Dat ligt toch wat genuanceerder.ReneG schreef: Nee dat is niet waar ik op doelde. De hele switch naar OpenGL heeft er alleen toe geleid dat CS6 nu ook ATI kaarten ondersteunt.
Ik doelde meer op de algehele instabiliteit van ATI drivers, let wel, relatief dan ten opzichte van NVidia drivers. ATI heeft een hele slechte reputatie op het gebied van grafische drivers, die de afgelopen jaren inderdaad is verbeterd. Dat heeft er zelfs toe geleid dat gebruikers zelf drivers zijn gaan ontwikkelen voor ATI kaarten (het bekendste voorbeeld zijn de recent gestopte Omega drivers). Hoewel die ook NVidia ondersteunen (om uiteenlopende redenen) was het bij ATI bijna een verplichting. ATI was lange tijd het schoolvoorbeeld in de industrie hoe je slechte drivers moet maken.
Hoewel ATI een stuk stabieler is dan een paar jaar geleden zijn de drivers (vergeleken met NVidia drivers) nog steeds relatief onstabiel. Ik kom nog regelmatig systemen met problemen tegen die worden veroorzaakt door ATI drivers, waar de NVidia drivers slechts zelden problemen geven. Driver switching etc. (dat is een gaming term) komt ook minder vaak voor, maar als het nodig is, is het meestal bij ATI drivers. Een ander voorbeeld is het feit dat je voor nieuwe spellen bij ATI vaak je drivers moet updaten, terwijl dat bij NVidia vaak niet hoeft (dit geeft aan dat de drivers onvoldoende generiek zijn). Overigens ben ik me wel bewust dat de meeste spellen tegenwoordig via DirectX werken en steeds minder met OpenGL, maar dat doet niets af aan de algehele (in)stabiliteit van de drivers.
Even vooraf OpenCL, is iets anders als OpenGL.
CS6 werkt met OpenCL en niet OpenGL.
ATI is wbt drivers inderdaad wat minder stabiel, maar daar tegenover staat dat ze al een tijdje de vloer aanvegen met alles wat Nvidia ze toewerpt.
De frequentie waarmee ATI met nieuwe drivers komt is veel hoger als bij Nvidia, vaak is dat 2 stappen voorwaarts, en 1 stap terug. Mede doordat ze voor ieder grote game release weer een nieuwe optimalisatie uitbrengen.
Maar het is niet voor niets dat zelfs het anders zo saaie stabiele Apple tegenwoordig over is op ATI.
Det keuze van Apple is nog een redenen waarom ATI het leading platform was bij de ontwikkeling van CS6.