auto fp
auto fp
Even een technische vraag over high speed sync:
Is dit een optie die alleen mogelijk is bij krachtigere opzetflitsers? of zou een minder vermogende flitser met het formaat van de sb400 dit in theorie ook moeten kunnen?
Deze vraag is in verband met het samenstellen van een lichte bepakking van body+lens+opzetflitser. En aangezien auto fp voornamelijk dient als 'snelle' invulflits op korte afstand van het onderwerp vraag ik me af waarom dit alleen beschikbaar is op de krachtigere/grotere flitsers. Hierdoor zou je het vermoeden kunnen krijgen dat er een verband zou moeten zijn tussen flitsvermogen, flitstijd en sluitertijd.
De kleinste nikon flitser die in aanmerking komt voor auto fp is de sb600. Maar die heb ik niet en ik kan hem daarom ook niet vergelijken met de sb700. En eigenlijk vind ik het formaat van dergelijke flitsers nog te groot om mee te nemen en dan achteraf incidenteel te gebruiken. Het gaat hierbij wel om kiekjes en niet voor professioneel gebruik. Want dan wordt het een ander verhaal.
Is dit een optie die alleen mogelijk is bij krachtigere opzetflitsers? of zou een minder vermogende flitser met het formaat van de sb400 dit in theorie ook moeten kunnen?
Deze vraag is in verband met het samenstellen van een lichte bepakking van body+lens+opzetflitser. En aangezien auto fp voornamelijk dient als 'snelle' invulflits op korte afstand van het onderwerp vraag ik me af waarom dit alleen beschikbaar is op de krachtigere/grotere flitsers. Hierdoor zou je het vermoeden kunnen krijgen dat er een verband zou moeten zijn tussen flitsvermogen, flitstijd en sluitertijd.
De kleinste nikon flitser die in aanmerking komt voor auto fp is de sb600. Maar die heb ik niet en ik kan hem daarom ook niet vergelijken met de sb700. En eigenlijk vind ik het formaat van dergelijke flitsers nog te groot om mee te nemen en dan achteraf incidenteel te gebruiken. Het gaat hierbij wel om kiekjes en niet voor professioneel gebruik. Want dan wordt het een ander verhaal.
Re: auto fp
Het heeft inderdaad te maken met het vermogen van de flitser, en is daarom alleen beschikbaar op zwaardere flitsers. Bij FP ga je boven je syncspeed foto's maken. De flitser in FP mode zal direct wanneer de eerste sluiter van de camera opent beginnen met flitsen, de flitser zal dit doen in pulsen, dit vergt veel vermogen omdat de flitser snel achter elkaar flitsen uit moet sturen. FP gebruik je alleen als je het omgevingslicht wilt beinvloeden, dus is de vraag of je het zo wie zo nodig hebt. Licht op je onderwerp bij flitsen bepaal je door je diafragma en omgevingslicht wordt bepaald door je sluitertijd (en natuurlijk meer factoren zoals vermogen van je flitser, ISO en hoeveelheid omgevingslicht, maar dit voor de eenvoud van de uitleg effen weg gelaten). De syncspeed van een camera ligt meestal rond de 1/250 daarboven ga je zwarte balken van je sluiter in beeld zien (sommige camera's hebben een lagere syncspeed, zoals full frame camera's zitten vaak rond de 1/200).
Het volgende wat je beweert is totaal onzin: "En aangezien auto fp voornamelijk dient als 'snelle' invulflits op korte afstand van het onderwerp" hoe kom je er bij? Nogmaals FP gebruik je om omgevingslicht te beinvloeden en niet anders.
Groeten Michael
Het volgende wat je beweert is totaal onzin: "En aangezien auto fp voornamelijk dient als 'snelle' invulflits op korte afstand van het onderwerp" hoe kom je er bij? Nogmaals FP gebruik je om omgevingslicht te beinvloeden en niet anders.
