D3100, welke lens?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Hortjuh

D3100, welke lens?

Bericht door Hortjuh » do jul 26 2012 12:32 pm

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en zal me eerst even voorstellen. De naam is Ger, 32 jaar en woonachtig in Hengelo OV.

Onlangs heb ik de D3100 18-55 VR kit aangeschaft. Ik ben er erg happy mee, maakt echt mooie foto's. Wat ik ook super handig vindt is de guide-functie.

In de hoofdzaak wil ik de camera gaan gebruiken voor het fotograferen van, rijdende, vrachtwagens. En de foto's die ik nu krijg zijn acceptabel hoor, maar ik had ze graag mooier.

Mijn vraag is wat voor dit doel de meest geschikte lens is. Die ook nog eens een beetje betaalbaar is :wink:

Hopelijk kunnen jullie me helpen...

Ger

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D3100, welke lens?

Bericht door jan » do jul 26 2012 1:09 pm

Hortjuh schreef:In de hoofdzaak wil ik de camera gaan gebruiken voor het fotograferen van, rijdende, vrachtwagens. En de foto's die ik nu krijg zijn acceptabel hoor, maar ik had ze graag mooier.

Mijn vraag is wat voor dit doel de meest geschikte lens is. Die ook nog eens een beetje betaalbaar is :wink:

Hopelijk kunnen jullie me helpen...

Ger
Ger welkom op dit forum. Om je verder te kunnen helpen is het misschien praktischer dat je een foto of foto''s plaatst op dit forum en aangeeft wat er volgens jou beter moet/kan om ze mooier te krijgen. Wellicht heb je helemaal geen andere lens nodig maar kun je op basis van tips, aan de hand van de geplaatste foto, met je huidige materiaal al goede resultaten krijgen. Er zijn nu teveel open einden en sturen we je met alle suggesties het bos in waar je vervolgens komt te verdwalen.

Dus laat maar komen die foto.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » do jul 26 2012 1:15 pm

Hallo Ger welkom op het forum van de Nikon Club.

Jammer, dat je niet bij je kit gekozen heb voor de 18-105mm lens.

Wil je wat betaalbare lensen erbij, ga dan eens kijken voor tweedehands AF S lensen.

Hortjuh

Bericht door Hortjuh » do jul 26 2012 1:32 pm

01
Afbeelding

02
Afbeelding

Dit zijn 2 van mijn foto's, foto 01 en 02, welke ik eergisteren heb gemaakt. Het zijn naar mijn mening best mooie foto's maar ik mis op de een of andere manier iets... Ik kan er alleen niet de vinger op leggen wat ik dan precies mis.

Onderstaande foto, 03, is niet van mij, maar is wel zo ongeveer zoals ik mijn foto's graag zou willen hebben...

03
Afbeelding

Let wel; ik ben een absolute leek op dit gebied.

Ik hoop op bruikbare tips

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do jul 26 2012 2:22 pm

Hoi Hortjuh,

welkom op dit leuke - en gezellige - forum!
Vrachtwagens, leuk onderwerp!

Wat ik zie aan verschil met de foto's van jou en de voorbeeldfoto is dat jouw eigen foto's iets 'fletser' lijken.
Verder is de voorbeeldfoto netjes gecropped (uitgesneden) en is de foto genomen zonder teveel 'storende elementen' (andere vrachtwagens).
Een zoomlens zou kunnen helpen, maar ook dichterbij staan? (kost niets)
Schieten in RAW en daarna in Lightroom (indien nodig) ietwat bewerken?

(in mijn bescheiden mening dan)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jul 26 2012 3:34 pm

Zoek de oplossing niet in een ander objectief.

De derde foto is waarschijnlijk beter omdat:
- sluitertijd 1/400 9geen bewegingsonscherpte)
- ISO 400 (hogere ISO niet aan te raden ivm beeldruis)
- waarschijnlijk geen filter op het objectief
- het licht komt van opzij.

Bij je eigen foto's heb je tegenlicht, en dat geeft overstraling. Vandaar dat ik denk dat je een filter op je objectief hebt zitten.
Er is ook enige onscherpte te zien, waarschijnlijk veroorzaakt door een een te lage sluitertijd.

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » do jul 26 2012 6:09 pm

Ben het helemaal met Hans eens: kijk maar eens naar de schaduwen van de vrachtwagens. Daaraan kun je zien waar het icht vandaan komt. nr3 is tevens vanaf een andere hoek ( bovenaf) genomen.

