Sensor reiniging D7000
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Sensor reiniging D7000
Ik zit met het volgende. Ik ben momenteel op vakantie en heb op mijn sensor een behoorlijk vlekje zitten. Nu irriteerde ik me daar zo aan dat ik zonder fatsoenlijke middelen heb getracht dit vlekje weg te halen, door de sensor heel licht aan te tippen met een schoonmaakkwastje van mijn scheerapparaat. Uiteraard een domme actie van mij, geef ik onmiddelijk toe, omdat dit niet geschikt is daarvoor. In plaats van dat het vuiltje weggewerkt is zijn er een paar vuiltjes bijgekomen en zit er een soort van haarachtige kronkelige streepje op de sensor waar ik met het kwastje ben geweest. Mijnvraag is of dit gewoon vuil kan zijn, of dat je de sensor heel makkelijk kan beschadigen hiermee. Nogmaals benadruk ik, dat ik de sensor slechts heel licht heb aangetipt en het kwastje redelijk zacht is.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8
Re: Sensor reiniging D7000
Hallo stommerd
Cybershooter
Ik weet niet waar je bent op vakantie, maar het lijkt mij het beste om een goede vak zaak op te zoeken evt in de buurt van je.
En anders langs chipclean Nijmegen (als ik het goed heb) of Nikon Beverwijk.
Hier kunnen ze jouw precies vertellen wat het is.
Gaat AUB niet zelf aan de slag. Suc6
Groet Kroontje

Ik weet niet waar je bent op vakantie, maar het lijkt mij het beste om een goede vak zaak op te zoeken evt in de buurt van je.
Groet Kroontje
-
- Forumlid
Hoi, dank voor je antwoord. Ik weet dat het stom was, ik keer volgende week terug naar nederland en zal bij Kamera Express een sensor cleaning laten uitvoeren. Echter mijn vraag is of een sensor dusdanig gevoelig is, dat deze bekrast kan worden door heel licht aantippen met een schoonmaakkwastje van een scheerapparaat.Kroontje schreef:Hallo stommerdCybershooter
Groet Kroontje
De censor is zeker gevoelig, maar of je van een schoonmaak kwast al krasjes krijg lijkt mij iets te ver.
Maar dan ga ik ervan uit dat het zachte haartjes zijn en geen stugge. Als ik kijk naar mijn scheerapparaat zitten daar toch wel harde haardjes op en die zou ik persoonlijk nooit gebruiken.
Maar goed het is al gebeurt
dus laat je goed voorlichten bij KE of rij langs Nikon Beverwijk.
Kroontje
Maar dan ga ik ervan uit dat het zachte haartjes zijn en geen stugge. Als ik kijk naar mijn scheerapparaat zitten daar toch wel harde haardjes op en die zou ik persoonlijk nooit gebruiken.
Maar goed het is al gebeurt

Kroontje
-
- Forumlid
Ik kan het alleen maar beamen wat je zegt. Ik heb dit in een opwelling gedaan, in de hoop dat het vlekje weg zou gaan, maar ik heb het erger gemaakt met nu de onzekerheid dat mijn sensor misschien bekrast is hiermee. De haartjes van dit kwastje zijn idd redelijk stug, maar behoorlijk buigbaar. Ik zit er echt mee in mijn maag. Wat kan een sensor hebben om echt bekrast te raken? Wat zou het eventueel kosten om de sensor te laten vervangen van de d7000, indien ik van het ergste uitga?Kroontje schreef:De censor is zeker gevoelig, maar of je van een schoonmaak kwast al krasjes krijg lijkt mij iets te ver.
Maar goed het is al gebeurtdus laat je goed voorlichten bij KE of rij langs Nikon Beverwijk.
Kroontje
Op de vraag wat kan het hebben zal je pas te weten komen als ze hem nog schoon kunnen krijgenIk zit er echt mee in mijn maag. Wat kan een sensor hebben om echt bekrast te raken? Wat zou het eventueel kosten om de sensor te laten vervangen van de d7000, indien ik van het ergste uitga?