Groeten Michael
Michael Bedankt voor de uitermate snelle respons. Ha!mmuetst schreef:Het heeft inderdaad te maken met het vermogen van de flitser, en is daarom alleen beschikbaar op zwaardere flitsers. Bij FP ga je boven je syncspeed foto's maken. De flitser in FP mode zal direct wanneer de eerste sluiter van de camera opent beginnen met flitsen, de flitser zal dit doen in pulsen, dit vergt veel vermogen omdat de flitser snel achter elkaar flitsen uit moet sturen. FP gebruik je alleen als je het omgevingslicht wilt beinvloeden, dus is de vraag of je het zo wie zo nodig hebt. Licht op je onderwerp bij flitsen bepaal je door je diafragma en omgevingslicht wordt bepaald door je sluitertijd.
Groeten Michael
Alleen kan ik je niet helemaal volgen als het gaat over het laatste deel van je comment: FP gebruik je alleen als je het omgevingslicht wilt beinvloeden. Naar mijn weten is fp alleen geschikt voor onderwerpen op korte afstand. Dan speelt het omgevingslicht tweede viool lijkt me dan. Want ik wil ongeacht wat het omgevingslicht en de sluitertijd is een flits op m'n onderwerp hebben. Is dat niet het hele idee achter auto fp dan? Correct me if i'm wrong!
I correct, you are wrong: Vuist regel: Basis kennis flitsen: Diafragma bepaald bij flitsen het licht op je onderwerp sluitertijd bepaald je omgevingslicht. Ga je met een hele lange sluitertijd werken dan zal je omgevingslicht een rol gaan spelen in je foto, maar moet je rekening houden met lange sluitertijden en ongewentse beweging in je foto (hoewel je flitslicht wel bevriest, maar er zijn grenzen). Bij hele korte sluitertijden zul je het omgevingslicht gaan knijpen, maar je camera kan maar tot een bepaalde maximale sluitertijd, syncspeed, goed werken met je flitser, als je daar boven gaat werken zie je zwarte balken in je foto, Maar gebruik je FP dan zal de flitser pulserend flitsen en zo er voor zorgen dat je de balk niet ziet.
Bekijk eens dit artikel op mijn blog: linkje.
Bekijk eens dit artikel op mijn blog: linkje.
Daarvoor is dan ook de instelling om op het 2e gordijn te flitsen, de flitser ontsteekt dan pas aan het einde van de opname en bevriest daardoor het beeld.mmuetst schreef:Ga je met een hele lange sluitertijd werken dan zal je omgevingslicht een rol gaan spelen in je foto, maar moet je rekening houden met lange sluitertijden en ongewenste beweging in je foto (hoewel je flitslicht wel bevriest, maar er zijn grenzen)
Klopt helemaal, maar heeft niets te maken met FP, maar klopt welremoss schreef:Daarvoor is dan ook de instelling om op het 2e gordijn te flitsen, de flitser ontsteekt dan pas aan het einde van de opname en bevriest daardoor het beeld.mmuetst schreef:Ga je met een hele lange sluitertijd werken dan zal je omgevingslicht een rol gaan spelen in je foto, maar moet je rekening houden met lange sluitertijden en ongewenste beweging in je foto (hoewel je flitslicht wel bevriest, maar er zijn grenzen)

Dat dan weer niet nee, maar was om de verwarring even groter te maken 

Vast kreet van mij. Als je flitst maak je 2 foto's: 1 met de camera-instellingen en 1 met de flitser.
Een voorbeeld uit het net http://www.flickr.com/photos/latitudes/133206615/
Er zijn genoeg redenen dat je met de flitser wilt werken bij een hoge sluitersnelheid. Als er sprake is van veel tegenlicht, als invulflits bijv. , en als er sprake is van beweging die je niet wilt hebben, of beide.
De serie van een processie in Amsterdam van mij zijn met hoge sluitersnelheid gemaakt.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=40656
George
Gebeurt precies zo op het eerste gordijn. Alleen de plek van de flitsfoto binnen de foto met omgevingslicht is anders. Wordt mn gebruikt bij lange sluitertijden. In het volgende beeld zou de flitsfoto aan het begin van de beweging hebben gestaan.remoss schreef:Daarvoor is dan ook de instelling om op het 2e gordijn te flitsen, de flitser ontsteekt dan pas aan het einde van de opname en bevriest daardoor het beeld.mmuetst schreef:Ga je met een hele lange sluitertijd werken dan zal je omgevingslicht een rol gaan spelen in je foto, maar moet je rekening houden met lange sluitertijden en ongewenste beweging in je foto (hoewel je flitslicht wel bevriest, maar er zijn grenzen)
Een voorbeeld uit het net http://www.flickr.com/photos/latitudes/133206615/
Er zijn genoeg redenen dat je met de flitser wilt werken bij een hoge sluitersnelheid. Als er sprake is van veel tegenlicht, als invulflits bijv. , en als er sprake is van beweging die je niet wilt hebben, of beide.
