Printerkallibratie probleem

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » ma jul 16 2012 12:22 pm

Ik heb sinds enige tijd van een gerespecteerd clublid een Spyder 3 PRINT SR setje overgenomen om mijn printer te kalibreren. Het gaat om een Epson Stylus Photo R800 printer. Ik gebruik er nu fotopapier van Kamera Express op, dat volgens de verkoper uit de MOAB-fabriek komt. Als ik daar de ICM-profielen van ophaal krijg ik geen geen goede afdrukken, dus daarom een eigen kallibratieset aangeschaft.
Ik heb keurig de kallibratiepagina's geprint en vervolgens patch voor patch gescand, na de wit-kallibratie op dat houdertje zelf.
Het resultaat ziet er dan zo uit: (screenshot)

Afbeelding

Dit is alleen de eerste pagina, de tweede geeft een vergelijkbaar beeld: alles is veel te donker. Ook de witte patch, nr A2 op de eerste rij ziet hij al helemaal niet als wit. (de eerste patch A1 is half rood, omdat die geselecteerd is. Dat ziet hij wel als zwart)
Als ik nu hier een profiel opmaak, wordt de afdruk veel te donker en de kleuren kloppen (uiteraard) ook niet.

Weet iemand wat ik fout doe? Of zou het setje niet goed zijn?

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Printerkallibratie probleem

Bericht door Léon Obers » ma jul 16 2012 1:04 pm

Zelf gebruik ik een ander print kalibratiesysteem, maar de werkwijze is daarin wel vergelijkbaar.

Is dat wel een goede patch om te gebruiken?
Ik zie gedeelde rechthoekjes zodat je twee driehoekjes ziet per rechthoek. Volgens mij zou je effen kleur rechthoekjes moeten hebben om te kunnen meten, geen driehoekjes. Dit ziet eruit als een schermbeeld van de software zelf waarbij met een mis-match de software dat aangeeft als zo'n verdeling in driehoekjes, ten teken dat het niet klopt. Maar het is niet het juiste voorbeeld om te printen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » ma jul 16 2012 1:23 pm

@Leon,

Van elke patch is linksboven de kleur die het zou moeten zijn en rechtsonder de kleur die de sensor gemeten heeft. Je kunt het ook instellen op alleen de een of alleen de ander. In deze weergave zie je juist het verschil.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 16 2012 1:47 pm

OK, begrijp nu de bedoeling van dat velletje.

Heb je na het aanmaken van het printprofiel, wel het printerprofiel ook als zodanig ingesteld?
En slechts op één plaats. Ofwel bij Photoshop als uitvoer in het printmenu, ofwel bij de printer zelf, maar niet beide. Dat is dubbelop.

Verder wil er nog wel eens verschil zijn welke methode je gebruikt. Je printer gebruikt diverse inkten (8 ?). Je kunt voor printen uitgaan vanuit "RGB", of vanuit "CMYK". Beide methoden kloppen feitelijk niet met het aantal inktpatronen, maar zit wel gekoppeld in de mogelijkheden van kleurseparatie door de printer.
Omdat je wellicht foto's wilt printen, gebruik dan wel de RGB patches om te printen en door te meten.

En omdat je het setje van een clublid hebt overgenomen, lijkt het me handig even met dat clublid zelf te overleggen wat te doen. Die heeft er wellicht ervaring in en kan het je zo vertellen.

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » ma jul 16 2012 10:12 pm

Léon Obers schreef:
En omdat je het setje van een clublid hebt overgenomen, lijkt het me handig even met dat clublid zelf te overleggen wat te doen. Die heeft er wellicht ervaring in en kan het je zo vertellen.
Dat heb ik inmiddels ook gedaan.

Tony D

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma jul 16 2012 11:36 pm

Waarschijnlijk een driverinstelling. Hou bij de kleurinstelling - ICM kleurcontrole - op uit. Hierdoor schakel je de driver qua kleuraansturing uit en gebruik je enkel het profiel.

Ik werk sinds 6 jaar met epson en dit is voor ieder model wel van toepassing.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Johan Doumont

Bericht door Johan Doumont » do jul 19 2012 12:35 pm

De gemeten kleuren zien er normaal uit. Op papier krijg je nu éénmaal niet dezelfde gesatureerde kleuren als op het beeldscherm.

