. deze van Nissin: http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niss ... 54_193134/" onclick="window.open(this.href);return false;
is een aardige tegenhanger van Nikon's SB-900. Wellicht niet op alle punten vergelijkbaar, op andere punten heel erg handig in bediening en gebruik.
Bijv. deze van Nissin: http://www.cameranu.nl/nl/flitsers/niss ... 54_193134/" onclick="window.open(this.href);return false;
is een aardige tegenhanger van Nikon's SB-900. Wellicht niet op alle punten vergelijkbaar, op andere punten heel erg handig in bediening en gebruik.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- keenoncoolstuff
- Clublid
- Contacteer:
lauravalentijn schreef:Ik ben dus op zoek naar een 'partyflitser' en ik vroeg me af welke hiervoor het meeste geschikt is.

Wat vind je van de Martin Atomic? Wijd verbreid in de wereld van de licht- en geluidstechniek en overal te huur. Feest gegarandeerd. :mrgreen:
On-topic: met de meeste flitsers (zelfs oude, die je helemaal handmatig moet instellen) kun je mooie foto's tijdens feesten maken. Het is alleen een beetje meer werk. Als je een kleurfilter ervoor bevestigt kun je zelfs de kleurtemperatuur wat meer naar de kleur van het omgevingslicht trekken. Zo krijg je geen blauwe gezichten in een rood-oranje omgeving. Persoonlijk vind ik de correctiefilters die Nikon meelevert iets té heftig.
Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
Niet overal denk ik? Of zie ik dat verkeerd?jmandos schreef:de SB-700 komt incl. omnibounce en 2 kleurfilters.

- keenoncoolstuff
- Clublid
- Contacteer:
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
flickr
flickr
Ik ben 100% voorstander voor merk flitsers. De SB flitsers staan bekend als werkpaarden (ook de oude versies zoals de SB26 en de SB28) hoewel de SB900 wel eens een fotograaf in de steek laat als deze overbelast raakt (wat zeker op een feest kan gebeuren als er leuke momenten vlak achter elkaar gebeuren).
Ik ben zelf een Canon gebruiker , maar gebruik voor feesten vaak mijn Nissin DI 866MKII die ook in een Nikon versie verkrijgbaar is. Ik vind de extra invul flitser zeer prettig en kan zo mijn hoofdflitser de ruimte in sturen en het invulflitsertje een mooi lichtje laten schijnen in de ogen van mijn onderwerp.
De Nissin raakt wel eens overbelast tijdens een shoot, maar heb dat in de praktijk maar 1x meegemaakt (tijdens testen van apparatuur heb ik de Nissin vaker in save mode laten gaan). Metz heeft trouwens ook modellen die een extra invul flitsertje hebben, zou daar zeker naar kijken.
Hier een voorbeeld van 2 van mijn party foto's

Hier een volledige test van de Nissin DI866 MKII linkje
Met een Nissin of Metz hou je geld over voor bijvoorbeeld een externe voeding (wat heel handig is als je veel en valk achter elkaar wilt flitsen).
Groeten Michael
Ik ben zelf een Canon gebruiker , maar gebruik voor feesten vaak mijn Nissin DI 866MKII die ook in een Nikon versie verkrijgbaar is. Ik vind de extra invul flitser zeer prettig en kan zo mijn hoofdflitser de ruimte in sturen en het invulflitsertje een mooi lichtje laten schijnen in de ogen van mijn onderwerp.
De Nissin raakt wel eens overbelast tijdens een shoot, maar heb dat in de praktijk maar 1x meegemaakt (tijdens testen van apparatuur heb ik de Nissin vaker in save mode laten gaan). Metz heeft trouwens ook modellen die een extra invul flitsertje hebben, zou daar zeker naar kijken.
Hier een voorbeeld van 2 van mijn party foto's

Hier een volledige test van de Nissin DI866 MKII linkje
Met een Nissin of Metz hou je geld over voor bijvoorbeeld een externe voeding (wat heel handig is als je veel en valk achter elkaar wilt flitsen).
Groeten Michael
Met flitsen op feesten wil je zoveel mogelijk de sfeer (en bijbehorende kleuren) vastleggen. Dus de camera op manual, de sluitertijd op een ms of 20 en de flitser op -1 tot -2. En dan het liefst achterwaarts bounchen tegen het plafond. Zet ook de ISO instelling lekker hoog (800). Op deze manier neem je de sfeer het meest op (vanwege de langzame sluitertijd) en belicht je met de flitser de highlights.