Nikon Capture NX
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nikon Capture NX
Raar probleempje en ik hoop dat ik het duidelijk kan maken. Ter info: ik werk op een Mac en fotografeer in RAW met een Nikon D50.
Als ik met CNX aanpassingen doe gaat dat snel, goed, duidelijk en tot volle tevredenheid. Het resultaat zet ik even op mijn bureaublad en ziet er dan nog steeds goed uit. Vervolgens importeer ik deze foto in iPhoto en de aangebrachte wijzigingen zijn weer weg!
(iPhoto is een foto applicatie van Apple.) Doe ik iets fout, vergeet ik iets?
Als ik met CNX aanpassingen doe gaat dat snel, goed, duidelijk en tot volle tevredenheid. Het resultaat zet ik even op mijn bureaublad en ziet er dan nog steeds goed uit. Vervolgens importeer ik deze foto in iPhoto en de aangebrachte wijzigingen zijn weer weg!
(iPhoto is een foto applicatie van Apple.) Doe ik iets fout, vergeet ik iets?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste F,
Als Iphoto hetzelfde doet als Picasa (de paralellen gaan heel ver):
Zo'n indexerignsprogramma kijkt bij NEF files naar de preview data die erin zitten (de EERSTE preview - dat is het snelste).
Kijk maar eens naar het volgende:
Open een NEF file met Capture NX
Save - as JPG naam ongewijzigd.jpg
Open dezelfde NEF file weer met Capture NX
pas iets geks aan, b.v. crop.
Save as gekropt.NEF
save as gekropt.jpg
close capture
Open picasa of iphoto:
Kijk en verbaas U: de file gekropt.NEF ziet er hetzelfde uit als het origineel, echter de .jpg versie heeft geen oude preview informatie en wordt door picasa e.a. vers gelezen.
Groeten, Gijs Sandberg
Als Iphoto hetzelfde doet als Picasa (de paralellen gaan heel ver):
Zo'n indexerignsprogramma kijkt bij NEF files naar de preview data die erin zitten (de EERSTE preview - dat is het snelste).
Kijk maar eens naar het volgende:
Open een NEF file met Capture NX
Save - as JPG naam ongewijzigd.jpg
Open dezelfde NEF file weer met Capture NX
pas iets geks aan, b.v. crop.
Save as gekropt.NEF
save as gekropt.jpg
close capture
Open picasa of iphoto:
Kijk en verbaas U: de file gekropt.NEF ziet er hetzelfde uit als het origineel, echter de .jpg versie heeft geen oude preview informatie en wordt door picasa e.a. vers gelezen.
Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Onno
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Alleen Capture NX kan de in het NEF bestand opgeslagen bewerkingen interpreteren. Alle andere software interpreteert het NEF bestand alsof er nog niets mee gebeurd was.
Als je in Capture bewerkte foto's wilt opnemen in de iPhoto library maak er dan in Capture NX eerst jpg's of tiff's van en importeer die in iPhoto.
Als je in Capture bewerkte foto's wilt opnemen in de iPhoto library maak er dan in Capture NX eerst jpg's of tiff's van en importeer die in iPhoto.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
@gijs en @onno
Ok, stel dat ik de aangepaste versie wil laten printen bij een foto lab. Wat stuur ik dan, een JPG of een TIFF? Of wat is het beste om te sturen.
JPG zou toch door compressie kwaliteit verliezen? (of geef ik nu al antwoord op mijn eigen vraag...
)
@luc
Dat is bekend. Maar dat wil nog niet zeggen dat andere app´s de aangebrachte "wijzigingen" in andere applicaties niet mee zouden kunnen nemen.
Maar door het antwoord van Gijs begrijp ik al dat het zo niet werkt.
Ok, stel dat ik de aangepaste versie wil laten printen bij een foto lab. Wat stuur ik dan, een JPG of een TIFF? Of wat is het beste om te sturen.
JPG zou toch door compressie kwaliteit verliezen? (of geef ik nu al antwoord op mijn eigen vraag...

@luc
Dat is bekend. Maar dat wil nog niet zeggen dat andere app´s de aangebrachte "wijzigingen" in andere applicaties niet mee zouden kunnen nemen.
Maar door het antwoord van Gijs begrijp ik al dat het zo niet werkt.
- gijs sandberg
- Clublid
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Inderdaad het is niet onderling uitwisselbaar omdat elke softwaremaker daar zijn eigen ideëen over heeft en niet gebaat denkt te zijn bij een open standaard.FvM schreef:Maar dat wil nog niet zeggen dat andere app´s de aangebrachte "wijzigingen" in andere applicaties niet mee zouden kunnen nemen. Maar door het antwoord van Gijs begrijp ik al dat het zo niet werkt.
Misschien dat later het systeem of een soortgelijk systeem wat Adobe toepast als standaard verheven kan gaan worden.
Adobe kan bijv wel de aanpassingen op raw files delen tussen LR en PS en doet dit doormiddel van zogenaamde XMP sidecarfiles die gekoppeld worden aan de raw file. Ik kan me ergens voorstellen dat er software makers zijn die daar ook graag gebruik van zouden willen maken
Adobe kan bijv wel de aanpassingen op raw files delen tussen LR en PS en doet dit doormiddel van zogenaamde XMP sidecarfiles die gekoppeld worden aan de raw file. Ik kan me ergens voorstellen dat er software makers zijn die daar ook graag gebruik van zouden willen maken
- Onno
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Camera en software fabrikanten zijn teveel gebaat bij het niet toepassen van open standaarden waar het gaat om opslagformaten van RAW beeldinformatie. Dat houdt klanten gebonden aan hun productreeks.
XMP zal mede daarom geen algemene standaard worden. Fabrikanten zouden zich daarmee teveel afhankelijk maken aan de grillen van Adobe.
Het is verstandig om bij het opnemen van foto's in andere pakketten dan je RAW bewerkingspakket en het verzenden van foto's naar een afdrukdienst voorlopig (en wellicht tot in lengte van jaren) gebruik te maken van de huidige standaard uitwissel-bestandsformaten: TIFF of JPG.
XMP zal mede daarom geen algemene standaard worden. Fabrikanten zouden zich daarmee teveel afhankelijk maken aan de grillen van Adobe.
Het is verstandig om bij het opnemen van foto's in andere pakketten dan je RAW bewerkingspakket en het verzenden van foto's naar een afdrukdienst voorlopig (en wellicht tot in lengte van jaren) gebruik te maken van de huidige standaard uitwissel-bestandsformaten: TIFF of JPG.