Wat een nieuwe censor kost heb ik geen antwoord op. Daar kan je Nikon Beverwijk over bellen http://www.nikonservice.nl/
Wacht eerst rustig af

Groet Kroontje
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De sensor is gevoelig, maar je maakt 'm ook niet zomaar stuk. Ik zou me er niet te druk over maken. Hij zal vast niet echt beschadigd zijn als je zo voorzichtig was. Laat er in ieder geval goed naar kijken als je terugkomt.
-
- Forumlid
Dank voor je respons. Ik zal zodra ik in nederland ben teruggekeerd mijn sensor laten cleanen en ik zal voortaan, ook wanneer ik ergens ben waar de sensor niet te cleanen is, niet meer zelf gaan klooien. Daarnaast neem ik mezelf voor mijn camera ieder jaar voor een reinigingsbeurt weg te brengen, tenzij er natuurlijk geen vuil of vlekjes te bespeuren zijn op de sensor.Patrick schreef:De sensor is gevoelig, maar je maakt 'm ook niet zomaar stuk. Ik zou me er niet te druk over maken. Hij zal vast niet echt beschadigd zijn als je zo voorzichtig was. Laat er in ieder geval goed naar kijken als je terugkomt.
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Zoals Patrick zegt; maak je maar niet druk. Er zit een glazen filter voor de sensor, daar komen niet 1 2 3 krasjes in.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Niet standaard elk jaar, alleen doen als het nodig is. Dat kun je eenvoudig controleren. Maak een foto van bijv. een wit oppervlak (misschien even op AF-C zetten) met een klein diafragma (f/16 of kleiner), zoom in naar 100% en scroll over de foto heen. Je kunt dan zo zien of er een probleem is.Cybershooter schreef:Dank voor je respons. Ik zal zodra ik in nederland ben teruggekeerd mijn sensor laten cleanen en ik zal voortaan, ook wanneer ik ergens ben waar de sensor niet te cleanen is, niet meer zelf gaan klooien. Daarnaast neem ik mezelf voor mijn camera ieder jaar voor een reinigingsbeurt weg te brengen, tenzij er natuurlijk geen vuil of vlekjes te bespeuren zijn op de sensor.Patrick schreef:De sensor is gevoelig, maar je maakt 'm ook niet zomaar stuk. Ik zou me er niet te druk over maken. Hij zal vast niet echt beschadigd zijn als je zo voorzichtig was. Laat er in ieder geval goed naar kijken als je terugkomt.
Een minuscuul vuiltje wat je pas vanaf f/22 ziet in een van de onderste hoeken van de sensor is bij mij bijvoorbeeld niet direct reden om een sensorcleaning te laten doen.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Ik heb overigens bij mijn mislukte poging tot sensor cleaning de optie 'spiegel omhoog ccd reinigen' gebruikt, waardoor ik ook echt de sensor heb aangetipt. Zit dat glazen filter daar dan ook echt voor?jmandos schreef:Zoals Patrick zegt; maak je maar niet druk. Er zit een glazen filter voor de sensor, daar komen niet 1 2 3 krasjes in.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ja. Als het op de spiegel zat zag je er ook niks van op je foto, die klapt namelijk op zodra de foto wordt gemaakt (waardoor overigens ook het beeld in je zoeker wegvalt, want je kijkt via de spiegel). Vandaar ook 'spiegelreflex'.Cybershooter schreef:Ik heb overigens bij mijn mislukte poging tot sensor cleaning de optie 'spiegel omhoog ccd reinigen' gebruikt, waardoor ik ook echt de sensor heb aangetipt. Zit dat glazen filter daar dan ook echt voor?jmandos schreef:Zoals Patrick zegt; maak je maar niet druk. Er zit een glazen filter voor de sensor, daar komen niet 1 2 3 krasjes in.
