wat vinden jullie van de d3200?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: wat vinden jullie van de d3200?

Bericht door Patrick » wo jul 11 2012 7:00 pm

Jeroen4300 schreef:De belangrijkste factor is toch de fotograaf?
Ik ga wedden dat ik met mijn D3100...... ehhmm, nee doe toch maar niet :mrgreen:
De winnende combinatie is een goede fotograaf met goede spullen. Er zijn genoeg situaties te bedenken waar je de beste fotograaf van de wereld kan zijn en toch niets kan aanvangen met bepaalde apparatuur. Maar zo zijn er ook voldoende mensen met de mooiste spullen onder vrijwel alle omstandigheden geen fatsoenlijk foto weten te produceren. Het kan verkeren... :wink:

Ik weet wel dat ik met betere spullen verder kom. Wat niet uitsluit dat ik met een D3100... nee, ook maar niet doen. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » wo jul 11 2012 7:07 pm

Patrick schreef:Ik weet wel dat ik met betere spullen verder kom. Wat niet uitsluit dat ik met een D3100... nee, ook maar niet doen. :mryellow:
Dit is toch een Nikon-forum? Dan zou de D3100 ook hoog geprezen moeten staan :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jul 11 2012 7:21 pm

Nikon maakt geen slecht DSLR's. :mryellow: Maar dat kan ik ook zeggen van andere merken. Als het je niet lukt met een Canon, dan lukt het je ook niet met een Nikon volgens mij...

Ik zie trouwens niet waarom ik de D3100 moet ophemelen. Prima camera, maar ik zou zelf voor wat extra geld de D5100 kiezen in dit prijssegment. Maar daar hoeft niemand zich natuurlijk iets van aan te trekken. Sterker nog: vooral niet doen en zelf beslissen! Ga die dingen vasthouden, ermee spelen en proberen. Voel ook wat de duurdere camera's extra bieden. Kijk naar verschillende objectieven. Zie waarom de 16-85 zoveel duurder is dan de 18-105. Dat haal je namelijk niet direct uit de reviews.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

annoh

Bericht door annoh » wo jul 11 2012 10:51 pm

Voor camerastuffreview.com heb ik juist veel opnamen gemaakt met een D3200 om een knollenmand vol met lenzen te testen.

Een paar zaken die me van de D3200 opvielen:
zoekerinfo ook bij veel licht te zien
laag sluitergeruis
geen bracketing
wat hunten i.c.m. 18-300 bij weinig contrast
zelfontspanner moet je voor elke opname weer instellen
licht en compact

In eerste instantie zien ruis en resolutiegrafiekjes er mooi uit.

ofdreamshome

Bericht door ofdreamshome » do jul 12 2012 5:33 pm

:D hij is besteld de d3200 met lens 18-105vr voor 769euro,de winkel bied ook een eerste gratis cursusje aan aan de klanten die bij hen een spiegelreflex kopen,volgende week donderdag dus mijn eerste lesje,moest mijn cameraatje er nog niet zijn krijg ik er eentje in bruikleen.
heb de verschillende lenzen mogen testen en aan voelen de 18-55,55-200,55-300,18-105,18-200,70-300,
hb dus beslist voor de 18-105,lag zo wat tussenin om te beginnen en kan ik later toch nog voor een 70-200 gaan of zo..
hoop dat ik de juiste beslissing gemaakt heb in verband lens

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jul 12 2012 6:25 pm

Belangrijkste is idd de fotograaf dan komt de camera en de (directe)bediening van de functies. Voordeel van de D5100 vind ik het uitklapscherm wat de D3200 niet heeft daarna zou voor mij de keuze direct vallen op op een camera met 2 instelwielen ipv 1 dus de D7K. Ik vind het persoonlijk een groot gemis op de instap modellen dat ze maar een instelwiel hebben.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do jul 12 2012 10:36 pm

ofdreamshome schreef::D hij is besteld de d3200 met lens 18-105vr voor 769euro,de winkel bied ook een eerste gratis cursusje aan aan de klanten die bij hen een spiegelreflex kopen,volgende week donderdag dus mijn eerste lesje,moest mijn cameraatje er nog niet zijn krijg ik er eentje in bruikleen.
heb de verschillende lenzen mogen testen en aan voelen de 18-55,55-200,55-300,18-105,18-200,70-300,
hb dus beslist voor de 18-105,lag zo wat tussenin om te beginnen en kan ik later toch nog voor een 70-200 gaan of zo..
hoop dat ik de juiste beslissing gemaakt heb in verband lens
De 18-105 is een prima keus.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do jul 12 2012 11:15 pm

Ik heb dan ook dus sinds kort een Nikon D3200.
Mij is in de winkel de D5100 afgeraden, dat inverband met dat draaibare scherm.

Later is mij ook een op regioavond verteld, dat de 3200 beter was als de D7000.

Raar maar waar.
Sorry, lees dan de ellende maar hier op het forum van de D7000.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » vr jul 13 2012 11:09 pm

Oh gaan we weer met de ellende over de D7000.
Ik ben zelf een van de gelukkige gebruikers...ik heb het er alleen niet zo vaak over.

