Ik denk dat ik "wel aardig" glas in huis heb, t.w.:
DX: 10-20 4-5.6 van Sigma. Zou dan vervangen moeten worden. Is geen ramp.
FX: 24-70 2.8 van Nikon: doe ik nooit meer weg.
FX: 70-200 2.8 de nieuwste van Sigma: prima objectief, scherp en perfect imo voor portretten. Ik denk dat de Nikon wel iets beter is,
maar ik vind de Sigma top. (ook teleconverter 2x hierbij).
FX: 50 1.8 D van Nikon. Voor als ik niet wil opvallen: prima kwaliteit.
FX: 105 2.8 micro van Nikon: kan het beter?
8 mm Samyang: voor de fun.
"In den beginne" had ik veel onscherpe foto's. Ik werd er gek van. Al snel verdiept in het toch wel bijzondere scherpstel-systeem van de D7000 en dat scheelde de helft. Inmiddels ook redelijk bekwaam in de AF-fijnafstelling. Dat scheelde de ander helft. Nu vind ik de D7000 top! Ik heb begrepen dat velen deze gang hebben moeten maken. Alleen enkele ongeduldigen en/of eigenwijzen zijn afgehaakt.
Ik denk dat de overstap naar FX dus wel kan. Voor degenen die ook het financiële aspect benoemen: uiteraard doe je zulke dingen als het kan en als het niet kan: dan droom je nog even door.
Maar uiteindelijk gaat het om het volgende:
Er was een tijd dat ik nogal (zwak uitgedrukt) "audio-fiel" was. In die tijd had ik, naar mijn mening, een bijzonder mooie geluidsinstallatie. Mocht wat kosten en dat deed het ook. Maar ..... ik luisterde weleens in van die speciale ruimten in winkels, die ook de topmerken, het neusje van de zalm, hadden staan. Als je zou willen, kon je daar gemakkelijk 50 of 60.000 gulden (toen nog) stuk slaan.
Er was duidelijk verschil in wat ik daar hoorde en wat ik thuis had staan. Terwijl wat ik thuis had staan al ver uitsteeg boven, laten we zeggen, een setje van Sony o.i.d. Het verschil echter, met mijn installatie, was een slordige 40 of 50.000 gulden. Ik heb mij toe bedacht, dat als zou ik het kunnen betalen (en dat kon ik niet), dat dát verschil beslist nooit het verschil in geld waard zou zijn; voor mij althans.
Dit is het "relatieve" probleem(pje) dat ik nu ook heb. Ik kan, naar mijn mening, met mijn huidige spullen als amateur (hoef er mijn geld niet mee te verdienen) prachtige foto's maken. De D800 zal wat meer brengen, dat geloof ik wel. Maar is het zoveel meer dat dat een uitgave van pak 'm beet 2000 euri (4.400 gulden

Als ik zo lees wat jullie schrijven, dan twijfel ik daar ernstig aan, terwijl ik natuurlijk een ieder die wel een D800 heeft of wil hebben, het grootste gelijk van de wereld geef. Doe gewoon je ding, je leeft maar 1 keer!
Wat ook meespeelt is natuurlijk: waar kom je vandaan, hoe groot is de stap (geweest).
Van een D90 naar een D800 is denk ik een behoorlijk grotere sprong dan die ik voor ogen heb (had).
Nogmaals dank en als dit draadje nog even blijft bestaan, zal ik het met grote belangstelling blijven volgen en als ik daar behoefte aan heb, reageren.