Maar als dat filter op je sensor echt beschadigd is wordt het wel een duur grapje. Heb wel eens prijsquotes in de orde grootte 400-500 euro gehoord, hoe accuraat dat is weet ik niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zet een objectief op de camera, bemoei me totaal niet met het diafragma of scherpstelling en maak dan een foto van een wit vel papier terwijl ik de camera nog beweeg om zeker te zijn dat er niets anders scherp is dan het vuil van de sensor. De automatiek van de camera maakt het witte vel redelijk grijs en dan kun je op je pc scherm op 100% goed de vervuiling zien.ReneG schreef: Dat kun je eenvoudig controleren. Maak een foto van bijv. een wit oppervlak (misschien even op AF-C zetten) met een klein diafragma (f/16 of kleiner), zoom in naar 100% en scroll over de foto heen. Je kunt dan zo zien of er een probleem is.
Een minuscuul vuiltje wat je pas vanaf f/22 ziet in een van de onderste hoeken van de sensor is bij mij bijvoorbeeld niet direct reden om een sensorcleaning te laten doen.
Voordat je de camera wegbrengt, maak nog eens een opname. De zogenaamde referentiefoto. Lees in je gebruiksaanwijzing van de camera hoe je dat doet. Met die referentiefoto kun je achteraf met Capure NX2 alle foto's met de actuele stippen en vlekken repareren.
Vuil op je sensor zie je altijd achteraf en middels de referentie opname is zo'n ongeluk achteraf te repareren.
Wat let je om bij een trip een blaasbalgje in de cameratas mee te nemen. Dat is het enige dat ik zelf doe, de rest doet Beverwijk. Blaasbalg wel stofvrij op slaan.
Nog een test: pak met je vingers een zacht kwastje beet. Wat denk je hoeveel vet er daarna aan dat kwastje zit. En dat vet komt op je sensor.
Vandaar dat producten om zelf de sensor schoon te maken altijd eenmalig gebruikt worden.
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit afgelopen is?
Ik moet ook de sensor van mijn D3 laten reinigen, ik ga wel naar Beverwijk heb ooit op de site van KE gezien dat ze het doen op eigen risico dus als ze mijn sensor verzieken kan ik het mooi zelf dokken, dacht het toch niet. Ik neem dus het zekere voor het onzekere en ga naar Beverwijk.
Ik moet ook de sensor van mijn D3 laten reinigen, ik ga wel naar Beverwijk heb ooit op de site van KE gezien dat ze het doen op eigen risico dus als ze mijn sensor verzieken kan ik het mooi zelf dokken, dacht het toch niet. Ik neem dus het zekere voor het onzekere en ga naar Beverwijk.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
-
- Forumlid
Excuus dat ik vergeten ben te reageren.
Gelukkig heeft mijn aktie geen krassen veroorzaakt op de sensor en kon het stof vrij gemakkelijk verwijderd worden door iemand van de reparatieafdeling van Kamera Express. Hij heeft mijn D7000 mee naar achteren genomen en ongeveer 20 min later was er nadat ik wat testopnamen heb gemaakt op F22 geen stofje meer te zien.
Inmiddels 3 maanden nadat mijn sensor gecleaned is, zijn er alweer 6 nieuwe stofjes op de sensor waargenomen, wanneer ik testfoto's op F22 neem. Ik heb mezelf voorgenomen, mij er niet al te druk meer om te maken, wanneer het stofjes betreffen die alleen goed zichtbaar zijn icm F22 en egalen vlakken, aangezien je in de praktijk dit soort foto's toch bijna nooit zal maken. Het hoogste diafragma getal dat ik in de praktijk gebruik, is voor landschapsfoto's en dan gebruik ik hooguit F11. Wanneer er in dat geval dan toch iets van stofdeeltjes waarneembaar zijn op zulk soort foto's, dan is dat vrij gemakkelijk weg te halen met de retoucheertool in de diverse fotobewerkingssoftware (zelf gebruik ik Aperture 3.x Mac). Uiteindelijk zal ik in dat geval ook eens per jaar een sensorcleaning laten uitvoeren, want volgens mij wordt de sensor er niet beter op wanneer je zo'n clean te vaak laat uitvoeren. In ieder geval heb ik me ook voorgenomen om vooral zelf niet meer te gaan hobby'en met het reinigen ervan.
