Welke macrolens voor foto's arachniden

Discussies over macro/micro objectieven
Michiel Cozijn

Welke macrolens voor foto's arachniden

Bericht door Michiel Cozijn » do jul 12 2012 12:56 pm

Geachte forumleden,

ik wil graag weten welke macrolens ik nodig heb. Ik lees redelijk goede berichten over de nikon nikkor af-s vr micro 105mm f2.8 macro. Maar voor ik zo'n bedrag ga uitgeven wil ik even nagaan of dit objectief aan mijn verwachtingen zal voldoen, daarom post ik wat foto's van iemand anders, zodat jullie kunnen zien wat ik wil bereiken met de aan te schaffen macrolens, welke het ook wordt. Ik ben zo groen als gras wat dat betreft en heb sinds kort een Nikon D5100 met een SB-400 flitsertje en de kitlens waarmee de camera geleverd werd.
Ik ben amateur arachnoloog en wil de macrolens gebruiken om macro-opnamen van spinachtigen te kunnen maken. Het is niet de bedoeling om foto's van bewegende dieren te kunnen maken. Werkafstand van het objectief zo tussen de 10-15 cm zou prima zijn (ik lees op internet dat de minimale werk/ focusafstand van bovenstaande lens zo ongeveer 15 cm is). De voorbeelden hieronder laten overigens de monddelen en de kop van verschillende schorpioenen zien :)

Afbeelding
Afbeelding
Zo te zien zijn deze foto's bewerkt (helderheid en contrast)...
Met vriendelijk Groet,

Michiel Cozijn

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Re: Welke macrolens voor foto's arachniden

Bericht door John Jansen » do jul 12 2012 1:02 pm

De Nikkor 105mm 2.8 vr is een super lens maar de 90mm van Tamron is ook een beste lens scheelt een paar euro's.

Michiel Cozijn

Bericht door Michiel Cozijn » do jul 12 2012 1:06 pm

Bedankt voor je snelle reactie John. Ja, ik heb al wat rondgekeken op het net en ik lees inderdaad dat de Tamron 90mm ook als goed bestempeld wordt en wat euri scheelt. :)
Begrijp ik het goed dat je eigenlijk zegt dat ik met beide lenzen zulke foto's als op de voorbeeldfoto's te zien zijn, zou kunnen maken?

Groetjes,

Michiel

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jul 12 2012 1:11 pm

Of een Sigma 105mm, een Tokina 100mm, etc. En kijk ook zeker naar de Nikon 85mm VR DX.

Een niet te korte macro is altijd goed. Ik ken geen slecht. Er zijn echter niet zoveel die ook autofocus bieden op een D5100. Dat zou ik wel meewegen in het besluit, hoewel het voor macrowerk niet onoverkomelijk is als je geen autofocus hebt. Maar je wilt er toch ook gewoon een mooi portretobjectief aan hebben en een korte tele.

Ik zou zeggen: kijk naar de Nikon 85mm.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Michiel Cozijn

Bericht door Michiel Cozijn » do jul 12 2012 1:14 pm

Bedankt Patrick,

Hier kan ik wat mee. Ik zal dan gaan kiezen uit de Tamron 90 mm, de Nikon 85 mm VR DX of de 105mm VR...

Groet, Michiel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 12 2012 1:14 pm

Michiel Cozijn schreef:De voorbeelden hieronder laten overigens de monddelen en de kop van verschillende schorpioenen zien
Dat is al gauw een vergrotingsmaatstaf die groter is dan 1x.
In dat geval zou ik helemaal niet kiezen voor een macrolens uit het reguliere "macro" objecetievensegment, die gaan maar tot 1:1
Je kunt daar dan wel tussenringen bij gaan gebruiken, in een versie die tevens de elektrische contacten van de CPU doorgeeft, maar er komen op die wijze meer nadelen naar voren dan je lief is. Kijk dan beter naar ouderwetse manuele objectieven zonder CPU, die bovendien een eigen diafragmaring hebben om het diafragma in te stellen, zodat het zaakje blijft werken als een lens bijv. is omgedraaid m.b.v. een omkeerring, of als je er een balg tussen zet. Moderne macrolenzen zijn van het zogenaamde G-type. Hebben geen aparte diafragmaring op het objectief. Zo gauw de elektrische verbinding met de CPU is verbroken kun je "niks meer" met die lens.

De keus aan lenzen en accessoires is daarbij sterk afhankelijk welke vergrotingsmaatstaf je wilt bereiken.
Kun je een indicatie geven in welk bereik van vergrotingsmaatstaven je wilt werken?
Overigens vergeet een werkafstand van 10-15 cm bij vergrotingsmaatstaven flink groter dan 1:1. Dat is niet haalbaar, veel korter voor een praktische werkwijze.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Michiel Cozijn

Bericht door Michiel Cozijn » do jul 12 2012 1:23 pm

Hallo Leon,

Bedankt voor je bericht.

