Problemen met SD Kaarten.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Opa Tinus

Problemen met SD Kaarten.

Bericht door Opa Tinus » zo jul 29 2012 10:06 am

Hoi,

Het volgende probleem doet zich voor met mijn sd kaarten van Scandisk en wel een extreme van 4 Gb (30 mb/s) en een Extreme Pro 8Gb (45 mb/s) bij het uitlezen in diverse computers en kaartlezers krijg ik steeds de melding dat er problemen op de kaart zijn en deze moet gaan controleren of doorgaan zonder controle. Dan staan er zo ongeveer een ruim 100 foto's op, is dit na de 1e keer formateren (in camera) lager dan niet de melding. Heb 2 keer de optie "controleren op fouten" wel gedaan waarbij het 1 keer goed ging met behoud van foto's (had ze al wel op de HD) en nu de 4 GB kaart ook is gedaan en geen backup gedaan op HD want het ging ja goed..... niet dus nu wel alles kwijt :oops: :evil: .

Nee de sd kaarten in deze camera bevallen me zo niet echt.

Voorheen het probleem gehad dat bij meer dan 150 foto's de kaarten niet meer te lezen zijn in diverse computers en kaartlezers maar wel via usb draadje vanuit de camera, na wat informatie op te zoeken en googlen kwam ik daar niet verder mee.
Ook hier in het forum had men niet de juiste oplossing.
Na wat puzzelen had ik dat zo'n beetje opgelost door diverse dirs aan te maken op de sd kaart en dat probleem deed zich hierdoor niet meer voor en de kaart was steeds te lezen.

En nee het probleem wat zich nu nog voordoet maakt voor de aantal dirs niet uit, dit heb ik al getest met meerdere dirs en 1 dir en zelfs geformatteerd in de camera met de standaart instellingen.

De bedoeling was om nog dit jaar een Nikon 3200 body erbij te nemen maar krijg al meer twijvels.
M'n dochter heeft een 5100 en die heeft die problemen niet.
Misschien een idee om de kaarten is in die camera te formatteren en dan in mijn 3100 de dirs aan maken.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en de oplossing dan hoor ik het graag

Gr. Jantinus

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Problemen met SD Kaarten.

Bericht door Léon Obers » zo jul 29 2012 10:47 am

Zijn wel heel vreemde verschijnselen.
Allereerst, doe een firmware update van de camera: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/48366" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoewel er niets bijstaat over eerdere problemen met geheugenkaartjes, kunnen dat soort zaken mogelijk wel meegenomen zijn.

Verder. Formatteer de kaartjes eens via een kaartlezer eerst op de PC "volledig" (met FAT 32).
Opa Tinus schreef:en nu de 4 GB kaart ook is gedaan en geen backup gedaan op HD want het ging ja goed..... niet dus nu wel alles kwijt :oops: :evil: .
Met een recoveryprogramma zou dat nog wel terug te halen moeten zijn.
http://www.piriform.com/recuva" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pcinspector.de/SmartRecovery ... language=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Opa Tinus

Bericht door Opa Tinus » zo jul 29 2012 11:32 am

Léon Obers schreef:Zijn wel heel vreemde verschijnselen.
Allereerst, doe een firmware update van de camera: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/48366" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoewel er niets bijstaat over eerdere problemen met geheugenkaartjes, kunnen dat soort zaken mogelijk wel meegenomen zijn.

Verder. Formatteer de kaartjes eens via een kaartlezer eerst op de PC "volledig" (met FAT 32).
Opa Tinus schreef:en nu de 4 GB kaart ook is gedaan en geen backup gedaan op HD want het ging ja goed..... niet dus nu wel alles kwijt :oops: :evil: .
Met een recoveryprogramma zou dat nog wel terug te halen moeten zijn.
http://www.piriform.com/recuva" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pcinspector.de/SmartRecovery ... language=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Firmware A en B zijn al 1.01 dus de meest recente en recovery programma's heb ik enkele van en ben ik mee op de hoogte maar mocht deze keer niet baten.