Dat de afdrukken te donker zijn zou gewoon kunnen liggen aan het feit dat je monitor te licht staat ingesteld. Dat is heel vaak het geval, in mijn ervaring. Dat de kleuren niet kloppen zal waarschijnlijk liggen aan een verkeerd gebruik van het profiel, of aan een fout profiel. De testkaarten moeten absoluut afgedrukt worden zonder enige vorm van kleurbeheer en als je het profiel daarna gebruikt voor 'normale' afdrukken, moet de kleuraanpassing van de printer uitgeschakeld zijn.

Groeten,

Johan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 19 2012 4:23 pm

Johan Doumont schreef: Dat de afdrukken te donker zijn zou gewoon kunnen liggen aan het feit dat je monitor te licht staat ingesteld. Dat is heel vaak het geval, in mijn ervaring.
Maar daar gebruik je nu juist kleurmanagement voor, om dat allemaal bij elkaar te trekken. Van scherm tot afdruk.

Johan Doumont

Bericht door Johan Doumont » do jul 19 2012 4:37 pm

Léon Obers schreef:
Johan Doumont schreef: Dat de afdrukken te donker zijn zou gewoon kunnen liggen aan het feit dat je monitor te licht staat ingesteld. Dat is heel vaak het geval, in mijn ervaring.
Maar daar gebruik je nu juist kleurmanagement voor, om dat allemaal bij elkaar te trekken. Van scherm tot afdruk.
Dat klopt, vandaar dat de helderheid van het scherm één van de parameters is waarmee je moet rekening houden bij de kalibratie. En dat gebeurt te weinig. De Eye-One Display LT heeft zelfs niet eens de mogelijkheid om de helderheid van het scherm te meten. Terwijl de Eye-One Display 2 het wel kan, raadt de Eye-One Match software aan om een laptop scherm bijvoorbeeld te kalibreren naar 110 cd/m², wat véél te helder is. Het is niet voor niets dat een Eizo scherm gekalibreerd wordt naar een maximum van 80 cd/m².

Groeten,

Johan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jul 19 2012 5:09 pm

Johan Doumont schreef:Terwijl de Eye-One Display 2 het wel kan, raadt de Eye-One Match software aan om een laptop scherm bijvoorbeeld te kalibreren naar 110 cd/m², wat véél te helder is. Het is niet voor niets dat een Eizo scherm gekalibreerd wordt naar een maximum van 80 cd/m².
Ik wist niet dat er scherm kalibratiesetjes zijn die geen helderheid kunnen meten. (Overigens met "te helder" dacht ik dat je gamma bedoelde).

80 cd/m² is wel erg weinig. Het kan als je in een pikdonker hok zit. De officiële NIDF norm is maximaal 120 cd/m².
Een en ander is sterk afhankelijk van de werkruimte waar je zit. Zelf kalibreer ik ongeveer op 98 cd/m². Redelijk afgeschermde donkere werkruimte, met een zeer karig indirecte kunstmatige neutrale verlichting.

Koos
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Koos » ma jul 30 2012 11:04 am

Heb je de vellen met de vakjes om te meten wel zonder kleurbeheer geprint. Dus kleurbeheer op de printer uit. Als je dit niet doet gaat het helemaal fout.
Reacties graag alleen per PB

Tony D
Moderator
Moderator

Bericht door Tony D » vr aug 24 2012 5:01 pm

Koos schreef:Heb je de vellen met de vakjes om te meten wel zonder kleurbeheer geprint. Dus kleurbeheer op de printer uit. Als je dit niet doet gaat het helemaal fout.
Ben op vakantie geweest, dus vandaar een late reactie.
Ik weet niet meer of ik het kleurbeheer heb uitgezet, ik dacht het wel, maar dat ga ik in ieder geval nog een keer proberen.

Tony D

Eas_37
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eas_37 » do aug 30 2012 1:02 pm

Laat even weten of je er uitgekomen bent.Ik heb een vergelijkbaar probleem.
De gemeten vakjes hadden soms zelfs een totaal andere kleur.
Ik heb na veel gedoe het volgende gedaan. Patch voor Patch gemeten zonder geleide rail, dus zo op het papier, ik denk dat er in mijn geval er soms licht onder kwam doordat hij soms iets opgetild werd.Het resultaat.. De gemeten vakjes komen veel beter overeen met wat ik op papier heb.
Ik moet nog wel even een testprintje maken om te kijken of het wel klopt.
Ik werk met Spyder 4 print

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”