Op de grenzen van kleurruimtes, wat bij zo'n voorbeeld van een roos van de TS echt aan de hand is, kan het cruciaal zijn om niet verder af te wijken dan nodig. Dat is het verschil van net wel- en geen tekening. Beide voorbeelden die ikzelf heb gebruikt is nog verre van die grens. Hoe moeilijker het onderwerp, hoe strakker dat je het een en ander zult moeten benaderen. Als het allemaal goed genoeg was geweest, had de TS deze draad helemaal niet gestart. Dus wimpel gegeven oplossingen dan verder ook niet af alsof het roomser is als de Paus.george013 schreef:TS kan zijn camera gewoon op AWB zetten en zijn histogram en hoge lichten schermpje bekijken. Wil je verder gaan, dan wil je roomsers zijn dan de paus.
bloemen - kleur oververzadigd
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: bloemen - kleur oververzadigd
Vriendelijke groet, Léon Obers
@Leon.
Ik wimpel niets af. Het zijn je eigen woorden dat de AWB dankzij de RGB-lichtsensor zo goed in staat is om een goede witbalans te verkrijgen. Als dat zo is, blijkt ook uit jouw testje, kun je daar niet mee tevreden zijn om een bloemetje te schieten?
Ik ben wel even geprikkeld door de wending die dit onderwerp heeft gekregen
George
Ik wimpel niets af. Het zijn je eigen woorden dat de AWB dankzij de RGB-lichtsensor zo goed in staat is om een goede witbalans te verkrijgen. Als dat zo is, blijkt ook uit jouw testje, kun je daar niet mee tevreden zijn om een bloemetje te schieten?
Ik ben wel even geprikkeld door de wending die dit onderwerp heeft gekregen
George
- Léon Obers
- Forumlid
De praktische snelle voorbeelden die ik tussendoor heb gemaakt zijn slechts om aan te tonen dat het wel degelijk verschil maakt waar je de witbalans reeds bij opname op instelt, wat volgens jouw niet uitmaakte. De verschillen zijn zoals je ziet aanzienlijk groter dan jezelf voor mogelijk hield.
Hoe nauwkeuriger dat je in basis te werk gaat, hoe strakker je het resultaat kunt sturen naar de kwaliteit die je nastreeft en hoe meer je controle daarover hebt. Dus start simpel met de juiste witbalans, het beste nog een custom witbalans via een neutrale grijskaart zoals bij eenieder die serieus en secuur het vak uitoefent een heel gebruikelijke methode is en al eerder in de draad ook door yzf1kr is aangekaart. Die mensen doen dat niet voor niets, weten uit ervaring dat dat de beste strategie is om je doel te bereiken. Als dat allemaal niet belangrijk is, vraag ik me af waarom je zo intensief daarover je vragen stelt. Knip dan gewoon je plaatjes en ben ermee tevreden, maar opmerkingen als roomser dan de Paus met de oplossingen die ik aandraag stel ik niet op prijs. Dan kan ik mijn tijd beter aan andere dingen besteden dan de moeite te nemen het hier allemaal te gaan uitleggen..
Hoe nauwkeuriger dat je in basis te werk gaat, hoe strakker je het resultaat kunt sturen naar de kwaliteit die je nastreeft en hoe meer je controle daarover hebt. Dus start simpel met de juiste witbalans, het beste nog een custom witbalans via een neutrale grijskaart zoals bij eenieder die serieus en secuur het vak uitoefent een heel gebruikelijke methode is en al eerder in de draad ook door yzf1kr is aangekaart. Die mensen doen dat niet voor niets, weten uit ervaring dat dat de beste strategie is om je doel te bereiken. Als dat allemaal niet belangrijk is, vraag ik me af waarom je zo intensief daarover je vragen stelt. Knip dan gewoon je plaatjes en ben ermee tevreden, maar opmerkingen als roomser dan de Paus met de oplossingen die ik aandraag stel ik niet op prijs. Dan kan ik mijn tijd beter aan andere dingen besteden dan de moeite te nemen het hier allemaal te gaan uitleggen..
Hallo,
Ik heb nog even wat anders geprobeerd, namelijk 'gewoon' een wit velletje papier bij het onderwerp gehouden,
en dat als 'preset' witbalans gebruikt, daarna de foto genomen mét die preset-WB.
Aha!... nu kwamen de kleuren nu ineens wél beter in de buurt, van wat het wezen moest, nog geen 100% weliswaar,
maar al wel vast een stuk beter, het was geen rode roos, maar een soort van gele orchidee, op auto WB
zat er klein beetje een blauwe zweem over het beeld, wat de kleurweergave nou niet echt goed deed uitkomen,
maar met dat 'meten' op een wit velletje papier blijkt wel degelijk te werken, een beetje hetzelfde als achteraf in Paintshop X3
met 'slimme foto correctie' en dan met 'kleurbalans', een wit, grijs, of zwart gedeelte selecteren...
Normaal deed ik wel wát correcties, in de auto-WB, of met de KELVIN waardes, maar meestal kwam ik niet verder,
dan óf meer blauwe(koel) of oranje(warm) kleuren.