Heb inmiddels killdisk gebruikt en nieuwe partitie aangemaakt en deze door camera geformatteert, we zullen he ervaren.

Bedankt voor de snelle reactie.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » zo jul 29 2012 11:45 am

@Opa Tinus

Ik heb ook weleens problemen gehad met het uitlezen van SD-kaartjes. Het ene leesaparaat kan wel de inhoud lezen en het andere niet... Ik heb nu in totaal 2 externe leesapparaten en nog een paar (oudere) in monitoren of computers ingebouwd. Als een kaartje niet leesbaar is, is er in principe nog niets aan de hand (is het uitgangspunt).
Het liefst gebruik ik een leesapparaat maar als dat op de een of andere manier niet gaat moet dat dan maar gebeuren via de aangesloten camera.

Meldingen over problemen op de kaart heb ik nog nooit meegemaakt. Wel een melding -zo nu en dan- over fouten op mijn USB-Flashdrive. Maar als er dan wordt gecontroleerd is er geen enkele fout.
Ik adviseer niet in paniek te raken als dat soort meldingen komen maar gewoon eerst de bestanden veiligstellen. Maak daarbij geen fouten.
Als dat allemaal is gebeurd dan de kaart even snelformatteren. Dat mag echt ook met de computer want Fat32 is Fat32.

Ik gebruik SanDisk tot volle tevredenheid. Nooit een probleem mee gehad. Dat geldt ook voor Apacer, Kingston.

Groet, Jan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 29 2012 12:09 pm

jantom schreef: Ik heb ook weleens problemen gehad met het uitlezen van SD-kaartjes. Het ene leesaparaat kan wel de inhoud lezen en het andere niet...
Met 4 en 8 Gb kaartjes zal het wellicht om SDHC gaan. Oudere PC's en cardreaders willen nog wel eens kaartlezers hebben die dit formaat (nog) niet ondersteunen. Overtuig je ervan dat een kaartlezer met SDHC en beter nog SDXC (SDHCX) overweg kan (is meestal nog met extra drivers vanaf Windows 7).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jul 29 2012 1:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » zo jul 29 2012 12:23 pm

Wat Leon zegt.
Kaartjes onder de 2gig kunnen de meeste kaartlezers aan, daarboven worden het SDHC kaarten en geven de kaartlezers een fout aan, of zelfs wat ik had een blauw scherm op windows. Dus nieuwe kaartlezer die SDHC aankan of alles via kabeltje.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jul 29 2012 12:50 pm

@Leon

Ik weet dat het probleem te maken heeft met die nieuwe typen SD-kaartjes.
Ik heb nu ook een SanDisk SD XC(1) kaart van 64GB maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Ik hoop dat ik geen 3e lezer hoef te kopen....

Groet,
Jan

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo jul 29 2012 1:00 pm

Gebruik de sandisk ook zo als je aan geeft in je bericht en kingsten.
Doe dit altijd met kabel over zetten en formateer in de camera.
als mijn zoon een kaart van mij pakte om in zijn d3000 te plaatsen en er stonden fotos op gemaakt met de d90 dan maakte hij een map aan met d3000.
Dit ging automatisch in de camera.
Kon deze fotos gewoon over zetten dit gaf geen problemen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jul 29 2012 1:11 pm

jantom schreef: Ik heb nu ook een SanDisk SD XC(1) kaart van 64GB maar daar heb ik nog geen gebruik van gemaakt. Ik hoop dat ik geen 3e lezer hoef te kopen...
Zie https://www.sdcard.org/consumers/sdxc_c ... sing_sdxc/" onclick="window.open(this.href);return false;
en draadje: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... HC#p542071" onclick="window.open(this.href);return false;

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jul 29 2012 3:52 pm

@Léon Obers

Hartelijk dank voor je tip.
Ik heb meteen actie ondernomen (bij Microsoft aangeklopt voor een download).
Mijn kaartje is nu met mijn kaartlezer uit te lezen. Geen extra hardware nodig!
exFAT.. Dat is een FAT-versie die ik nog niet kende. Extended (neem ik aan).

Groet,
Jan

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”