Mogelijk 1:1,5 of groter? Ik heb geen idee van de keuzes. Ook weet ik niet of de voorbeeldfoto's niet gewoon gecropped zijn, ik zal het eens vragen aan de fotograaf.

Groet,

Michiel

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do jul 12 2012 1:25 pm

Heb je een link naar zijn website?
Staat soms wel een beschrijving van gebruikte methode/ apparatuur.

Groet Hans.

Michiel Cozijn

Bericht door Michiel Cozijn » do jul 12 2012 1:31 pm

Het is iemand die ik ken van een schorpioenenforum, dus ik vraag het hem wel. Tot nu kreeg ik alleen te horen van hem dat de d5100 een goed instaptoestel is en de 105 mm VR lens een goede lens is....:)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 12 2012 1:42 pm

Op zich is die 105 mm VR een prima lens, maar niet als je groter wilt gaan dan 1:1
Lijkt me toch essentieel om eerst te weten in welk bereik je wilt fotograferen. Met een beetje 2e hands shoppen kun je voor een aanzienlijk kleiner budget de spullen bij elkaar kopen wat wel voldoet aan dat bereik. Bedenk echter dat de moeilijkheidsgraad van de fotografie "in het kwadraat" toeneemt met het toenemen van de vergrotingsfactor.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » do jul 12 2012 1:42 pm

Ik gebruik zelf de 85mm macro in combinatie met de D5000.

Een prima combinatie
Op mijn blog staan wel wat foto's die gemaakt zijn met die 85mm
http://peterwennink.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enige crop zit er wel bij

Zoals Leon al schreef, vergrotingsmaatstaven die jij wilt zijn bepalend.
De mate van detail die jij graag wilt gaat verder dan 1:1 lijkt me

Michiel Cozijn

Bericht door Michiel Cozijn » do jul 12 2012 1:55 pm

Bedankt Leon en Peter voor jullie antwoorden.

@Peter: zeker leuke foto's van de vliegen en wespen
@Leon: op dit moment heb ik geen tijd om mij heel veel met fotografie bezig te houden en mij erop te storten eigenlijk (je geeft aan dat als ik meer vergroting wil, de fotografie moeilijker wordt). T.z.t. wil ik mogelijk een cursus gaan volgen ergens, of meer met tutorials aan de slag etc etc. Maar nu even niet :) Ik heb overigens ook een micriscoopadapter voor mijn Nikon, dus ik kan kleine oppervlakken tot 60X vergroten als ik wil, dit is natuurlijk heel wat anders dan waar jij het over hebt, maar dit terzijde.

Ik heb ook nog even de thread gelezen met de discussie over de verschillen tussen de 85mm en de 105mm....Als ik dan toch geld uit ga geven, dan maar gelijk goed en ik kies dan voor de 105mm...

Dank allen voor de adviezen!

Groet, Michiel

raymonidas
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door raymonidas » do jul 12 2012 9:44 pm

Hallo Michiel,

Voor mijn macrowerk gebruik ik twee systemen. Een met de meer dan voortreffelijke 105 en wanneer het ondewrwerp te klein wordt daarvoor schroef ik een balg PB-4 aan de D700. Als objectioef de Rodagon 80/f4.0.
zie het springspinnetje wat ik pas geleden met de balgcombi maakte in dit draadje.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 3&start=30

Overigens verbaas ik me steeds weer over de enorme kennis die Leon heeft. Werkelijk waar, op alle vragen practische antwoorden. Ben ik erg blij mee!! Maar dat terzijde :) :)

heel veel plezier met die prachtige spinnen. Gelukkig zijn mijn vrouw en zoon ook gek van alles wat kriebelende pootjes heeft.

groet van Raymond.
Nikon....what else.....

Schrave Multi-Media

http://www.schrave.nl/

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » do jul 12 2012 10:15 pm

http://www.photomacrography.net/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rotzooi hier maar eens rond.
Je heb er een veel te simpel idee van.
Macrolens, balg een paar ringen en klaar.
Voor de foto's die jij laat zien zit je al snel aan een speciale opstelling en een goed stackprogramma vast.
Gebruik van een microscoopobjectief moet je ook niet uitsluiten.

veel succes

Michiel Cozijn

Bericht door Michiel Cozijn » do jul 12 2012 11:07 pm

Bedankt raymonidas! Dank voor de link D.Haaksma en ik ga daar zeker even rondkijken, en ik zal nog even contact opnemen met een aantal mensen die ik ken, die inderdaad hele studio's hebben en Arachnidae fotograferen, let wel, bij is het andersom, ik ben een arachnoloog die een interesse begint te ontwikkelen voor fotografie :wink2:
Ik wilde eerst hier even informatie verzamelen over een te kiezen, betaalbare, macrolens..

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”