Ik had geen idee dat dit nog zoveel effect kon hebben, jawel, ik had wel jullie opmerkingen gelezen over witbalans,
maar zoals gezegd, ben ik het zelf 't een en ander gaat uitproberen, en zodoende dit verhaal, ik zat er naast met mijn eerdere post blijkbaar...
ik moet het alleen nog uitproberen met een diep donker rode kleur, en dan kijken wat de camera, er nú van maakt,met de preset-WB
Bedankt voor de tips, en de reactie(s), en als ik meer weet, dan laat ik het wel horen, of beter nog: zien...
Groeten; edwin.
Ik heb nog even wat anders geprobeerd, namelijk 'gewoon' een wit velletje papier bij het onderwerp gehouden,
en dat als 'preset' witbalans gebruikt, daarna de foto genomen mét die preset-WB.
Aha!... nu kwamen de kleuren nu ineens wél beter in de buurt, van wat het wezen moest, nog geen 100% weliswaar,
maar al wel vast een stuk beter, het was geen rode roos, maar een soort van gele orchidee, op auto WB
zat er klein beetje een blauwe zweem over het beeld, wat de kleurweergave nou niet echt goed deed uitkomen,
maar met dat 'meten' op een wit velletje papier blijkt wel degelijk te werken, een beetje hetzelfde als achteraf in Paintshop X3
met 'slimme foto correctie' en dan met 'kleurbalans', een wit, grijs, of zwart gedeelte selecteren...
Normaal deed ik wel wát correcties, in de auto-WB, of met de KELVIN waardes, maar meestal kwam ik niet verder,
dan óf meer blauwe(koel) of oranje(warm) kleuren.
Ik had geen idee dat dit nog zoveel effect kon hebben, jawel, ik had wel jullie opmerkingen gelezen over witbalans,
maar zoals gezegd, ben ik het zelf 't een en ander gaat uitproberen, en zodoende dit verhaal, ik zat er naast met mijn eerdere post blijkbaar...
ik moet het alleen nog uitproberen met een diep donker rode kleur, en dan kijken wat de camera, er nú van maakt,met de preset-WB
Bedankt voor de tips, en de reactie(s), en als ik meer weet, dan laat ik het wel horen, of beter nog: zien...

Groeten; edwin.
@Leon,
Met alle respect. Niemand vraagt hoe je een Rembrand kleurgetrouw moet reproduceren. Het gaat om de belichting van een bloemetje.
Daarnaast ben ik ook ergens op gestoten wat ik niet wist en niet bij nagedacht heb. Mijn dank daarvoor. Eeen stukje hersengymnastiek. en inzichtvergaring hoe het een en ander verloopt. Ik ben konstant lerend maar accepteer niet alles zonder meer.
George
PS.
Zie je wel. Anderen hebben ook baat bij ons gekissebis.
George
Met alle respect. Niemand vraagt hoe je een Rembrand kleurgetrouw moet reproduceren. Het gaat om de belichting van een bloemetje.
Daarnaast ben ik ook ergens op gestoten wat ik niet wist en niet bij nagedacht heb. Mijn dank daarvoor. Eeen stukje hersengymnastiek. en inzichtvergaring hoe het een en ander verloopt. Ik ben konstant lerend maar accepteer niet alles zonder meer.
George
PS.
Zie je wel. Anderen hebben ook baat bij ons gekissebis.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Tja, een bloemetje. Het lijkt zo onbeduidend. Het fotograferen van een roos, met name die wat donker rode soort staat fotografisch nu juist bekend om zijn moeilijkheidsgraad waar menigeen zich op stuk bijt. De diepte en intensheid van de kleur, om dat zuiver in kleur te reproduceren in al zijn nuances vergen meer dan normale aandacht. Als je een roos goed kunt fotograferen heb je fotografisch gezien daarmee erg veel geleerd. De ervaring daarmee opgedaan kan je erg goed van pas komen bij een hele hoop andere onderwerpen die een stuk beduidender zijn dan "een roos". Ze zouden het bij fotografieopleidingen eigenlijk verplicht moeten stellen. Een roos, van fotografie tot afdruk.george013 schreef: Met alle respect. Niemand vraagt hoe je een Rembrand kleurgetrouw moet reproduceren. Het gaat om de belichting van een bloemetje.
- Léon Obers
- Forumlid
Wit papier kan relatief gezien erg uiteenlopend van tint zijn. Meestal zitten er witmakers in om het papier meer helderheid te geven. (Vergelijk "blauwsel" wat moeder de vrouw vroeg bij de witte was strooide).edwin73 schreef: Ik heb nog even wat anders geprobeerd, namelijk 'gewoon' een wit velletje papier bij het onderwerp gehouden,
Gebruik beter een officieel gekalibreerde grijskaart (of witkaart): http://shop.colourconfidence.com/nl/sec ... ef301fb6da" onclick="window.open(this.href);return false;
Een handig systeem kan ook de X-Rite Color Checker Passport zijn: http://shop.colourconfidence.com/nl/pro ... r-passport" onclick="window.open(this.href);return false;