Advies gevraagd aanschaf camera mbt sportfotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
TDoornbos

Advies gevraagd aanschaf camera mbt sportfotografie

Bericht door TDoornbos » do jul 12 2012 3:08 pm

Beste leden,

ik ga voor het eerst zelf een DSLR aanschaffen na op mijn vakantie in Engeland een Eod 50D te hebben gebruikt. Lag niet helemaal lekker in de hand, de ergonomie van bijvoorbeeld de D7000 die ik in de winkel even had geprobeerd beviel beter... (wisten jullie waarschijnlijk al lang... :mryellow:

Voorheen gebruik gemaakt van een P90 die ik reeds heb verkocht. Kon ik redelijke foto's mee maken, maar uiteraard wil ik meer, vandaar mijn zoektocht naar een geschikte Nikon.

Doel is om - naast mooie stedentrips en natuurshots - met goede kwaliteit sportfotos te kunnen maken.
De vraag is alleen, met welke camera en lens ga ik dat doen? Ik wil 2e hands een camera aanschaffen, ben slechts student en heb geen grote bron om uit te putten.

Beschikbaar budget = 650 euro.
Als ik in een winkel daar mee aan kom, hou ik niet veel keuze over, wil er ook een goede lens bij, dus tweedehands.

Ik hoop dat ik met alle ervaring hier het nodige advies kan krijgen om een goede camera te vinden.

groeten! Thomas
Laatst gewijzigd door TDoornbos op do jul 12 2012 4:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Advies gevraagd aanschaf camera mbt sportfotografie

Bericht door Wolf » do jul 12 2012 3:47 pm

D90+telelens lijkt mij.

Tele voor roeien is wel makkelijk als je vanaf de kant foto's maakt....
Voor basketbal en voleybal misschien een 50mm 1.8 erbij?
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

TDoornbos

Bericht door TDoornbos » do jul 12 2012 4:27 pm

Wolf schreef:D90+telelens lijkt mij.

Tele voor roeien is wel makkelijk als je vanaf de kant foto's maakt....
Voor basketbal en voleybal misschien een 50mm 1.8 erbij?
Bedankt Wolf.
Idd vanaf de kant foto's maken ja. moet met statief ivm de voorbij komende boten.
Wat voor telelens beveel je aan?
Zou je de D90 aanbevelen boven bijvoorbeeld de D5000?

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » do jul 12 2012 4:30 pm

TDoornbos schreef:Idd vanaf de kant foto's maken ja. moet met statief ivm de voorbij komende boten.
Die snap ik niet. Je hebt toch om de actie te bevriezen een sluitertijd van (ik schat eens grof) 1/200ste nodig?
Daarmee kun je makkelijk met een 70-300 met VR uit de hand schieten. Vanwaar dat statief?

Groet, Rob.
Laatst gewijzigd door keenoncoolstuff op do jul 12 2012 5:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Wolf
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wolf » do jul 12 2012 4:33 pm

Idd statief snap ik ook niet echt.
Ik zou gaan voor zoveel mogelijk zoom want uit ervaring weet ik dat je niet makkelijk dichtbij de roeiers kan komen. Of je moet natuurlijk vanuit de juryboot kunnen schieten....

TDoornbos

Bericht door TDoornbos » do jul 12 2012 4:37 pm

keenoncoolstuff schreef:
TDoornbos schreef:
Wolf schreef:Idd vanaf de kant foto's maken ja. moet met statief ivm de voorbij komende boten.
Die snap ik niet. Je hebt toch om de actie te bevriezen een sluitertijd van (ik schat eens grof) 1/200ste nodig?
Daarmee kun je makkelijk met een 70-300 met VR uit de hand schieten. Vanwaar dat statief?

Groet, Rob.
Check, mijn vorige bericht was niet correct. Vanaf de kant is het inderdaad goed te doen, al kan ik me voorstellen dat bij een zware lens en langere tijd fotograferen (ik zie ze vaak genoeg zitten) een statief wel fijn is..

Ik stap ook wel eens in bij een volgbootje, die achter races aan varen en over de golven kletsen. Dat was met de p90 nauwelijks te doen, en ook de Eos 40D die ik in Engeland had geleend maakte het me niet significant makkelijker.. maar ja, canon he.. maar goed, vandaar dus.

TDoornbos

Bericht door TDoornbos » do jul 12 2012 4:42 pm

Wolf schreef:Idd statief snap ik ook niet echt.
Ik zou gaan voor zoveel mogelijk zoom want uit ervaring weet ik dat je niet makkelijk dichtbij de roeiers kan komen. Of je moet natuurlijk vanuit de juryboot kunnen schieten....
idd lastig ja.. zo af en toe, tenzij t internationaal is, mag ik ook wel eens mee in die bootjes..
Als je zegt zoveel mogelijk zoom, dan zou een 28-300 toch beter zijn dan een 70-300?

ik vraag dit specifiek omdat ik tweedehands wel aan een D90 + Tamron 28-300 kan komen.
Is dat standaard een vr lens of is het verstandig om ook van de lens meer specificaties te vragen?

