Scherpte test

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Freddy Lachi

Scherpte test

Bericht door Freddy Lachi » zo jul 22 2012 5:35 pm

Hoe kan ik testen of ik wel het scherpste beeld maak met mijn lens en camera soms heb ik zo het gedacht dat mijn foto's niet scherp genoeg zijn, zou ook wel gebrek aan ervaring kunnen zijn :D ...maar zijn er tips hoe ik dat kan uitproberen?
ik werk met de Nikon D7000 en lens Sigma 17-70 mm f/2.8-4.5 DC Macro.
Alle tips zijn welkom :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Scherpte test

Bericht door Léon Obers » zo jul 22 2012 5:55 pm

Gebruik dan in ieder geval een degelijk statief. Draadloze ontspanner gebruiken, of met een kabelontspanner waarvan de draad niet strak gespannen is. Verder spiegel-voorontspanning of spiegel vooraf opgeklapt. Dan een object met veel detaillering erin.

Scherpstellen doe je via de methode van LiveView om eventuele fouten van de gewone AF (= fase-dectie) uit te sluiten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Freddy Lachi

Bericht door Freddy Lachi » zo jul 22 2012 7:03 pm

Bedankt Leon voor de tips op welke brandpuntafstand zou ik dat het beste doen ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 22 2012 7:41 pm

Op verschillende brandpuntafstanden in het bereik die de lens heeft. Bijv. 17 - 24 - 35 - 50 -70
Zie ook: http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... a1770284os" onclick="window.open(this.href);return false;

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jul 23 2012 9:01 am

Opname in NEF.
Een bepaalde zoom-stand bv 17, 28, 50 en 70
en het beste diafragma. Ga er maar van uit dat het beste diafragma voor de scherpste opname 3 hele stops is.
Dus bij 17 mm is f/2/8 de grootste opening. Camera op A en dan diafragma f/ 8 selecteren. Op 70 millimeter zul je dan op f/11 uitkomen.
Zelf fotografeer ik een opengevouwen krant. Die heb ik op een muur geplakt in de schaduw. Camera op statief en dan de camera in het midden van de krant zetten. Daarna pas de camera en statief naar achteren, scherpstellen en meerdere opnamen maken.
Maak ook een opname op volle opening.
Bekijk de foto's in View of Capture NX2 (View NX2 is gratis).
Je zult al zien dat bij volle opening de tekst aan de randen en hoeken niet echt te lezen is. Vergroot de foto minstens op 100%.
Bij f/8 of f/11 zul je zien dat alles goed is, mits je een goed objectief hebt. Eventuele vignettering is dan ook niet meer zichtbaar.

Op het kleinste diafragma, meestal f/22, zul je zien dat alles niet echt meer scherp is. Dat is het resultaat van diffractie.

Zelf doe ik deze test regelmatig. Altijd samen met m'n onvolprezen 50mm Nikkor, waarvan ik weet dat die echt goed is en dan heb ik dus een referentie.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 23 2012 11:09 am

Je advies om slechts het beste diafragma te kiezen voor de test is wat tegenstrijdig als je tevens de te verwachte resultaten geeft bij volle opening en wat je aan algemene scherpte zult verliezen bij f22
Ik zou zeggen, fotografeer elke hele stop aan verschillende diafragmawaarde, tussen volle opening en F16. (Kleiner is niet echt zinvol maar voor een eerste keer geeft het je wel inzicht wat diffractie doet). Pas dan krijg je een totaaloverzicht van wat de lens bij elke instelling in petto heeft en waar de sterke en zwakke kanten van een lens liggen.

Bij fotograferen van een krant wel zorgen dat je er echt precies loodrecht voor zit. Dus goed letten op de randen van de krant of die parallel lopen met kader en/of ingeschakelde grid van de zoeker of van het monitor LCD-scherm. Zit je er namelijk niet helemaal recht voor, kan de scherpte links en rechts, onder en boven onterecht slechter worden weergegeven dan de lens werkelijk presteert. Met name bij volle opening. Gediafragmeerd vallen die verschillen weg in de scherptediepte.

Om precies loodrecht de camera te kunnen uitrichten, kan een klein dames handtas make-up spiegeltje precies in het midden van de krant op de muur geplakt met dubbelzijdig plakkende folie (gat in de krant op de plaats waar het spiegeltje zit), een heel precies hulpmiddel zijn. Als je er precies loodrecht voor zit, zie je (onscherp) de ronde contouren van de lens of zonnekap netje in het midden van het spiegeltje gecentreerd als spiegelbeeld. Zit je er niet loodrecht voor kijk je naar andere delen van statief of camera.

Overigens geeft een dergelijke test geen inzicht in "beeldveldwelving". Het bol of hol rondlopen van het scherptevlak.
Een scherptetest geeft ook geen inzicht in bokeh, lensflare, coma, longitudinale chromatische aberratie.
Zie ook: http://toothwalker.org/optics.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij bekijken van de NEF-opnamen in Capture NX2, de instelling voor "correctie automatische laterale chromatische aberratie" uitschakelen.
Pas dan krijg je inzicht wat de lens werkelijk aan chromatische aberratie heeft. (Die wordt standaard in grote mate gecorrigeerd).

Het gaat daarbij om de instelling net BOVEN hetgeen hier is omcirkeld. (Toevallig had ik dit plaatje nog online staan).
De omcirkelde "longitudinale chromatische aberratie" staat standaard niet ingeschakeld (voor een test ook uitlaten).

Afbeelding

Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17#p512917" onclick="window.open(this.href);return false; en vervolg reacties.

Freddy Lachi

Bericht door Freddy Lachi » ma jul 23 2012 7:10 pm

Wauw...jongens dat is een hele brok het is wel allemaal goed geformuleerd en ga zekers jullie raad en tips uitproberen...ook nog bedankt voor die links :wink:
Ik hou jullie zekers nog op de hoogte want als leek heb je vragen in overvloed :D
Grtjs en geniet nog van de zomer...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”