BTW. Diegene die het bij KE uitvoert, doet dit soort sensor cleanings dagelijks en de kans dat hij ondanks zijn ervarenheid de sensor beschadigd, is zeer klein. Daarnaast lijkt het me, wat ze ook op hun site beweren over eigen risico, dat wanneer jij je camera gecleaned terugkrijgt en je maakt nog voordat je de zaak verlaat wat testopnamen en het blijkt dat de sensor beschadigingen heeft opgelopen die voor het reinigen er niet waren, dat KE wel degelijk uit coulance iets zal moeten regelen. Ik ga er niet vanuit dat ze in zo'n geval zeggen 'jammer maar helaas'. Maar nogmaals, ik acht de kans zeer klein dat met hun ervarenheid van sensorcleaning, een sensor zullen beschadigen, temeer ook wanneer het veelvuldig voor zou komen, kan en mag 'lijkt mij' een dergelijk bedrijf uit oogpunt daarvan, dit soort reparaties niet meer uitvoeren.
Gelukkig heeft mijn aktie geen krassen veroorzaakt op de sensor en kon het stof vrij gemakkelijk verwijderd worden door iemand van de reparatieafdeling van Kamera Express. Hij heeft mijn D7000 mee naar achteren genomen en ongeveer 20 min later was er nadat ik wat testopnamen heb gemaakt op F22 geen stofje meer te zien.
Inmiddels 3 maanden nadat mijn sensor gecleaned is, zijn er alweer 6 nieuwe stofjes op de sensor waargenomen, wanneer ik testfoto's op F22 neem. Ik heb mezelf voorgenomen, mij er niet al te druk meer om te maken, wanneer het stofjes betreffen die alleen goed zichtbaar zijn icm F22 en egalen vlakken, aangezien je in de praktijk dit soort foto's toch bijna nooit zal maken. Het hoogste diafragma getal dat ik in de praktijk gebruik, is voor landschapsfoto's en dan gebruik ik hooguit F11. Wanneer er in dat geval dan toch iets van stofdeeltjes waarneembaar zijn op zulk soort foto's, dan is dat vrij gemakkelijk weg te halen met de retoucheertool in de diverse fotobewerkingssoftware (zelf gebruik ik Aperture 3.x Mac). Uiteindelijk zal ik in dat geval ook eens per jaar een sensorcleaning laten uitvoeren, want volgens mij wordt de sensor er niet beter op wanneer je zo'n clean te vaak laat uitvoeren. In ieder geval heb ik me ook voorgenomen om vooral zelf niet meer te gaan hobby'en met het reinigen ervan.
BTW. Diegene die het bij KE uitvoert, doet dit soort sensor cleanings dagelijks en de kans dat hij ondanks zijn ervarenheid de sensor beschadigd, is zeer klein. Daarnaast lijkt het me, wat ze ook op hun site beweren over eigen risico, dat wanneer jij je camera gecleaned terugkrijgt en je maakt nog voordat je de zaak verlaat wat testopnamen en het blijkt dat de sensor beschadigingen heeft opgelopen die voor het reinigen er niet waren, dat KE wel degelijk uit coulance iets zal moeten regelen. Ik ga er niet vanuit dat ze in zo'n geval zeggen 'jammer maar helaas'. Maar nogmaals, ik acht de kans zeer klein dat met hun ervarenheid van sensorcleaning, een sensor zullen beschadigen, temeer ook wanneer het veelvuldig voor zou komen, kan en mag 'lijkt mij' een dergelijk bedrijf uit oogpunt daarvan, dit soort reparaties niet meer uitvoeren.