Notebook en fotobewerken: kan dat zo maar?

Discussies over fotobewerking en archivering
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 15 2007 12:50 am

onno schreef:Op een Windows PC kan je bij de monitor instellingen het ICC profiel kiezen dat bij de monitor hoort.
Dat is dikwijls te grof of niet goed genoeg voor een correcte weergave van het individuele display. Bijgeleverde profielen zijn slechts algemene profielen.
onno schreef:
Léon Obers schreef:Het wordt slechts met een goedkope truuc "geditterd".
Deze 'truc' wordt bij veel laptop modellen van verschillende merken toegepast.
Dat klopt, vandaar mijn eerdere opmerkingen een paar reacties terug over de beperkte mogelijkheden voor een goede kleurweergave. En net zoals geldt voor een Mac moet je gewoon in de winkel langsgaan om de verschillen te zien en de kwaliteit te beoordelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Onno
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 15 2007 12:59 am

Léon Obers schreef:Bijgeleverde profielen zijn slechts algemene profielen.
Mijn ervaring is dat je beter het meegeleverde ICC profiel kan gebruiken dan zelf visueel calibreren. Ogen zijn veel te onnauwkeurig en worden teveel beïnvloed door vermoeidheid en omgevingslicht.

Om een goede individuele gecalibreerde instelling te verkrijgen is calibratie hardware, zoals bijvoorbeeld de Spider van ColorVision, een must. Werkt ook prima op laptops, wordt de weergave nóg beter.
8)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 15 2007 1:27 am

onno schreef:
Léon Obers schreef:Bijgeleverde profielen zijn slechts algemene profielen.
Mijn ervaring is dat je beter het meegeleverde ICC profiel kan gebruiken dan zelf visueel calibreren. Ogen zijn veel te onnauwkeurig en worden teveel beïnvloed door vermoeidheid en omgevingslicht.
Ik gebruik *en* het ICC profiel *en* regel handmatig een fijnafstemming.
Met behulp van diverse monitor-test programma's, en speciaal geprepareerde in omloop zijnde (Fuji) testbestanden is het heel goed mogelijk die fijnafstemming op het oog voldoende nauwkeurig af te regelen binnen de beperkingen van de notebook display.
onno schreef: Om een goede individuele gecalibreerde instelling te verkrijgen is calibratie hardware, zoals bijvoorbeeld de Spider van ColorVision, een must. Werkt ook prima op laptops, wordt de weergave nóg beter.
8)
Mijn ervaring en eerder in een reactie aangegeven kom ik tot de conclusie dat het in veel gevallen juist NIET goed mogelijk is, een juiste kleurkalibratie uit te voeren met behulp van dergelijke hard/software. Juist omdat de meeste notebook schermen slechts 6 bit per kanaal uitsturen en een geditterde weergave van kleuren hebben. Daar reageert dergelijke hardware juist niet op de juiste wijze mee en is het resultaat verre van ideaal. In de meeste gevallen juist slechter als wat je handmatig instelt of in combinatie met een handmatige na-instelling.

Bovendien blijkt die hardware niet altijd te kunnen worden aangestuurd, omdat het benodigde vermogen via de USB-poort kennelijk te weinig kan zijn op een notebook om die hardware te kunnen voeden. Tenminste dat geldt voor mijn Sony Vaio. Daar werken de meetkoppen niet van zowel Eye One als X-Rite. Dus moet ik in dat geval handmatig mijn instellingen doen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 15 2007 1:56 am, 6 keer totaal gewijzigd.

Onno
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 15 2007 1:31 am

Je hebt ongetwijfeld gelijk door je ervaring met color management. Ik heb je site gezien.
Léon Obers schreef:Bovendien blijkt die hardware niet altijd te kunnen worden aangestuurd, omdat het benodigde vermogen via de USB-poort kennelijk te weinig kan zijn op een notebook om die hardware te kunnen voeden. Tenminste dat geldt voor mijn Sony Vaio. Daar werken de meetkoppen niet van zowel Eye One als X-Rite. Dus moet ik in dat geval handmatig mijn instellingen doen.
Tip: powered USB hubje. :-)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 15 2007 1:50 am

onno schreef: Tip: powered USB hubje. :-)
Goe idee, zal ik eens proberen.

Maar bij een kennis waar de meetkop wel werkte was het resultaat bedroevend slecht. Heb ik het alsnog "beter" met de hand ingesteld.
Overigens ook desktop displays met onvoldoende bitdiepte zijn uitermate slecht te kalibreren. Een andere kennis had een LCD-monitor gekocht die je ook als TV output kunt gebruiken. Nu ja, slecht idee als je je monitor hoofdzakelijk wilt gebruiken voor fotobewerking. Zelden zo'n slechte weergave van een monitor gezien. (Packard Bell), met extreme handmatige voor-instellingen met daarachteraan een hardwarematige kalibratie om het nog "iets" te laten zijn in weergave.

Overigens hoeven goedkope monitoren niet altijd een slechte weergave te hebben. Soms ben ik aangenaam verrast door de kwaliteit van bepaalde schermen waarvan je absoluut niet de verwachting had dat die zo goed was en eigenlijk niet past bij de prijs wat zo'n scherm kost.

Pakweg een half jaar terug bij een actie bij Office Center een nieuwe PC voor mijn vrouw, en daarbij de allergoedkoopste Belinea 17 inch TFT monitor gekocht (ze gebruikt het ding alleen voor tekst).
Het scherm ging de deur uit van iets van Euro 109,- excl. BTW

Een mooie egale lichtverdeling. Met de Optix XR Pro gekallibreerd.
Testbestanden van Fuji erop. Werkelijk zeer fraai voor die prijs. Eigenlijk weinig op aan te merken. Alleen de kijkhoek is jammer genoeg aan de krappe kant. Deze monitor is werkelijk van een ontstellend betere kwaliteit dan welke "Acer" en "Packard Bell" scherm wat ik heb gezien in dezelfde "bulk" goedkope prijsklasse.

Nu na een half jaar, is de scherpte alleen iets minder. (Is misschien nog wel bij te regelen--> kan ook de goedkope PC zijn met matige geïntegreerde videokaart).

Blijken bij testen Belinea's het erg goed te doen.
Zie: ** Testen van schermen ** (daar staan wel de duurdere varianten ervan --> maar laatst ook in een PC-tijdschrift kwam een erg goedkope Belinea erg goed uit de bus):

Voor de meeste huis tuin en keuken fotobewerkingen zal zo'n monitor zelfs nog best voldoen. Voor kritisch werken moet je voor een klein beetje meer aan kwaliteit dan ineens een heel stuk meer betalen.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”