Bericht
door amjsch » wo jul 11 2012 12:00 pm
Hallo NIKKOR,
Zoals beloofd zou ik wat metingen en testen verrichten aan het SD-8 battery pack aangesloten op een SB-24 flitser. Ik heb dit momenteel afgerond.
Ik heb gelezen dat er inmiddels een aantal mensen goede ideeën aangedragen hebben voor je oplossing.
Het lijkt een mooie oplossing maar bij deze manier van ombouwen en aansluiten van de externe accu komen er een paar problemen waar niet aan gedacht is, nl de hoge stroom die er loopt tijdens het opladen van de flitser. Deze is meer dan 5 Ampére. De draadjes in de kabel zijn zeer dun en niet geschikt voor deze stroom. Ik weet zeker dat de kabel hierdoor in rook opgaat!.
Wat betreft de beveiliging dmv een diode zoals mpvk schreef is niet helemaal juist, of liever gezegd niet kompleet! Ik kom daar verderop even op terug.
Mocht het een en ander niet meer relevant voor je zijn, heb ik het toch maar even geschreven voor het geval er andere mensen zijn die ook eens wat aan hun flitser en/of battery pack willen knutselen.
Het is een lang verhaal geworden maar heb toch alle bevindingen van de testen en metingen hier maar neergezet. Voor sommige lezers misschien niet interessant maar voor andere wel.
Eerst maar even de werking van bovengenoemde combinatie in ongewijzigde vorm om straks te begrijpen wat je wel en niet kan wijzigen en voor de veiligheid hoe.
Als het battery pack is aangesloten op de flitser en deze staat “aan” wordt dmv de batterijen in de flitser het meet en regel gedeelte en het display in werking gezet. Maar ook wordt vanuit deze batterijen dmv een oscillatorschakeling de hoogspanning gegenereerd welke de condensator oplaadt tot boven de 300 Volt (ongeveer 320 Volt). Die is nodig om de flitsbuis te ontsteken. Deze schakeling en de condensator zijn gemonteerd in de flitskop.
Wanneer er geflitst wordt, wordt de condensator geheel of gedeeltelijk ontladen over de flitsbuis. Dit is afhankelijk van hoelang er licht er moet worden afgegeven.
Zeer korte tijd nadat er geflitst is wordt vanuit de flitser - via de synchronisatie kabel (het kleine kabeltje aan de 3 polige stekker van het battery pack), aangesloten op de flitser -, een signaal gestuurd naar de schakeling in het battery pack waarop deze dmv de batterijen in het pack de hoogspanning gaat genereren en via de kabel naar de condensator in de flitskop transporteert. Nadat deze een waarde heeft bereikt van ongeveer 320 Volt wordt de schakeling uitgeschakeld en is de flitser weer gereed voor de volgende flits.
DUS: Het battery pack gaat pas werken nadat er de eerste keer is geflitst. Als de flitser weer is opgeladen wordt de schakeling uitgeschakeld en is er geen hoogspanning meer in het pack en op de kabel naar de flitser aanwezig.
Het battery pack verzorgt alleen de hoogspanning voor de flitsbuis in de flitskop maar niet de voeding voor de rest van de elektronica in de flitser. Er moeten dus altijd batterijen geplaatst zijn (dus ook voor de eerste flits) of een externe voeding op aangesloten zijn.
Aansluitingen van de 3 polige stekker gezien vanaf de voorzijde van de flitser:
De linker pen is korter dan de beide andere. Deze wordt gebruikt om de 320 Volt vanuit het pack naar de flitser te transporteren. De rechter pen is de 0 van de 320 Volt. De middelste
pen is bij de SB-24 wel aangesloten maar wordt op de stekker van het battery pack niet gebruikt. Waarschijnlijk kan deze worden gebruikt voor een externe voeding, maar ik heb daar verder nog niet naar gekeken.
Als het pack niet is aangesloten staat er geen spanning op de op deze pennen, ook niet wanneer de flitser in bedrijf is.
Ik heb het battery pack aangesloten op een externe voeding en volgende metingen verricht aan het battery pack.
Bij gebruik van (nieuwe) alkaline batterijen is de laadtijd 4 sec. en loopt er een stroom van 5,2 Ampère. Bij oplaadbare GP ReCyko NiMH batterijen is de laadtijd 3 sec. en loopt er een stroom van 6,25 Ampère. In beide gevallen is de oplaadtijd ongeveer 3,5 sec.
Aangesloten op een externe voeding. Helaas kan deze niet meer stroom leveren dan 3,25 Ampère waardoor de spanning zakt en de laadtijd dus langer wordt. Met 6 Volt werkt deze perfect en is de laadtijd is 5,1 sec. bij een stroom van 3,25 Ampère. Met 9 Volt heb je meer capaciteit, is de laadtijd korter en kan langer gebruikt worden. De laadtijd is dan 3 sec. en de stroom ook 3,25 Ampère.
De volgende metingen verricht aan de flitser zonder het battery pack.
Bij gebruik van (nieuwe) alkaline batterijen loopt er een stroom van 5,1 Ampère en met oplaadbare GP ReCyko NiMH batterijen is de stroom 5,4 Ampère. In beide gevallen is de laadtijd vrijwel hetzelfde nl 7,65 sec. maar zakt de spanning tijdens het laden naar ongeveer 3 Volt. Bij gebruik van een externe accu die meer stroom kan leveren zal dat minder of helemaal niet gebeuren waardoor de laadtijd korter zal zijn.
Om te voorkomen dat het flink mis gaat als er in de flitser batterijen zijn geplaatst en abusievelijk ook een externe voeding (zoals een accu) aangesloten wordt, is het verstandig om er diodes tussen te plaatsen. De stroom kan maar in één richting door de diode lopen. Maar één diode zoals mpvk schreef is niet voldoende! Hiermee voorkom je wel dat er geen stroom kan lopen vanuit de externe voeding naar de batterijen, maar niet dat er geen stroom kan lopen vanuit de batterijen naar de externe voeding!
Dus moet je één diode plaatsen vanaf de batterijen naar de elektronica en ook één vanaf de externe voeding naar de elektronica.
Gezien de hoge laadstroom die ik gemeten heb – en bij gebruik van een accu zal dat nog hoger zijn – moeten er diodes gebruikt worden die deze stroom makkelijk kunnen hebben. Ik denk aan een 10 Ampère uitvoering.
De draadjes in de kabel zijn zeer dun en niet geschikt voor deze hoge stroom, maar Ik heb hem er toch maar even tussen gezet. De draadjes hebben een weerstand van 2,2 Ohm, dus ga je bij gebruik van deze kabel er een weerstand tussen zetten van 2 x 2,2 = 4,4 Ohm waardoor bij een aangesloten spanning van 6 Volt deze aan het eind op de flitser zakt naar 2,4 Volt tijdens de laadperiode! De stroom die er dan loopt is 0,65 Ampère
De (her)laadtijd wordt hiermee 53 sec. totdat het lampje op de flitser weer gaat branden en gereed is voor de volgende flits. Maar dan is de condensator nog niet voor 100 % opgeladen.
De stroom loopt langzaam terug en is op het moment dat het lampje gaat branden gezakt naar 0,370 Ampère. Het duurt dan nog 47 sec. voordat de condensator weer helemaal vol is. De stroom die er dan nog loopt voor de voeding van de elektronica is 0,02 Ampère en de spanning is dan 5,92 Volt.
Na ongeveer 10 keer achter elkaar geflitst te hebben wordt de kabel (nog) niet echt heet maar wel warm.
Kortom: niet geschikt voor deze toepassing.
De enige oplossing die mij inziens overblijft, is een dikkere kabel dmv dummy batterijen aan te sluiten of via een conrector. Hiervoor kan je het snoertje van een aansluitkabeltje gebruiken zoals deze ook geleverd worden bij de batterijladers van Nikon. Deze kabeltjes zijn overal verkrijgbaar ook in de uitvoering met krulsnoer. Léon heeft al enige links naar andere sites gegeven waar veel ideeën en bruikbare oplossing staan.
Als ik de foto van je bekijk waar de draden bij de batterijaansluiting gesoldeerd zijn, krijg ik de indruk dat de rode +draad niet goed zit. Deze zou aan de aansluiting van de batterijen moeten zitten en niet na de temperatuuropnemer.
Mocht me nog wat te binnen schieten of op een idee komen voor een goede oplossing dan zal ik het nog even vermelden.
Veel succes met de ombouw.
Groetjes Fons