Eerste keer Macro,

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
xNicole

Eerste keer Macro,

Bericht door xNicole » ma jul 23 2012 3:41 pm

Hallo,

(eerst had ik dit bericht geplaatst bij 'foto presentaties', maar eigenlijk wil ik wel erg graag opbouwende kritiek, vandaar dat ik de foto's nu hier plaats)

Een paar dagen terug is mijn nieuwe Nikkor 60mm Macro lens binnengekomen en kon niet wachten om er mee aan de slag te gaan! Dus heb ik snel eventjes twee foto's gemaakt. Nog altijd lerende, dus tips/kritiek (graag opbouwend zodat ik het ook nog een beetje kan begrijpen) zijn altijd welkom!

1.
Afbeelding

Belichtingstijd: 0.002 sec (1/500)
Diafragma: f/3.2
Brandpuntsafstand: 60 mm
ISO: 500

2.
Afbeelding

Belichtingstijd: 0.001 sec (1/1000)
Diafragma: f/3.2
Brandpuntsafstand: 60 mm

ISO:

500
Laatst gewijzigd door xNicole op ma jul 23 2012 4:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Eerste keer Macro,

Bericht door Arthur Mol » ma jul 23 2012 3:46 pm

Zeker niet slecht voor een eerste poging, dat belooft wat met jou.. Je bent op de goede weg.

Dat je onderwerp in het midden van de uitsnede geplaatst is vind ik hier niet storen, integendeel!
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 23 2012 4:01 pm

Helaas staat er geen EXIF bij de foto's (sluitertijd/diafragma), dan hadden we misschien nog iets meer informatie kunnen geven.

De centrale compositie vind ik hier niet storend (dat geldt voor mij persoonlijk bij de meeste macro-onderwerpen). De belichting vind ik ook goed. Bij de eerste foto mis ik wat scherpte, bij beide foto's vind ik verder dat de scherpte wat te ver naar voren ligt. Zeker bij de tweede foto waar ik die op de hart van de bloem had gelegd. De volgende dingen vraag ik mezelf af:

1. Welk diafragma heb je gebruikt?
2. Heb je vanaf statief gewerkt (evt. met afstandsbediening)?
3. Heb je met de hand scherpgesteld of met de AF van de camer?

Zeker in het laatste geval zou dat de lokatie van de scherpte kunnen verklaren, aangezien de AF het dan voor het zeggen heeft.
Spul waarmee je foto's maakt...

xNicole

Bericht door xNicole » ma jul 23 2012 4:06 pm

Staan de gegevens er niet bij? (heb ze verkleind met Paint, dus misschien ligt het daaraan?) Zal ze even opzoeken op mijn camera.
Heb de foto's uit de hand gemaakt en handmatig scherpgesteld(eerste foto) en met AF bij de tweede.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » ma jul 23 2012 4:12 pm

1e indruk: niet verkeerd, mooie start.

Tips:
Vergeet: "eventjes" en "snel" als je de macro in wilt duiken.
Reken op een teleurstelling (vliegjes, bijtjes, hommels, juffers, libelle), niet alles blijft zitten als je de foto wilt maken.
Geduld is de beste tip.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 23 2012 4:23 pm

xNicole schreef:Staan de gegevens er niet bij? (heb ze verkleind met Paint, dus misschien ligt het daaraan?) Zal ze even opzoeken op mijn camera.
Heb de foto's uit de hand gemaakt en handmatig scherpgesteld(eerste foto) en met AF bij de tweede.
Dat verkleinen met Paint zou idd. de oorzaak kunnen zijn, ik gebruik dat programma normaal niet. Let wel op dat als je de foto iets verkleint je deze eigenlijk ook ietsje hoort te verscherpen. Kun je in de originelen nog wel opzoeken wat de sluitertijd etc. was?

Voor wat betreft de onscherpte in de eerste foto (en mogelijk het verplaatsen van de scherpte naar een ander deel), dat zou kunnen komen door je eigen beweging. Macro uit de hand is best mogelijk, maar werkt meestal beter vanaf statief of een ander stabiel platform. Anders krijg je mogelijk dat je (bijvoorbeeld bij het indrukken van de sluiterknop) het scherpstelpunt iets verplaatst of bewegingsonscherpte introduceert. De kleinste bewegingen kunnen er bij macro meteen uitspringen.

Een ander punt is het diafragma. Als je uit de hand werkt wordt je door lichtomstandigheden al snel gedwongen te kiezen voor een groter diafragma (en dus minder scherptediepte) of een hogere ISO. Vermoedelijk stond je diafragma nog redelijk groot? Vanaf statief heb je wat dat betreft meer vrijheid omdat je dan met langere sluitertijden kunt werken. Overigens kan beweging van je onderwerp (een bloem die beweegt door de wind) nog wel een probleem vormen.

Een laatste tip is het gebruik van een afstandsbediening (vanaf statief dus) en om de spiegelvoorontspanning te activeren. Dit om introductie van trillingen door het indrukken van de sluiterknop of de sluiterbeweging te voorkomen.

george013

Bericht door george013 » ma jul 23 2012 4:32 pm

@xNicole,
Dit staat er.
https://lh3.googleusercontent.com/-3JGi ... AYZ0C7qrc/" onclick="window.open(this.href);return false;s794/1.jpg

En dit moet het worden
https://lh3.googleusercontent.com/-3JGi ... AYZ0C7qrc/" onclick="window.open(this.href);return false;s0/1.jpg

Even je eigen post aanpassen en deze regeltjes tussen de [img] tags aflopen. Dan heb je de exif. Je foto's zijn niet te groot, althans de eerste.

