Eerste foto's

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Steef03
Forumlid
Forumlid

Eerste foto's

Bericht door Steef03 » do jul 12 2012 5:26 pm

Sinds januari ben ik in het bezit van een D3100 en heb in mei een korte cursus (4 ochtenden) gevolgd om mijn camera en
al zijn mogelijkheden beter te leren kennen.

Meteen na de laatste cursus ben ik een paar dagen naar Frankrijk geweest, en heb er lustig op los geschoten.
Hieronder enkele foto's waarvoor graag jullie commentaar!

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding
Nikon D3100
Nikkor AF-S DX 50mm f/1.8 G + Macro voorzetlens
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon SB-700 Speedlight

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Eerste foto's

Bericht door Frankie » do jul 12 2012 10:22 pm

Je onderwerpen op 1, 4, 5 en 6 staan er prima op. Met name 4 en 5 kunnen wel wat meer pit / nabewerking gebruiken, er lijkt een waas over te liggen. Bij foto 2 en 3 kies je voor het 'minder voor de hand liggende', nooit verkeerd ! Van nummer twee vind ik de compositie niet zo prettig. Drie vind ik de mooiste wat betreft licht en onderwerp, mooi beeld ! Verbeterpunten: uitsnede (evt. wat draaien ?), (meer) scherpte(diepte) en misschien een tikkeltje meer licht in de schaduwen.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do jul 12 2012 11:31 pm

Aardige serie, waarbij ik het eens ben met de punten die Frankie noemt. Nog een tip: de kerk wordt met dat groothoekobjectief wel erg vertekend. Daar kun je vanaf die afstand wel wat aan doen wanneer je zo'n foto maakt, want boven de kerk heb je nog ruimte genoeg. Draai de camera een stuk naar beneden, maar laat wel de hele kerk er op staan. Je krijgt dan veel meer (overbodige) voorgrond, maar die kun je er af snijden en je krijgt veel minder vertekening.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Steef03
Forumlid
Forumlid

Bericht door Steef03 » za jul 14 2012 9:24 am

Bedankt voor jullie reactie.

Ik lees bij beide dat jullie voor nabewerking zouden kiezen. Zelf probeer ik de foto's
op dit moment zo te maken dat nabewerking niet nodig is, maar misschien is het toch
het proberen waard.

Welk programma gebruiken jullie daar dan voor? Zelf heb ik alleen nog de standaard
Nikon software die bij mijn D3100 zit.

@Frank,mje hebt het ook over meer scherpte diepte en belichting. Deze foto's zijn gemaakt
met mijn standaard 18-105 mm lens. Ik ben van plan om nog een 50mm 1.8 aan te schaffen.
Ik neem aan dat die daar meer mogelijkheden in heeft...!?

Gr. Stephan
Nikon D3100
Nikkor AF-S DX 50mm f/1.8 G + Macro voorzetlens
Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikon SB-700 Speedlight

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » za jul 14 2012 12:51 pm

Steef03 schreef:Bedankt voor jullie reactie.

Ik lees bij beide dat jullie voor nabewerking zouden kiezen. Zelf probeer ik de foto's
op dit moment zo te maken dat nabewerking niet nodig is, maar misschien is het toch
het proberen waard.

Welk programma gebruiken jullie daar dan voor? Zelf heb ik alleen nog de standaard
Nikon software die bij mijn D3100 zit.
Ik neem aan dat je bij je cursus geleerd hebt dat je in RAW kunt fotograferen. Dat moet je altijd nabewerken. Het geeft je wel veel meer mogelijkheden om wat uit je foto's te halen.
De standaard software daarvoor bij de camera is beperkt (ViewNX). Wil je meer dan is Nikon Capture NX2 volgens velen hier de beste optie, kost wel rond 150 euro.
Heb je connecties in het onderwijs, dan kun je via Slim.nl bijvoorbeeld Photoshop Elements voor 25 euro aanschaffen of Photoshop CS6 voor 35 euro.
Je moet wel met die programma's leren werken!

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”