Flip (flitslicht) heeft in het verleden wel eens foto's geplaatst van de 70-200 VR 2 in een vergelijking met een andere lens (weet niet meer welke) waarbij de beeldvoordracht van de onscherpte in de achtergrond van die 70-200 VR 2 in ieder geval duidelijk niet dat niveau haalde van wat vele van die oude objectieven in deze omvangrijke draad nu net wel hebben.Patrick schreef: Zou ik dat met mijn 70-200 VR 2 niet kunnen schieten? Waar zit 'm dan volgens jou het verschil in?
Praat ik niet over contrast of scherpte. Dat zal met die 70-200 VR 2 wel iets beter zijn. Maar scherpte en contrast is slechts een deel in het totaal aan optische eigenschappen van wat een lens met zich meedraagt aan beeldkwaliteit.
Voor wat betreft de 70-200 VR 2 kunnen die secundaire eigenschappen zoals die beeldvoordracht afhankelijk zijn in het gebruik van de VR. Dus het kan voorkomen dat de werking van de VR in een opname wel zorgt voor een meer scherpe opname door reductie van beweging, maar tegelijkertijd in die werking een negatieve invloed heeft op de beeldvoordracht buiten het scherptegebied. Dat is een algemeen bekend verschijnsel van VR. Je zou in een vergelijking dan misschien beter die VR kunnen uitschakelen.