Persoonlijk vind ik dat het een Nikon moet zijn, welke kun je in bovenstaand draadje lezen om je keuze te bepalen. Er is ook een SB-400, ook deze is reeds beschreven in het forum.
Er staan nogal wat SB-800 en SB-600 op marktplaats te koop...
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Bij Cameranu.nl staat hij ook voor 249 euro, maar dat is een internationaal model met een duitse handleiding. De nederlandse versie kost 269 euro met uiteraard een ned. handleiding. Even opletten welke handleiding erbij zit als je wat koopt en anders kun je de ned. handleiding downloaden bij Nikon.
Als ik het financieel enigsinds rond kon krijgen zou ik toch voor de SB800 gaan.
Allereerst geeft hij meer licht. Dit is erg belangrijk voor gebruikt in wat grotere ruimtes. (Sportzalen, Restaurants, Kerken b.v.)
De Flitskop kan naar beneden voor gebruik in Macro fotografie.
Er is een difuserfilter bij voor zachter licht bij b.v. potretten en algemene foto`s.
De kop zoomt mee bij het zomen van de camera.
Ook zijn de mogelijkheden bij het draadloos flitsen groter.
Natuurlijk zal € 100 euro verschil in je portomonee wat uitmaken maar na 2 maanden merk je dit niet meer.
Mag ik inbreken op jouw vraag?
Net als jij ben ik aan het kijken naar een goede flitser voor de D80.
Momenteel twijfel ik nog tussen de Nikon SB800 of de Mtez 58 AF-1 N.
Heeft iemand op dit forum ervaring met die Metz? De gegevens staan hier:
Bedenk wel dat je bij een SB600 nog wel een omnibounce oid gaat kopen, die zit er bij de SB800 al bij. Scheelt weer zo'n 25 euro op het verschil in prijs...
@f.hoogreef, als het financieel past zou ik niet meer twijfelen maar meteen voor de SB800 gaan. Je blijft bij hetzelfde merk die optimaal met elkaar samenwerkt. Dus geen verrassingen of "daar moet je maar mee leven". Echt een top flitser !
Just my €0,02
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters