Foto's niet opgeslagen tijdens fotograferen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Foto's niet opgeslagen tijdens fotograferen?

Bericht door jettiny » vr jul 20 2012 11:02 pm

Oke een duidelijk verhaal wat het klaarblijkelijk lijkt te zijn, maar ik was benieuwd naar de oorzaak.
Heb je daar geen antwoord op kunnen vinden ?
Card-fout, frimwareupdate, kaartsleufproblematiek, zoiet dergelijks ?
Natuurlijk ben ik zeer begaan met de ellende die jij nu en overige mensen meemaken met hun camera, maar uiteraard zit er ook altijd een stukje zelfbelang bij.
Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat je een bruiloft fotografeert, denkt mooie platen te hebben, en vervolgens kom je thuis met een lege SD-Card, nou dan zijn de rapen gaar dat kan ik je vertellen hoor :oohh:

Vrgr
Tiny

george013

Bericht door george013 » vr jul 20 2012 11:13 pm

Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat je een bruiloft fotografeert, denkt mooie platen te hebben, en vervolgens kom je thuis met een lege SD-Card, nou dan zijn de rapen gaar dat kan ik je vertellen hoor
Hoe kun je dat voorkomen? Ik zou het niet weten.
Je kunt een defecte camera onstateren tijdens gebruik en overstappen naar een tweede, maar hoe een defecte geheugenkaart dat je pas bij uitlezen constateert?
George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr jul 20 2012 11:33 pm

Bij het fotograferen van het tweede model merkte ik op een gegeven moment op dat de geheugenkaart in sleuf 1 aan het knipperen was op het display.
Dat is wat dreamlogic aangaf/opmerkte.

En zo heb ik het dus ook zelf meegemaakt dat de foto's wisselend op card 1 en dan weer op card 2 zetten, terwijl dat geen van beide kaarten vol waren, sterker nog ik was pas begonnen.
Het goed formateren op de computer en in de camera waren tesamen met de firmware-update voor mij de oplossing.
De Sandisk kaartjes waren zo nieuw dat de D7000 ze nog niet herkende.
De firmware-update loste dat probleem op.

Het is denk ik voor iedereen belangrijk de vinger op de zere plek te krijgen, om ellende te voorkomen.
Daarom ben ik aan het vissen wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Vrgr
Tiny

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » za jul 21 2012 6:41 pm

Ik zou zo niet direct dé oorzaak kunnen noemen. Ik heb afgelopen maandag weer een nieuwe shoot gedaan met dezelfde geheugenkaartjes, iets meer dan 100 foto's geschoten en geen problemen ondervonden.

Dat het toen niet goed ging merkte ik aan het knipperen op de display. Maar toen ik de beelden aan het terugkijken was op de camera, zag ik ze wel degelijk, dus ik ging er vanuit dat de foto's opgeslagen waren. Hoe kun je dan weten dat er iets fout aan het gaan is?
Tjah, als je voor een bruiloft fotografeert en je komt thuis met een soort van 'read-only' bestanden dan heb je toch een probleem.

De nieuwe firmware update zal ik nog even doen vanavond!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za jul 21 2012 11:23 pm

We moeten wel een beetje vertrouwen in het materiaal blijven behouden, anders blijf je nergens natuurlijk. :D
Maar het knipperen op het display ga ik voor mezelf toch maar interpeteren als een belangrijk signaal dat er iets niet goed is met de SDHC-Card, en dan vervang ik hem maar meteen als het een belangrijke shoot is.

De firmware-update is echt belangrijk, verstandig om dat maar meteen te doen.

Vrgr en succes,
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”