Belichting aanduiding AE-BKT Live View D5100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Peterpan

Belichting aanduiding AE-BKT Live View D5100

Bericht door Peterpan » di jul 24 2012 8:05 am

Sinds een 2-tal weken ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuwe D5100 :)
Ontzettend blij met deze camera :D
Gekozen voor dit model om onder andere de uitklapbare LCD scherm met LiveView, welke bijzonder handig is om oa. zeer laag bij de grond te fotograferen.
Over dit LCD scherm, met alles wat ik hier in kan zien aan instellingen van de camera, heb ik een brandende vraag.

Als ik een Bracketing wil doen voor een HDR foto in RAW, zie ik in de zoeker (als de Live View uit staat!) de belichting aanduiding.
Jullie weten wel: +----0---- -
Op het moment dat ik Live View wil gaan gebruiken, kan ik niet meer een belichting correctie maken met het keuze wieletje, althans ik zie niet meer de +----0---- - op het LCD schermpje.

Zijn er instellingen welke ik moet veranderen in de camera om dit toch in beeld te krijgen en de belichting tijdens de LiveView aan te passen?

Hoop op een antwoord :)

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Belichting aanduiding AE-BKT Live View D5100

Bericht door jdgraaf » di jul 24 2012 8:26 am

Je kunt meer info op de LCD krijgen door 1 of meer keren op de I (info) knop te drukken. Althans zo werkt het op mijn D5000.

Jan
Een berg Nikon spullen....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 24 2012 8:32 am

Mogelijk dat je die helemaal niet tegen zult komen in LiveView, althans actief. De belichtingsmeter werkt namelijk bij de gratie van een neergeklapte spiegel.
Bij LiveView is die opgeklapt. Kies de belichtingsstappen vooraf. Of afhankelijk welke functie van LiveView is ingesteld (dat kan per cameramodel nog wat afwijkend zijn), wordt de belichting gekozen net een fractie voor de start van de opnamen (bij bracketing start van de serie opnamen achter elkaar). LiveView wordt beëindigd, de spiegel klapt neer, het licht wordt gemeten en de spiegel klapt weer op, voor de eerste opname (en volgende).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Peterpan

Bericht door Peterpan » di jul 24 2012 9:00 am

@ jdgraaf:
Helaas bied uw voorstel geen soelaas voor mijn vraag.
Bedankt voor uw reactie :)

@ Léon:
Dat zou een vervelende mededeling zijn Léon!
Zeker met het uitvoeren van 3 foto's met -2, 0, +2 belichting in een niet zo'n lichte ruimte, Urbex fotografie.
Thx voor je reactie !! :)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 24 2012 9:16 am

Sorry als ik het niet helemaal begrijp.
Maar het is toch normaal dat je in welke ruimte dan ook eerst een behoorlijke lichtmeting doet waar je van uit gaat voor je belichtingstrapje?
Met andere woorden: je gaat je belichtingstrapje toch niet tijdens de belichting aanpassen? En waarom zou je dat live willen blijven zien?
En als men nu eens een trapje van vijf of zeven opnamen maakte, zodat de drie gewenste opnamen er altijd bij zitten, bij twijfel?

Ik geloof dat het nadenken over alle toeters en bellen veel mensen afhoudt van het kunnen fotograferen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 24 2012 9:40 am

Peterpan schreef: @ Léon:
Dat zou een vervelende mededeling zijn Léon!
Zeker met het uitvoeren van 3 foto's met -2, 0, +2 belichting in een niet zo'n lichte ruimte, Urbex fotografie.
Thx voor je reactie !! :)
:?: :?: :?:
Je stelt in de camera met het menu voor bracketing de belichtingsstapjes vast die je voor je HDR wilt gebruiken.
Daarbij kun je in het menu de volgorde bepalen van bijv. eerst onderbelichting, en verder oplopend naar "goed" tot overbelichting.
Je stelt in de camera met het menu het aantal belichtingen vast die je voor je HDR wilt gebruiken.
Druk op de ontspanknop (houd die vast), en de rest wordt automatisch uitgevoerd.

Wil je niet dat de camera die bracketing netjes voor je automatisch uitvoert, doe je gewoon alles stap voor stap manueel.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jul 24 2012 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Peterpan

Bericht door Peterpan » di jul 24 2012 9:46 am

@ emdeklerk:
Dank voor je reactie!
Even iets vertellen hoe ik (mn. HDR foto's) maak.
Ik ben in een ruimte waar ik iets wil fotograferen, wat gezien het standpunt, het mooiste tot zijn recht komt als ik dit laag bij de grond doe.
Ik zet op mijn camera de Bracketing aan en stel een belichting in van -2 en +2.
Als ik de belichting op het onderwerp op de -0- moet zetten voor de eerste foto, zou ik dit het liefste met de LiveView willen doen.
Kan natuurlijk ook zonder de LiveView, maar dan moet ik dus compleet op de grond gaan liggen om een bepaalde kadering te maken met de zoeker.
Op de locaties waar ik zoal kom, is dit niet echt wenselijk :wink2:
Ik geloof dat het nadenken over alle toeters en bellen veel mensen afhoudt van het kunnen fotograferen
Natuurlijk ben ik geen gediplomeerd fotograaf of een pro- fotograaf.
Het gaat mij niet over de toeters en bellen maar enkele en alleen over de vraag of ik een belichtingcorrectie kan maken tijdens LiveView :)
Bij mijn vorig camera, een D60, moest ik alles handmatig instellen om 3 foto's te maken met -2, 0, +2.
Door de belichting (in belichting correctie) op bijvoorbeeld +2 te zetten, moet ik wel de belichting aanduiding op -0- zetten met het keuzewieletje.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben over mijn werkwijze :)
Als er een andere manier is om 3 foto's te maken met -2, 0, +2, dan zou ik die heel graag willen weten :)
Laatst gewijzigd door Peterpan op di jul 24 2012 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Peterpan