George

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jul 23 2012 4:55 pm

Ah kijk daar kunnen we iets mee, daarom dus geen exif. :)

In dat geval: Inderdaad, het diafragma staat wijd open. Een getal van f/11 tot f/16 zou al meer voor de hand liggen, dan heb je meer scherptediepte. Je raakt dan echter wel zo'n 3 a 4 stops kwijt, je sluitertijd wordt dan rond de 1/30e, dat is wel aan de langzame kant voor scherpe foto's, zeker bij macro uit de hand.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » ma jul 23 2012 6:28 pm

Mijn complimenten: mooie compositie en scherpte/onscherpte.
Ga daar wel in varieren door wat meer te diafragmeren. Daar "moet" je dus mee gaan spelen (als ik dat zo mag zeggen).
Maar ze zijn al mooi!

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma jul 23 2012 6:57 pm

Fraaie opnames,

Aanbeveling voor wanneer je met macro verder wil:
gebruik kleiner diafragma(groter f-getal), voor meer scherptediepte.

Ga er mee door, je bent goed bezig.

Blijf je opnames plaatsen in 'fotobeoordeling',
hier krijg je ook kritiek,
lovende woorden strelen het ego,
opbouwende kritiek, daar leer je van.

Succes.
Laatst gewijzigd door pacha op ma jul 23 2012 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma jul 23 2012 10:19 pm

Netjes gedaan hoor !!
De eerste vind ik de beste, en ik zou ook benieuwd zijn hoe die foto er in landscape er uit zou zien.

Vrgr
Tiny

xNicole

Bericht door xNicole » di jul 24 2012 11:18 am

Bedankt voor de vele reacties en vooral voor de tips! Zodra ik tijd (gemaakt) heb ga ik er goed mee aan de slag.
Een statief is inderdaad handiger dan uit de losse pols, want na een tijdje in een onnatuurlijke houding staan is het bijna onmogelijk om stil te blijven staan. :)

Het nadeel is, dat in onze tuin er áltijd zee wind is, en een harde ook, dus daar zal ik nog wat voor uit moeten vinden. Hoewel het natuurlijk ook op een creatieve manier te gebruiken is met een lagere sluitertijd...
jettiny schreef:Netjes gedaan hoor !!
De eerste vind ik de beste, en ik zou ook benieuwd zijn hoe die foto er in landscape er uit zou zien.

Vrgr
Tiny
Ik heb er nog zo eentje gemaakt, maar vond 'm zelf minder mooi. De bloemen staan allemaal net niet ver genoeg uit elkaar waardoor je er steeds een en een half op krijgt, en dat stoort nogal. :)

Trouwens, ik heb toen ook nog een foto kunnen maken van een wesp (volgensmij), zal ik die ook plaatsen?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 24 2012 11:28 am

Zou ik zeker doen als je hem beoordelingswaardig vindt.

Voor wat betreft wind, dat kun je vrij makkelijk afvangen. Ik doe naar mijn zin te weinig macro, maar ik heb meestal een klein reflectiescherm bij. Dat kun je ook gebruiken om je onderwerp uit de wind te houden als het niet al te hard waait. Ik heb ook wel eens een macrofotograaf gezien die een compleet windscherm opstelde. Zolang het je belichting niet negatief beïnvloedt of de kleuren verandert (denk aan een rode paraplu waar de zon doorheen schijnt) kun je zo best wel wat bereiken.

xNicole

Bericht door xNicole » di jul 24 2012 11:31 am

ReneG schreef:Zou ik zeker doen als je hem beoordelingswaardig vindt.

Voor wat betreft wind, dat kun je vrij makkelijk afvangen. Ik doe naar mijn zin te weinig macro, maar ik heb meestal een klein reflectiescherm bij. Dat kun je ook gebruiken om je onderwerp uit de wind te houden als het niet al te hard waait. Ik heb ook wel eens een macrofotograaf gezien die een compleet windscherm opstelde. Zolang het je belichting niet negatief beïnvloedt of de kleuren verandert (denk aan een rode paraplu waar de zon doorheen schijnt) kun je zo best wel wat bereiken.
Dat is ook wel een handige tip, ik kan natuurlijk sowieso wel een windscherm neerzetten oid. maar ben benieuwd of het werkt. Onze tuin is echt een windgat zonder enige schutting ofzo.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » di jul 24 2012 11:36 am

xNicole schreef:
ReneG schreef:Zou ik zeker doen als je hem beoordelingswaardig vindt.

Dat is ook wel een handige tip, ik kan natuurlijk sowieso wel een windscherm neerzetten oid. maar ben benieuwd of het werkt. Onze tuin is echt een windgat zonder enige schutting ofzo.
Ja het houdt natuurlijk wel een keer op bij harde wind, maar voor een licht briesje kan het prima werken. Als je fototoestel omwaai, waait het te hard... :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”