foto's maken van bewegende auto's

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
tuningphotographer

foto's maken van bewegende auto's

Bericht door tuningphotographer » zo jul 29 2012 6:48 pm

Hallo,

Vrijdag ga ik naar een trackday van Peugeots, maar ik heb nog (bijna) nooit foto's gemaakt van bewegende foto's.
ik denk dat ik rond sluitertijd 1/125 moet gebruiken. Maar wat is aan te raden manueel scherpstellen of automatisch laten doen? (tamron 55-200mm)

alvast bedankt

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: foto's maken van bewegende auto's

Bericht door plincky » zo jul 29 2012 7:01 pm

Hangt helemaal af van je standpunt tov de auto's en de snelheid waarmee ze zich voortbewegen en het gewenste resultaat.

tuningphotographer

Bericht door tuningphotographer » zo jul 29 2012 7:13 pm

plincky schreef:Hangt helemaal af van je standpunt tov de auto's en de snelheid waarmee ze zich voortbewegen en het gewenste resultaat.
Stand punt gaat hoger dan de auto's zijn, snelheid is variabel zijn standaard peugeot's :)
het gewenste resultaat is gewoon mooie scherpe foto's.

Raven

Bericht door Raven » zo jul 29 2012 7:32 pm

Als ze rond de 120 km/u gaan zul je wel op 1/2000 zitten. op 1/1600 zag ik zelfs nog bewegingsonscherpte langs de snelweg.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jul 29 2012 7:46 pm

Maar "meetrekken" is natuurlijk altijd mooier als het lukt. Dat vereist dan dat je een flink stuk langer belicht. Laten we zeggen anderhalf maal de belichtingssnelheid die scherpe foto's geeft wanneer je je onderwerpen gewoon "rechtuit" fotografeert (maar dat is ook weer afhankelijk van afstand tot en snelheid van het onderwerp). Vereist óók nogal wat oefening 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » zo jul 29 2012 7:46 pm

Het is ook de vraag hoeveel bewegingsonscherpte je wilt zien.
Ik heb nog nooit foto's van bewegende auto's gemaakt met korter dan 1/160.

Jeroen4300

Bericht door Jeroen4300 » zo jul 29 2012 7:52 pm

Als je gaat mee bewegen om meer dynamiek in de foto te brengen, vergeet dan niet om de VR uit te zetten, anders kan die vervelende effecten geven.
Heb eens ergens gelezen van iemand, die dan op een bepaald punt handmatig scherp steld en op het moment dat de auto daar is, piept de camera dat deze scherp is, en druk je af.

Het is wel even oefenen voordat je dat onder de knie hebt, maar het schijnt erg mooie resultaten te bieden.

Wellicht heb je iets aan dit artikel om eens door te lezen.

Succes!

Mvg,

Jeroen

tuningphotographer

Bericht door tuningphotographer » zo jul 29 2012 8:04 pm

en als je niét gaat pannen maar gewone foto's? sorry voor de vele (domme) vragen

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jul 29 2012 8:10 pm

Zal als ik jou was gewoon de S stand gebruiken en verschillende sluitertijden ter plekke proberen, ff goed inzoomen kijken op het lcd svhermpje of hij goed scherp is en of het het resultaat is wat je wil.
Er zijn zoveel variabele dat je niet een bepaalde instelling kan gebruiken.
Oefening baard kunst. Gaat het deze keer niet helemaal lekker....volgende keer beter.

Succes!

george013

Bericht door george013 » zo jul 29 2012 8:55 pm

tuningphotographer schreef:en als je niét gaat pannen maar gewone foto's? sorry voor de vele (domme) vragen
Als je over het geheel scherpe foto's wilt hebben, gewoon wachten tot ze stil staan. Zijn het alleen geen bewegende auto's meer.
Wil je bewegende auto's vast leggen, dan zul je ook de beweging moeten tonen in het plaatje.
George

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Replay » zo jul 29 2012 9:54 pm

Raven schreef:Als ze rond de 120 km/u gaan zul je wel op 1/2000 zitten. op 1/1600 zag ik zelfs nog bewegingsonscherpte langs de snelweg.
Die snap ik niet. Hier zal je geen fatsoenlijk resultaat mee krijgen. Bij deze sluitertijden is het net alsof de auto op de baan staat geparkeerd.