Bericht door Peterpan » di jul 24 2012 9:49 am

@ Léon,
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het een vervelende mededeling zou zijn als ik de belichting (het op -0- zetten in de M-stand) niet op/met LiveView kan doen.
Thx voor je reactie :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 24 2012 9:53 am

Gebruik dan geen M, maar bijv. diafragmavoorkeuze (A), doet de camera de rest vanuit de instellingen die je hebt ingebracht in het bracketing menu. Tenslotte ga ik er vanuit dat je met dit soort onderwerpen/opnamen geen acties fotografeert, en het licht niet elke seconde verandert.

Peterpan

Bericht door Peterpan » di jul 24 2012 9:57 am

Léon Obers schreef:Gebruik dan geen M, maar bijv. diafragmavoorkeuze (A), doet de camera de rest vanuit de instellingen die je hebt ingebracht in het bracketing menu. Tenslotte ga ik er vanuit dat je met dit soort onderwerpen/opnamen geen acties fotografeert, en het licht niet elke seconde verandert.
Hey..................dit is een hele goeie :D
Hier had ik niet aan gedacht en zal eens gaan proberen!
Thx man!

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di jul 24 2012 10:29 am

Er zijn trouwens niet zo veel situaties waarbij de belichting extreem afwijkt als je de camera verticaal 1,5 meter verplaatst.

Dus je kan staande je belichting bepalen, en dan de camera laag neerzetten en de exacte kadering doen mbv liveview.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 24 2012 11:11 am

A-stand kan, maar je kunt ook het volgende doen:

Camera plaatsen, de compositie bepalen met Liveview als je laag bij de grond werkt, vervolgens liveview uitzetten en dan mbv het info-scherm de belichtingsmeter op 0 zetten. Ik neem daarbij even aan dat je in het info-scherm de belichtingsmeter wél kunt zien.

Vervolgens maak ik een testfoto en bekijk de belichting (histogram en evt. hooglichten controle). Is die goed dan start ik de bracketing-serie van hoog naar laag, meestal met de bracketing functie of met de hand (dat deed ik met mijn oude D90 omdat ik meestal meer dan 3 stappen gebruik voor HDR). Een top-LCD (heb je niet) werkt ook, maar ik vond het info scherm prettiger werken omdat het groter is en meer licht geeft. Ietsje omslachtiger maar werkt op zich ook.
Spul waarmee je foto's maakt...

Peterpan

Bericht door Peterpan » di jul 24 2012 11:22 am

@ yzf1kr:
Dank voor je reactie!
Bij sommige situaties wijkt de belichting weldegelijk af :)
Maar goed...............het is natuurlijk wel het proberen waard :)
Thx voor deze oplossing!

@ ReneG:
Ik neem daarbij even aan dat je in het info-scherm de belichtingsmeter wél kunt zien
Op het scherm kan ik idd de belichtingmeter zien, maar werkt niet.
Als ik aan het keuzewieletje draai, verander ik alleen de belichtingtijd en als ik gelijktijdig op +/- druk, veranderdt mijn diafragma.
Thx voor het meedenken :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 24 2012 11:53 am

ReneG schreef: Camera plaatsen, de compositie bepalen met Liveview als je laag bij de grond werkt, vervolgens liveview uitzetten en dan mbv het info-scherm de belichtingsmeter op 0 zetten
0-waarde is precies datgene wat een automatische A-stand ook als basis neemt. Hoge lichten en histogram controleren heeft daarbij minder zin, omdat je toch extra belichtingen erboven en eronder gaat maken, en op die wijze de marges dekt in mogelijke belichtingsverschillen en optimaliseert voor bepaalde beelddelen.
Je gebruikt HDR namelijk specifiek in gevallen waar het dynamische bereik te groot is om in één belichting vast te leggen. Je hebt dus al gauw ergens in je beeld knipperende hoge lichten, of ergens anders wel erg veel donkere partijen.
Als in één belichting alles optimaal is vast te leggen, heb je heel die HDR techniek niet nodig.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 24 2012 12:21 pm

Peterpan schreef:Als ik aan het keuzewieletje draai, verander ik alleen de belichtingtijd en als ik gelijktijdig op +/- druk, veranderdt mijn diafragma. Thx voor het meedenken :)
Als je dat doet in stand M zie je (mag ik hopen) je belichtingsmeter veranderen... :?
Laatst gewijzigd door ReneG op di jul 24 2012 12:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”