De 5100 is een prima camera en het draaibare scherm kan in bepaalde omstandigheden erg handig zijn volgens mij.
Is dat draaibare scherm dan de enige reden waarop je de D5100 niet zou verkiezen boven de 3200? Dat snap ik dan niet.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » vr jul 13 2012 11:26 pm

Persoonlijk ben ik van mening dat je een keuze moet overlaten aan de persoon die het geld investeert. denk niet dat er nog slechte dslr's op de markt zijn.

Heb voordat ik mijn D3100 kocht veel op internet gekeken en vergeleken met diverse andere nikon modellen en zelfs een canon. uiteindelijk was mijn keuze de D3100 vanwege de prijs/kwaliteit die voor mij persoonlijk interessant was.

Inmiddels al aardig lopen investeren in een fototas, 2 extra lensen, schoonmaakkit, artic butterfly en sensor swabs, UV- en polarisatiefilters. Maar die zijn nooit weg. Stel ik wil hier in doorgaan en een andere body willen, kan ik alsnog een andere body kopen, lensen en andere accessoires blijven gewoon bestaan.

Hoewel de persoon hier wel om advies vraagt natuurlijk. Het is een persoonlijke keuze. Zijn hier veel mensen en dus veel verschillende meningen op het forum, wat ik overigens erg waardeer. :wink:

Mvg,

Jeroen

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » za jul 14 2012 8:48 am

Casanova56 schreef:
Later is mij ook een op regioavond verteld, dat de 3200 beter was als de D7000.
Raar maar waar.
Sorry, lees dan de ellende maar hier op het forum van de D7000.
Dat de D3200 wat meer pixels heeft maakt het nog niet tot een betere camera dan de D7000.
En ik heb inmiddels heel veel clicks met 2 D7000's en nooit "ellende" meegemaakt. Dat soort gedoe zie je elke keer op fora als er een nieuwe camera verschijnt en daarna hoor je er nooit meer iets over. Er zit wel eens echt een foute camera tussen natuurlijk, zoals met elk product, maar de D7000 is gewoon een heel goede camera!

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » za jul 14 2012 2:03 pm

Het blijft appels met peren vergelijken op deze manier. Voor elk persoon is er een passend model en voor elk model is er een passend persoon:
- Wat fotografeer je ?
- Wat is je budget ?
- Wat is je kennis/ervaring ?
- Welke zaken vind je belangrijk ?
Dit lijken me de primaire redenen waarom je op een bepaalde camera uitkomt.

Zo kan iemand FX interessant vinden voor groothoek of hoge ISO prestaties
of iemand anders DX voor extra tele en goedkopere/kleinere/lichtere objectieven
Iemand die z'n geld ermee verdient kiest wellicht een pro-body vanwege robustheid en ergonomie
of je koopt een D3200 omdat 'ie de nieuwste (beste?) DX-sensor aan boord heeft voor een mooie prijs
of je koopt een D5200 vanwege het uitklapbare scherm of de interne AF-motor
of juist nog de D5100 omdat die daardoor nu goedkoper is of omdat evt. aanloop-probleempjes allemaal al opgelost zijn.
of tweedehands D90 zodat je meer camera voor je geld hebt of meer geld overhoudt voor je objectieven.
of je kijkt welke camera het snelste is of de hoogste resolutie of de meeste features of het nieuwste of het goedkoopste of het lichtste of het prettigste of ... of ....
etc.
etc.

Volgens mij is voor ELK model zowel nieuwe als oudere wel een goede reden te bedenken waarom dat voor JOU de beste keus is op een bepaald MOMENT.

en voor de TS: We hebben hier een kleine 2000 verschillende meningen die waarschijnlijk ook nog bijna allemaal "juist" zijn, maar niet voor iedereen hetzelfde wegen.
Geef zoveel mogelijk info over jou afwegingen, ideeen en prioriteiten.
Gebruik vooral alle aangedragen informatie, maar maak ZELF je keuzes.

Veel plezier (want het uitzoeken en kiezen is een groot stuk van de lol toch? :D )
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

nikoyama
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door nikoyama » di jul 17 2012 4:28 pm

Ik zie niet dat er zo erg negatief wordt gedaan over de D 3200, zoals roadmaster kennelijk van mening is.
Ik denk dat het toch zinvoller is om op basis van argumenten te discussieren: Feit is dat een groter pixeldichtheid resulteert in kleinere pixels, die per definitie gevoeliger zijn voor ruis.Kennelijk is Nikon er toch in geslaagd om desondanks een camera te produceren die lovende kritieken krijgt in testen.Zie hiervoor de link naar onderstaande site. De testen zijn voor een gering bedrag te downloaden.Bij een van de beschrijvingen (van het blad Colorfoto) staat vermeld:

„Mit der D3200 landet Nikon einen Coup in der SLR-Einsteigerklasse, 24 Megapixel für 600 Euro sind ein Wort. Allerdings bekommt man das nächst höhere Nikon-Modell D5100 – besser ausgestattet und in der Bildqualität teils leicht überlegen

m.a.w. volgens de test van Colorfoto is de D5100 beter uitgerust en de beeldkwaliteit deels lichtelijk beter.

Bij één van de andere testen wordt meer ruis genoemd boven ISO 400 en over de nadelen van grote pixeldichtheid.

Gebruik voor meer testen de volgende link:

http://www.testberichte.de/p/nikon-test ... richt.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Met vriendelijke groet,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”