gebouwen welke lens?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Nielsssiee87
Forumlid
Forumlid

gebouwen welke lens?

Bericht door Nielsssiee87 » ma jun 25 2012 9:58 pm

mijn oom kwam naar me toe en die vroeg als ik wel foto's wil maken van zijn gebouwen (aanbouwen, tuinschuren,) hij is namelijk aannemer.
Nu heeft hij deze foto's nodig voor zijn website..

welke lens is nou het beste voor dit soort foto's,
Ik zit te denken aan een groot hoek (ik heb de 18-105 maar ik wel eigenlijk een lichtsterker)

Kroontje

Re: gebouwen welke lens?

Bericht door Kroontje » ma jun 25 2012 10:07 pm

Hallo

Als het voor een website gaat voldoet de 18-105 prima.
Wat betreft de lichtsterkte, als het buiten is niet echt nodig.
Maar je zou een 50 1.4 / 1.8 wel kunnen overwegen om te gaan gebruiken ;)

Groet Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 25 2012 11:47 pm

Nielsssiee87 schreef:(ik heb de 18-105 maar ik wel eigenlijk een lichtsterker)
De 18-105 voldoet prima voor het doel waar je het voor wilt inzetten. Een hoge lichtsterkte (en het ook als zodanig bij grote diafragma-openingen gebruiken) biedt weinig solaas bij dit soort fotografie omdat de scherptediepte daarmee erg klein wordt. Ik denk niet dat je oom daarvan gecharmeerd is, die zal beslist alles van zijn gebouwtjes scherp afgebeeld willen hebben van voor tot achter. Gebruik diafragma f 8-11
Vriendelijke groet, Léon Obers

annoh

Bericht door annoh » do jul 19 2012 9:29 pm

Als er weinig ruimte is om gebouw heen dan is 18 mm wellicht te weinig groothoekig. Je kan dan eerder denken aan Nikon 12-24 o.i.d.

george013

Bericht door george013 » do jul 19 2012 10:04 pm

Met groothoek en dichtbij heb je een grote vertekening. Indien mogelijk afstand nemen, is de vertekening minder.
George

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do jul 19 2012 10:10 pm

george013 schreef:Met groothoek en dichtbij heb je een grote vertekening. Indien mogelijk afstand nemen, is de vertekening minder.
George
Nooit geweten. :o Helaas zetten ze er in tests nooit bij dat vertekening afhankelijk is van de afstand. :cry:

annoh

Bericht door annoh » do jul 19 2012 10:53 pm

Bedoel je vervorming of vertekening?

Beide zijn software matig te elimineren.

george013

Bericht door george013 » do jul 19 2012 11:01 pm

Binnen zekere grenzen kan alles gecorrigeerd worden. Voor mij is het weten belangrijker. Kun je er rekening mee houden.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jul 20 2012 8:29 am

Bob42 schreef:
george013 schreef:Met groothoek en dichtbij heb je een grote vertekening. Indien mogelijk afstand nemen, is de vertekening minder.
Nooit geweten. :o Helaas zetten ze er in tests nooit bij dat vertekening afhankelijk is van de afstand. :cry:
George bedoelt wellicht perspectivische vertekening, niet de optische ton- of kussenvormige vertekening.

Voor een aannemer lijkt me niet echt handig aanbouwtjes en tuinschuurtjes met een te sterke groothoeklens op te nemen. Geeft een onnatuurlijk aanzicht, zeker als de plaatjes relatief klein als afbeelding op een website worden gebruikt (het doel van de foto's). Je ziet dan "uitgerekte" zijkanten en hoeken van een gebouwtje.
Voor die doeleinden is minder sterk groothoekig en meer afstand nemen tot het object de betere optie om in te zetten.
Nog afgezien van het eventueel softwarematig "rechtzetten" van verticale lijnen en correctie van ton- of kussenvormige vertekening.

http://toothwalker.org/optics/distortion.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Perspectiv ... ography%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Progje softwarematige correctie: http://epaperpress.com/ptlens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”