Ik weet,net als jij, de omstandigheden en je standpunten niet maar als ik jouw was zou ik beginnen met een tijd van plm.1/320 sec. Daarbij heb je nog het effect van snelheid en de kans op een scherpe foto. Wanneer je standpunt het toelaat om iets van de omgeving (in de achtergrond) mee te pakken dan wordt de snelheid nog meer versterkt. Zet de camera op de s-stand en laat hem zelf het diafragma bepalen. Dat is het makkelijkste omdat je anders,wanneer de lichtomstandigheden veranderen, teveel moet bijstellen als je volledig op manueel fotografeert.
Wanneer je het een beetje onder de knie krijgt en je tevreden bent met de resultaten dan kan je ervoor kiezen om de sluitertijd te verlagen naar b.v 1/160 of 1/125 sec. Let wel, hiervoor moet je wel een beetje een vaste hand hebben en goed meegaan met de beweging van de auto en hou het door jouw gekozen punt op de auto ook op dezelfde plaats in je zoeker. Deze tijden kan je het beste doen wanneer de auto's nog redelijk hard rijden, dus vóór het aanrempunt van een bocht of op een snel recht stuk. De afstand tot de baan is ook van belang. Sta je betrekkelijk kort op de baan dan is het ook makkelijker om een lagere tijd te gebruiken. De horizontale beweging van de camera zal korter zijn dan wanneer je ver van de baan staat, dus minder kans op verticale beweging(wat de scherpte zeker geen goed doet).
Wanneer je de auto's frontaal wil schieten dan kan een sluitertijd van 1/500 of iets hoger volstaan (ik gebruik dan nog steeds 1/250 of lager). Maar wanneer je de zijkant van de wielen ook nog kan zien dan heb je kans dat die niet veel snelheid van de wielen laten zien.

Kortom: er zijn vele omstandigheden en net zoveel instellingen. Dat is vooraf moeilijk te zeggen en alleen maar ter plaatste proefondervindelijk vast te stellen.

Succes ermee en veel plezier.

Groeten Roel.

tuningphotographer

Bericht door tuningphotographer » ma jul 30 2012 4:17 pm

Replay schreef:
Raven schreef:Als ze rond de 120 km/u gaan zul je wel op 1/2000 zitten. op 1/1600 zag ik zelfs nog bewegingsonscherpte langs de snelweg.
Die snap ik niet. Hier zal je geen fatsoenlijk resultaat mee krijgen. Bij deze sluitertijden is het net alsof de auto op de baan staat geparkeerd.

Ik weet,net als jij, de omstandigheden en je standpunten niet maar als ik jouw was zou ik beginnen met een tijd van plm.1/320 sec. Daarbij heb je nog het effect van snelheid en de kans op een scherpe foto. Wanneer je standpunt het toelaat om iets van de omgeving (in de achtergrond) mee te pakken dan wordt de snelheid nog meer versterkt. Zet de camera op de s-stand en laat hem zelf het diafragma bepalen. Dat is het makkelijkste omdat je anders,wanneer de lichtomstandigheden veranderen, teveel moet bijstellen als je volledig op manueel fotografeert.
Wanneer je het een beetje onder de knie krijgt en je tevreden bent met de resultaten dan kan je ervoor kiezen om de sluitertijd te verlagen naar b.v 1/160 of 1/125 sec. Let wel, hiervoor moet je wel een beetje een vaste hand hebben en goed meegaan met de beweging van de auto en hou het door jouw gekozen punt op de auto ook op dezelfde plaats in je zoeker. Deze tijden kan je het beste doen wanneer de auto's nog redelijk hard rijden, dus vóór het aanrempunt van een bocht of op een snel recht stuk. De afstand tot de baan is ook van belang. Sta je betrekkelijk kort op de baan dan is het ook makkelijker om een lagere tijd te gebruiken. De horizontale beweging van de camera zal korter zijn dan wanneer je ver van de baan staat, dus minder kans op verticale beweging(wat de scherpte zeker geen goed doet).
Wanneer je de auto's frontaal wil schieten dan kan een sluitertijd van 1/500 of iets hoger volstaan (ik gebruik dan nog steeds 1/250 of lager). Maar wanneer je de zijkant van de wielen ook nog kan zien dan heb je kans dat die niet veel snelheid van de wielen laten zien.

Kortom: er zijn vele omstandigheden en net zoveel instellingen. Dat is vooraf moeilijk te zeggen en alleen maar ter plaatste proefondervindelijk vast te stellen.

Succes ermee en veel plezier.

Groeten Roel.
Heel hartelijk bedankt!

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » ma jul 30 2012 5:14 pm

Na deze goede adviezen, pak je spul ga langs de weg staan en oefen.
Liever niet te opvallend :)

gi-joe

Bericht door gi-joe » zo aug 05 2012 4:03 pm

meestal probeer ik rond 1/100 te zitten wat betreft het fotograferen van auto's. Maar het is afhankelijk van de snelheid en ook de achtergrond want als je voor bomen en bossen staat lijkt het al snel of de auto's harder gaan.

Als je wilt bevriezen wat ook mooi kan zijn dan zul je rond de 1/500 uitkomen. Maar dit alles is uitproberen

kijk maar een op http://www.mawifotos.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of je daar wat inspiratie op kunt doen....

mvg
martin winterman

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”