RAW bestand op pc, welke niet leesbaar is.
RAW bestand op pc, welke niet leesbaar is.
beste mede formers,
Sinds enige tijd heb ik de D7000. Een fantastisch toestel, maar ik heb een vraag over het RAW bestand. Ik schiet de foto's in RAW bestand, welke ik dan op mijn pc zet. Ik kan echter de foto's niet inzien in mijn mappen, tenzij ik ViewNX 2 gebruik. Mijn wens zou zijn: opslaan op mijn pc, welke dan via miniatuurtjes DIRECT zichtbaar is, en bruikbaar is.
Ik heb via ViewNX2 de foto's omgezet naar JPEG, maar eigenlijk wil ik dit niet. De foto's worden nameljk dubbel opgeslagen op mijn pc, wat natuurlijk (onnodig) veel ruimte in beslag neemt.
Weten jullie een goed (en eenvoudig) programma, welke ik kan installeren, om zo mijn RAW bestanden direct zichtbaar te krijgen, in mijn opgeslagen mappen.
Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden CQ oplossingen.
Met vriendelijke groeten,
Ilse
Sinds enige tijd heb ik de D7000. Een fantastisch toestel, maar ik heb een vraag over het RAW bestand. Ik schiet de foto's in RAW bestand, welke ik dan op mijn pc zet. Ik kan echter de foto's niet inzien in mijn mappen, tenzij ik ViewNX 2 gebruik. Mijn wens zou zijn: opslaan op mijn pc, welke dan via miniatuurtjes DIRECT zichtbaar is, en bruikbaar is.
Ik heb via ViewNX2 de foto's omgezet naar JPEG, maar eigenlijk wil ik dit niet. De foto's worden nameljk dubbel opgeslagen op mijn pc, wat natuurlijk (onnodig) veel ruimte in beslag neemt.
Weten jullie een goed (en eenvoudig) programma, welke ik kan installeren, om zo mijn RAW bestanden direct zichtbaar te krijgen, in mijn opgeslagen mappen.
Ilse
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: RAW bestand op pc, welke niet leesbaar is.
http://www.nikonimglib.com/nefcodec/
Ilse
Als je windows 7 gebruikt, op bovenstaande link die codec downloaden en installeren.
Je kunt dan de thumbnails zien in windows explorer.
Succes
Rinus
Ilse
Als je windows 7 gebruikt, op bovenstaande link die codec downloaden en installeren.
Succes
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- Jasper
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan is de oplossing eenvoudig: schiet niet in raw maar jpg.
Jasper.
Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
-
- Forumlid
Hallo Ilse
Welk besturingssysteem gebruik je op je computer? Als dit Windows is zou je kunnen kijken bij Nikon Services and Support. Hier staan de evt benodigde codecs.
Afhankelijk van je besturingssysteem kun je de betreffende codec installeren.
Na installatie zou je dan je foto's direct in Windows moeten kunnen zien.
Vriendelijke groet
Henk
Welk besturingssysteem gebruik je op je computer? Als dit Windows is zou je kunnen kijken bij Nikon Services and Support. Hier staan de evt benodigde codecs.
Afhankelijk van je besturingssysteem kun je de betreffende codec installeren.
Na installatie zou je dan je foto's direct in Windows moeten kunnen zien.
Vriendelijke groet
Henk
Dit moet wel het slechste advies zijn van deze maand. Gefeliciteerd daarmeejmandos schreef:Dan is de oplossing eenvoudig: schiet niet in raw maar jpg.
Jasper.

Ilse ik schiet ze in raw en jpg dan kan je ze in jpg zien en als ik haast heb met de foto`s dan kijk ik even snel door jpg als er een goeie bij zit voor de media.Yvanka02 schreef:beste mede formers,
Ilse
gr marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl
Beste Allemaal,
Het is gelukt!!!
Graag wil ik iedereen bedanken die (het goede!) advies hebben gegeven!
Ik ben er erg blij mee.
Nogmaals dank.
Groet Ilse
Het is gelukt!!!
Graag wil ik iedereen bedanken die (het goede!) advies hebben gegeven!
Ik ben er erg blij mee.
Nogmaals dank.
Groet Ilse
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Steven schreef:Dit moet wel het slechste advies zijn van deze maand. Gefeliciteerd daarmeejmandos schreef:Dan is de oplossing eenvoudig: schiet niet in raw maar jpg.
Jasper.
Waarom?
TS wil fotos direct kunnen zien op de pc, niet met een rawconverter werken, en vooral geen dubbele bestanden hebben.
Lijkt me dus een logische optie.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
TS schiet in RAW dus wil ook RAW bestanden hebben anders had hij wel in JPEG geschoten. Een zichzelf serieus nemende fotograaf schiet altijd in RAW. 

- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Steven,Steven schreef:TS schiet in RAW dus wil ook RAW bestanden hebben anders had hij wel in JPEG geschoten. Een zichzelf serieus nemende fotograaf schiet altijd in RAW.
TS meldt niet waarom ze raw schiet. Dat ze raw wil hebben is jouw aanname.
Gezien de vraag en haar verhaal eromheen neem ik aan dat raw etc bij haar nog geen gesneden koek is.
Stel dat dit haar eerste ervaring is met een DSLR, is een directe doorstart met raw wel een hele grote stap in het diepe.
Een zichzelf serieus nemende fotograaf neemt toch geen twee stappen tegelijk?

Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
Ik heb de Codec van de URL hier boven ge-installeerd.Reest schreef:http://www.nikonimglib.com/nefcodec/
Ilse
Succes
Rinus
Had dus ook NEF (RAW) bestanden en JPEG op mijn pc staan.
Resultaat, mijn NEF bestanden zijn opeens allemaal omgezet naar zichtbare bestanden in mijn mappen.
-
- Forumlid
Dit is het beroerdste antwoord wat je geven kuntjmandos schreef:Dan is de oplossing eenvoudig: schiet niet in raw maar jpg.
Jasper.

D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: opeens allemaal omgezet naar zichtbare bestanden in mijn
Beste C,
Ik hoop dat deze verwarrende reactie op een misverstand berust.
De NEF codec maakt previews van bestanden zichtbaar, maar doet er verder niets mee.
Groeten, Gijs
Ik hoop dat deze verwarrende reactie op een misverstand berust.
De NEF codec maakt previews van bestanden zichtbaar, maar doet er verder niets mee.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)