Vlekje op spiegel / sensor?
-
- Forumlid
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Vlekje op spiegel / sensor?
De vergelijking met een auto is wel erg overdreven.vandevelde francois schreef: ik merkte dat de spiegel plots enorm vettig / vuil was.
Blijkbaar zou het gaan om een soort 'olie-lekkage' uit het systeem dat het spiegelsysteem smeert. Olieverlies, net zoals bij een wagen eigenlijk.
Mechanisch bewegende delen worden nu eenmaal gesmeerd met een bepaald smeermiddel. Eerder zijn er inderdaad wel eens berichten geweest van camera's die wat meer last bleken te hebben van verspreid smeermiddel wat zich op de sensor en (spiegel ?) vastzet. Dat het zodanig veel zou zijn dat een spiegel "volledig vettig" van zou zijn, zou me zeer verbazen. Het gaat slechts om minuscuul kleine deeltjes.
Bedenk dat de spiegel over een groot deel centraal half doorlatend is. Met een bepaalde lichtval kijk je er zelf half doorheen, ziet het er wat vreemd uit alsof het een structuur heeft. Mogelijk is dat hetgeen je opgemerkt hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik ben net terug van vakantie en had de laatste dagen gemerkt dat er nogal wat vuil op de sensor zat.
De hoeveelheid vuil werd snel groter.
Ik heb de D7000 (anderhalf jaar oud) naar Beverwijk gebracht om te laten reinigen. Daar werd, na inspectie, gemeld dat het oliespatjes betrof van het spiegelmechanisme.
Reinigen van de sensor had geen zin omdat ik dan na twee maanden weer terug zou zijn.
Camera daar achtergelaten. 3 werkdagen later de gereedmelding ontvangen.
De sensor en het spiegelmechanisme is geheel gereinigd door het NSP. E.e.a. viel nog onder garantie.
Ik heb weer een schone camera en ben weer tevreden.
De hoeveelheid vuil werd snel groter.
Ik heb de D7000 (anderhalf jaar oud) naar Beverwijk gebracht om te laten reinigen. Daar werd, na inspectie, gemeld dat het oliespatjes betrof van het spiegelmechanisme.
Reinigen van de sensor had geen zin omdat ik dan na twee maanden weer terug zou zijn.
Camera daar achtergelaten. 3 werkdagen later de gereedmelding ontvangen.
De sensor en het spiegelmechanisme is geheel gereinigd door het NSP. E.e.a. viel nog onder garantie.
Ik heb weer een schone camera en ben weer tevreden.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Sorry, zit op een tablet te tiepen.vandevelde francois schreef:?
Bij mij is door nikon beverwijk de mirrordriverunit vervangen en alle schoongemaakt, onder garantie.
Na alle verhalen had ik toen eens een testfoto gemaakt van een wit oppervlak met een klein diafragma, dan zie je alle spetters duidelijk. Toen naar beverwijk gereden om de camera te laten schoonmaken. Camera mocht meteen blijven om gerepareerd te worden, de week erna hebben ze de camera netjes opgestuurd.
Groetjes,
Jaap
Jaap
Vandaag bij Cameraland Alkmaar geweest en me sensor laten reinigen van de camera.
Geijik een uitleg gehad hoe het zelf te doen "top service" . Kan het in het vervolg zelf doen.
gr Marcel
Geijik een uitleg gehad hoe het zelf te doen "top service" . Kan het in het vervolg zelf doen.
gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl
Gewoon photosol sensor swabs gebruiken met Eclipse reiniger.dendoor schreef:En hoe moet je het dan doen ?
KLopt raven en een setje met alled erop en eraan kost daar 29 euroRaven schreef:Gewoon photosol sensor swabs gebruiken met Eclipse reiniger.dendoor schreef:En hoe moet je het dan doen ?
gr marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl