converteren naar jpeg

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

converteren naar jpeg

Bericht door iefie » di aug 14 2007 11:12 am

ik heb foto's in RAW gemaakt en heb deze via picture project geconverteerd naar jpeg, waarbij ik de hoogste kwaliteit heb aangehouden voor het minste verlies.
nu wil het geval dat de foto's nog geen 500kb zijn?
hoe kan dit? een raw gemaakt met de d80 is al snel 9mb en in fine large jpeg zo'n 5mb.
hoe kan het dan dat de jpeg geconverteerd uit een raw zo weinig nog maar is?

mikemix

Bericht door mikemix » di aug 14 2007 11:33 am

Welkom in de wondere wereld die compressie heet.

http://www.photoalltech.be/sites/inhall/digi.html

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 14 2007 12:06 pm

"Wondere wereld van compressie", leuk aangehaald, maar 500 kb is voor de doorsnee opgenomen foto toch wel erg klein voor een standaard geconverteerd bestand vanuit een D80. Ik zit me dan ook af te vragen of het beeld op zichzelf niet is kleiner gemaakt of zo (ik werk niet met Picture Project, weet zo niet wat de basisbewerkingen zijn).
Laadt die bestanden eens in Photoshop of een viewer en kijk naar de afmetingen van het bestand in pixels.
Vriendelijke groet, Léon Obers

H.M.

Bericht door H.M. » di aug 14 2007 12:14 pm

Ik ken picture project niet, maar 500kb is ERG klein. Als ik in Photoshop een bestand converteer naar Jpeg, krijg ik bijvoorbeeld dit (D70s):

RAW: 5.1 MB
TIFF: 17.5 MB
Jpeg: 2.8 MB

Daarna kan verdere compressie plaatsvinden ten behoeve van e-mail, plaatsing op website of message board, etc.

Misschien kan je de mate van compressie in Pict. Project instellen?

Vr. Groet,
Henk

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » di aug 14 2007 12:41 pm

Erg afhankelijk van wat er op de foto staat.
Foto’s met grote overeenkomstige kleurvlakken zijn makkelijk te comprimeren (kleine bestandgroote). Foto’s met veel verschillende kleurvlakken minder.

Een foto met alleen zwart is makkelijk te comprimeren, omdat de computer alleen maar hoeft te onthouden dat op alle pixelposities de kleurwaarde zwart is. Uit deze info en de pixelgroote en verhouding van de afbeelding kan ie de volledige foto reproduceren.
Heb je nu een foto van een bladerige herfstboom bijv. dan kost dat veeel veel meer info.
Omdat op de ene pixel het lichtgroen is, op de naast liggende donkergroen enz. Enz.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 14 2007 5:31 pm

SwederD70 schreef:Erg afhankelijk van wat er op de foto staat.
Foto’s met grote overeenkomstige kleurvlakken zijn makkelijk te comprimeren (kleine bestandgroote). Foto’s met veel verschillende kleurvlakken minder.

Een foto met alleen zwart is makkelijk te comprimeren, omdat de computer alleen maar hoeft te onthouden dat op alle pixelposities de kleurwaarde zwart is.
Dat er verschil in grootte is, afhankelijk van wat er op staat, is niet zo moeilijk te begrijpen. En het klopt helemaal dat een enkel zwart of wit of grijs of groen vlak tot bijzonder kleine bestanden is te comprimeren. Maar dat beschouw ik niet als algemeen normaal gebruikelijk fotografische onderwerpen die iemand gemiddeld zal opnemen.

Als gemiddelde voor een onderwerp is 500 kb gewoon erg klein als bestandsgrootte voor een plaatje wat bij een D80 hoort, vandaar nog steeds mijn vermoeden dat er nog iets meer is gebeurd, dan enkel een hoge mate van compressie ingesteld.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » di aug 14 2007 6:06 pm

converteer ik dezelfde foto met een ander programma,dan is de foto al snel tussen de 2,5 en 5mb?
toch raar dat een programma van nikon zelf dan zo veel comprimeerd.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Jawel, maar heb je

Bericht door Léon Obers » di aug 14 2007 9:39 pm

Jawel, maar heb je het bestand gecontroleerd op grootte in aantal pixels, zoals ik voorstelde, om te zien of je toevallig niet een instelling anders hebt staan die het bestand in afmeting kleiner maakt. En de compressie ratio zelf?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”