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jan24 » do jul 26 2012 6:59 pm

Misschien wat ver gezocht, maar het zou zo maar kunnen, dat foto 3 in scene is gezet. Dan zijn alle omstandigheden in het voordeel van de fotograaf.
Maar wel een heel leuk onderwerp, om te fotograferen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » do jul 26 2012 7:15 pm

Dag Ger,

Je apparatuur: daar ligt het niet aan.

Het gaat hier om het juiste standpunt in te nemen: je zal wat hoger moeten met je camera (hoop dat dat ook kan...). Je standpunt is echt aan de té lage kant. Probeer maar wat variatie te brengen en dan kan je zelf constateren wat voor jou het beste is.
En volg tijdens het maken van de foto ook de vrachtwagen - experimenteer daar ook maar mee. Dat kan mooie resultaten opleveren.

Hortjuh

Bericht door Hortjuh » do jul 26 2012 7:49 pm

Dank jullie allen voor de snelle reacties. Hier kan ik zeker wat mee.

Ik ga morgen op vakantie naar Drenthe en het weekend naar het Truckstarfestival in Assen. Dus heb ik mooi even de tijd om te gaan stoeien met jullie tips en ideeën. Als het goed is heb ik op mijn vakantieadres internet, dus zal ik z.s.m. wat foto's weer plaatsen.

Meer tips en ideeën zijn uiteraard welkom.

wimg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door wimg » do jul 26 2012 9:46 pm

Hoi Ger!

Welkom bij de truck fotografen. Heb d'r zelf ook eentje in huis (m'n jongste zoon)
Ikzelf woon ook in Hengelo en zo te zie heb je foto's gemaakt van de auto's op de A1.
Vanaf de Ikea? Daar heb je namelijk de omstandigheden zoals ze lijken: naar het zuiden
Mijn zoon gaat regelmatig naar het viaduct Oldenzaalsestraat over de A1.
Die heeft een aantal "punten" waar je (als voetganger/fietser) makkelijk op kunt komen. Zoek een plek uit en ga aan de slag. Je staat dan wat hoger (zoals aangegeven) en je kunt vlak bij de auto's komen. Inderdaad is een wat langere lens wel handig. Je kunt eens kijken naar een (tweedehands) 55-200. Die kosten niet de wereld. Als je er eentje zonder VR hebt, kun je bewegingsonscherpte verminderen door een 1-poot statief te gebruiken. Is niet zo'n gesleep op de fiets.
Mocht je in contact willen komen met m'n zoon:
http://gvandergeestfotografie.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
hierboven z'n site, dan kun je hem mailen.

Succes!

Wim

Hortjuh

Bericht door Hortjuh » do jul 26 2012 10:38 pm

wimg schreef:Hoi Ger!

Welkom bij de truck fotografen. Heb d'r zelf ook eentje in huis (m'n jongste zoon)
Ikzelf woon ook in Hengelo en zo te zie heb je foto's gemaakt van de auto's op de A1.
Vanaf de Ikea? Daar heb je namelijk de omstandigheden zoals ze lijken: naar het zuiden
Mijn zoon gaat regelmatig naar het viaduct Oldenzaalsestraat over de A1.
Die heeft een aantal "punten" waar je (als voetganger/fietser) makkelijk op kunt komen. Zoek een plek uit en ga aan de slag. Je staat dan wat hoger (zoals aangegeven) en je kunt vlak bij de auto's komen. Inderdaad is een wat langere lens wel handig. Je kunt eens kijken naar een (tweedehands) 55-200. Die kosten niet de wereld. Als je er eentje zonder VR hebt, kun je bewegingsonscherpte verminderen door een 1-poot statief te gebruiken. Is niet zo'n gesleep op de fiets.
Mocht je in contact willen komen met m'n zoon:
http://gvandergeestfotografie.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
hierboven z'n site, dan kun je hem mailen.

Succes!

Wim
Hoi Wim,

Ja de foto's zijn gemaakt langs de A1. Maar niet bij de Ikea. Een eindje na Frans op de Bult kun je rechtsaf en dan de snelweg over, de foto's zijn dus vanaf de kant genomen waar het verkeer richting Oldenzaal gaat.

Vandaag nog even boven de snelweg gestaan bij afslag Hengelo Noord. Achter het nieuwe industrieterrein.

Ik zal eens gaan kijken op de site van je zoon, bedankt voor de tip.

Ger

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”