De serie van een processie in Amsterdam van mij zijn met hoge sluitersnelheid gemaakt.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=40656
George
Michael, René en George,
Dank voor jullie reakties, maar hier heb ik natuurlijk helemaal niets aan.Al deze basic information is niet echt een antwoord op de vraag waarom er geen kleine flitsers zijn met auto fp. Een flitser van bijvoorbeeld het formaat sb400. Maar ik begrijp nu dat het te maken heeft met het vermogen.
Dank voor jullie reakties, maar hier heb ik natuurlijk helemaal niets aan.Al deze basic information is niet echt een antwoord op de vraag waarom er geen kleine flitsers zijn met auto fp. Een flitser van bijvoorbeeld het formaat sb400. Maar ik begrijp nu dat het te maken heeft met het vermogen.
Hier ga je fout. Als je op korte afstand een invulflits wilt gebruiken, dan draai je het flitsvermogen toch terug.En aangezien auto fp voornamelijk dient als 'snelle' invulflits op korte afstand van het onderwerp vraag ik me af waarom dit alleen beschikbaar is op de krachtigere/grotere flitsers. Hierdoor zou je het vermoeden kunnen krijgen dat er een verband zou moeten zijn tussen flitsvermogen, flitstijd en sluitertijd.
George
Natuurlijk heb je daar wel wat aan want we leggen je uit wat FP doet. Zoals ik al aangaf in mijn eerste antwoord, de flitser geeft pulsen licht, dit kost veel vermogen, doe je dit met een kleine flitser dan blijft er weinig flitslicht over. Bij een grote flitser zoals de SB900 ga je al merken dat het vermogen in de FP stand veel lager is.blackMTF schreef:Michael, René en George,
Verder meld je onzin over invulflitsen op korte afstand, en dan denk ik dat je toch hier en daar basis kennis mist.
Daarom deze uitleg.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zo'n vreemde stelling is het helemaal niet wat blackMTF stelt, dat fp alleen geschikt is voor onderwerpen op korte afstand. Die stelling klopt wel degelijk. Waarbij hij kennelijk een invulflits in gedachte heeft. Het verhaal is echter niet compleet en er worden mogelijk wat zaken in het begrip door elkaar gehaald.mmuetst schreef:I correct, you are wrong: Vuist regel: Basis kennis flitsen: Diafragma bepaald bij flitsen het licht op je onderwerp sluitertijd bepaald je omgevingslicht. Ga je met een hele lange sluitertijd werken dan zal je omgevingslicht een rol gaan spelen in je foto, maar moet je rekening houden met lange sluitertijden en ongewentse beweging in je foto (hoewel je flitslicht wel bevriest, maar er zijn grenzen).blackMTF schreef:Naar mijn weten is fp alleen geschikt voor onderwerpen op korte afstand. Dan speelt het omgevingslicht tweede viool lijkt me dan. Want ik wil ongeacht wat het omgevingslicht en de sluitertijd is een flits op m'n onderwerp hebben. Is dat niet het hele idee achter auto fp dan? Correct me if i'm wrong!
Je gebruikt een FP instelling enkel en alleen om een kortere sluitertijd te kunnen gebruiken dan de normale flits synchronisatietijd. Dus in lichtsituaties waarbij je doorgaans al een korte sluitertijd moet inzetten door een overvloed aan aanwezig licht. Bijv. buiten bij zonnig weer waar je schaduwen wilt ophelderen met een invulflits. Bij zonnig weer kom je al gauw aan een vrij klein diafragma, zelfs bij sluitertijden die korter zijn dan de synchronisatietijd. In dergelijke gevallen met een vrij klein diafragma is de fp instelling absoluut niet toereikend om er ook maar enigszins wat grotere flitsafstanden mee te kunnen overbruggen. Dus enkel geschikt voor (erg) dichtbij.
