Je hebt gelijk, ik verwoord echter niet helemaal goed wat ik zelf bedoel (waarvoor excuses). De tekst was natuurlijk bedoeld in het geval men toch in de M-stand wilde werken (dat stond er niet bij). Ik gebruik zelf ook regelmatig de A-stand. Dat gezegd hebbende, ik begin vaak niet op de exacte '0-meting' die de camera gebruikt. Even ter verduidelijking mijn stappenplan.Léon Obers schreef:0-waarde is precies datgene wat een automatische A-stand ook als basis neemt. Hoge lichten en histogram controleren heeft daarbij minder zin, omdat je toch extra belichtingen erboven en eronder gaat maken, en op die wijze de marges dekt in mogelijke belichtingsverschillen en optimaliseert voor bepaalde beelddelen.ReneG schreef: Camera plaatsen, de compositie bepalen met Liveview als je laag bij de grond werkt, vervolgens liveview uitzetten en dan mbv het info-scherm de belichtingsmeter op 0 zetten
Je gebruikt HDR namelijk specifiek in gevallen waar het dynamische bereik te groot is om in één belichting vast te leggen. Je hebt dus al gauw ergens in je beeld knipperende hoge lichten, of ergens anders wel erg veel donkere partijen.
Als in één belichting alles optimaal is vast te leggen, heb je heel die HDR techniek niet nodig.
Als ik een zo 'natuurlijk/echt' mogelijk ogende foto probeer te maken werk ik zelf als volgt:
- Camera opstellen/compositie maken.
- De eerste foto die ik maak probeer ik zo optimaal mogelijk te belichten. Dat is niet noodzakelijkerwijs de 0-meting van de camera. Dat is een kwestie van instellen en meten, vaak met een proeffoto. (Kan in A met belichtingscompensatie, maar vaak gebruik ik daarvoor M). Ik heb geleerd van een ervaren HDR fotograaf dat dit vaak een beter uitgangspunt is dan de camera op de automaat, en dat de (semi-)automatische HDR programma's dan meestal een iets beter resultaat opleveren.
- Het histogram en de hooglichten etc. gebruik ik ter controle. Als de foto goed is volgt er geen HDR, maar vaak wel (ik zie meestal zelf al wel of een HDR nodig is).
- Indien het bereik onvoldoende is schakel ik de bracketing functie in (dan ben ik wel een beetje lui en doe ik standaard 9 stappen van 1 stop), van - naar +. Vaak heb ik in de praktijk maar 3 of 5 foto's nodig in de nabewerking als ik de HDR samenstel.
- Dan controleer ik de foto's op beide uitersten van de bracketing serie op hooglichten. Soms maak ik dan nog extra foto's (indien bijvoorbeeld nog hooglichten knipperen op de -4 stops foto, dat komt incidenteel voor). In extreme gevallen heb ik dan wel eens 13 opnames nodig (bijvoorbeeld bij zeer fel invallend zonlicht door een raam in een donkere ruimte).
Soms maak ik overigens ook wel eens surrealistisch ogende series HDR'en; Dan doe ik hetzelfde maar maak ik altijd de bracketing serie en negeer ik het feit of de originele foto al goed was.