Wolf
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wolf » do jul 12 2012 7:09 pm

Ik bedoel met zoveel mogelijk zoom een zo groot mogelijk brandpuntafstand.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do jul 12 2012 7:38 pm

Beste Thomas,

Een verlaat welkom op dit forum.

Het is wat riskant om een dergelijke vraag "zomaar" in de groep te gooien...

Bij de vraagsteling hoort natuurlijk een beschrijving van de omstandigheden, zoals buiten of binnen, dichtbij of veraf.
Voor de meeste bewegelijke sporten geldt dat vele fotografen (niet noodzakelijk jij of ik) houden van een kamera die ze -domweg- op continue kunnen zetten,.
Daarom maken Nikon en concurrenten kamera's die vijf tot tien beelden per seconde kunnen maken, maar daar hoort een professioneel prijskaartje bij.

Over nieuw of tweedehands: een nieuwe kamera heeft als groot voordeel dat er garantie op zit.
Kopen van een vertrouwde winkel kan, maar alles daaronder kan een risico zijn.
Bedenk dat een serieuze reparatie aan een tweedehandse kamera economisch onrendabel is.

Over lenzen van anderen dan Nikon: dat heb ik lang geleden afgeleerd, toen ik buiten sport fotografeerde, de non-nikon lenzen die ik toen had bleken niet of minder goed te werken onder het vriespunt.

Afsluitend: als het jouw eerste DSLR moet worden: kijk eens naar een D5100 met 18-105, mits je meest buiten fotografeert, een vertrouwde tweedehands D5000 is een goed alternatief.
Waarom de D5nnn: net iets boven de D3nnn modellen en betaalbaarder dan de D7000/90 etc., je moet er niet mee gaan voetballen (het klapscherm is leuk maar niet balbestendig).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 13 2012 10:13 am

De goedkoopste tweedehandse camera voor sportfotografie is volgens mij de D300. eerst dan heb je een camera met voldoende AF snelheid om een hoogspringer bij te kunnen houden.
Over AF snelheid: http://home.kpn.nl/braak117/Veelgestelde%20vragen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

De enige sport die ik zelf beoefen is voetbal kijken. :) Dat kan met heel veel (en goedkopere) camera's.

Als het om een binnensport gaat, is het handig dat een camera weinig last heeft van ruis. Een D300 zit dan aan de ondergrens. De boven grens is een D3X of D4. Beide camera's vallen niet binnen je plaatje.

Een camera met een wat hoger gewicht is gemakkelijker stil te houden. VR is een oplossing, maar een hoger eigen gewicht is dat ook. Veelal toch één stop winst. Een D300 heeft wat meer gewicht.

Alle camera's in een overzicht: http://home.planet.nl/~braak117/camera%20overzicht.xls" onclick="window.open(this.href);return false;

Een nadere hulp bij het kiezen van een camera: http://home.planet.nl/~braak117/Keuze%2 ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

amstel
Forumlid
Forumlid

Bericht door amstel » vr jul 13 2012 10:20 am

is de d7000 dan niet snel genoeg,dan zou ik even door sparen.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 13 2012 10:49 am

amstel schreef:is de d7000 dan niet snel genoeg,dan zou ik even door sparen.
Zal niet veel uitmaken met de D300. Ruisonderdrukking is van de D7000 wel beter.

Wolf
Forumlid
Forumlid

Bericht door Wolf » vr jul 13 2012 10:53 am

Het gaat over een budget van €650. En dat is inclusief een objectief.

D7000 is dus niet echt haalbaar lijkt mij.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » vr jul 13 2012 11:31 am

Voor dit budget en gezien het feit dat je niet alleen sport maar van alles wilt fotograferen, zou ik gewoon zoeken naar een D90 met 18-105mm.
Misschien kun je dan een paar maanden (?) later nog een voordelige tweedehands 70-300 op de kop tikken.

Een hogere ambitie vereist een hoger budget ben ik bang...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

TDoornbos

Bericht door TDoornbos » vr jul 13 2012 11:54 am

Amateurt schreef:Voor dit budget en gezien het feit dat je niet alleen sport maar van alles wilt fotograferen, zou ik gewoon zoeken naar een D90 met 18-105mm.
Misschien kun je dan een paar maanden (?) later nog een voordelige tweedehands 70-300 op de kop tikken.

Een hogere ambitie vereist een hoger budget ben ik bang...
Dat advies heb ik al meer gekregen inderdaad.
Veel mensen schijnen de D5000 af te raden, zeker tov de D90.

Het lijkt er wel op dat ik in ieder geval voor het genoemde budget aan een D90 + 18-105 VR kan komen.
Heb ook al aanbiedingen voor een 70-300 gezien rond de 100 euro 2e hands. Uiteraard eerst testen maar goed.
Ben benieuwd.. erg veel zin om weer te gaan schieten!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”