Maar zelfs in lichtsituaties bij gebruik van open diafragma en een sluitertijdcombinatie die korter moet zijn dan de flits-synchronisatietijd waarbij je de fp-instelling zal moeten inzetten, zal een flitser nooit het flitsbereik hebben, wat je kunt bereiken bij een "normale" flits-instelling binnen de flits-synchronisatietijd. Dus ook hier ben je beperkt in de flitsafstanden in fp-mode.
Het is niet voor niets dat je zelf al aangeeft dat het te maken heeft met het vermogen van een flitser en de pulserende werking van flitsen. Dat heeft gewoon zijn beperkingen. Daarom zit de fp-instelling hooguit op de zwaardere flitsers, anders houdt je helemaal niks over. Wat grotere afstanden ermee overbruggen is er echt niet bij met fp-mode. Hoe meer omgevingslicht (en korter de sluitertijd die je moet inzetten en/of kleiner diafragma), hoe beperkter de mogelijkheden in afstand die je kunt overbruggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: waarom er geen kleine flitsers zijn met auto fauto fp
Beste B,
Bedenk ook dat (deels om marketing-redenen) ieder feature een prijs moet hebben.
Kennerlijk zijn er onvoldoende mensen zoals jij die gering gewicht icm vele functies op prijs stellen.
Als je klein en auto-FP zoekt: kijk dan ook bij de SB-R200 (macro-)flitser.
Groeten, GIjs
Bedenk ook dat (deels om marketing-redenen) ieder feature een prijs moet hebben.
Kennerlijk zijn er onvoldoende mensen zoals jij die gering gewicht icm vele functies op prijs stellen.
Als je klein en auto-FP zoekt: kijk dan ook bij de SB-R200 (macro-)flitser.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Re: waarom er geen kleine flitsers zijn met auto fauto fp
Maar of je daarbij iets aan die FP-mode hebt betwijfel ik zeerste. Buiten het macrobereik houdt het met die SB-R200 denk ik al gauw op om de FP-mode nog zinvol met voldoende instellingsmogelijkheden te kunnen inzetten. Daar is die flitser ook niet voor bedoeld. Dat model is specifiek afgestemd voor gebruik met macro.
Alleen als het de bedoeling is met lichtsterke lenzen grote diafragma-openingen te gebruiken (om onderwerp te isoleren van de achtergrond), heb je er mogelijk profijt van.
Alleen als het de bedoeling is met lichtsterke lenzen grote diafragma-openingen te gebruiken (om onderwerp te isoleren van de achtergrond), heb je er mogelijk profijt van.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon en eenieder dank voor jullie reakties.
Misschien door mijn wat onduidelijke vraagstelling is er wat onenigheid en onduidelijkheid ontstaan over kennis van zaken. Een babylonische situatie wellicht ook?
De volgende keer zal ik mijn vragen duidelijker en zorgvuldiger formuleren. Maar ik weet nu in ieder geval zeker dat een kleine handzame flitser en fp niet niet in 1 apparaat te vinden zullen zijn. Jammer dan. Misschien is de sb700 dan de enige oplossing. Dat is tot nu toe de kleinste actuele flitser met deze optie die ik heb kunnen vinden. En ik weet zeker dat ' ie goed zal communiceren met de d7000.
Misschien door mijn wat onduidelijke vraagstelling is er wat onenigheid en onduidelijkheid ontstaan over kennis van zaken. Een babylonische situatie wellicht ook?
De volgende keer zal ik mijn vragen duidelijker en zorgvuldiger formuleren. Maar ik weet nu in ieder geval zeker dat een kleine handzame flitser en fp niet niet in 1 apparaat te vinden zullen zijn. Jammer dan. Misschien is de sb700 dan de enige oplossing. Dat is tot nu toe de kleinste actuele flitser met deze optie die ik heb kunnen vinden. En ik weet zeker dat ' ie goed zal communiceren met de d7000.