Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8
Ik kan dat niet vergelijken, ik gebruik geen 24 mm objectief. Ik heb wel een 20 mm objectief en die heeft uiteraard een grotere beeldhoek. wat mij wel opvalt is het volgende.gijs sandberg schreef:Beste Fred,
Fraai, vooral #4 waarbij het onderwerp bijna geen rechte lijnen heeft.
Vraagje: ik vond bij een 28mm PC het werkgebied ruimer dan een 24mm lens (in dezelfde omstandigheden), vind je dat ook?
Groeten Gijs
Bedankt voor jouw zeer uitgebreide reactie.Léon Obers schreef:Indertijd heb ik die lens ook gehad voor vergelijkbare gebruiksdoelen. Voldeed daarin uitstekend.
Tip (speciaal voor Frederix die nog film gebruikt):
Afhankelijk van de kwaliteit van de film in zijn "anti-halolaag" kan een sterke shift-verstelling extra reflectie contouren geven, alsof je contouren dubbel ziet. Dat fenomeen kan dus per filmsoort verschillen. Met dikwijls oude films die je gebruikt kun je dat dus "per toeval" ineens tegenkomen. Dan weet je wat er aan de hand is.
Verder om het minste last te hebben van lichtafval en de beste optische kwaliteit bij shift-verstellingen diafragma minimaal F8 gebruiken (maximaal F11).
Mocht dat knopje aan de onderkant van de lens bij verticale shift-verstelling wat problemen geven of wat onhandig bereikbaar zijn, indien de camera op statief is gemonteerd, zie verder naar beneden mijn (nog steeds) gebruikte DIY oplossing daarvoor met een metalen U-balkje, om de camera hoger te zetten.
Foto weggehaald
Bron (+ kleine gebruikersreview): http://blog.metroperspectives.com/2012/ ... -s-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aan de onderkant van de U-balk 3/8 inch schroefdraad getapt (op twee plaatsen) + eventueel een verloop busje gebruiken van 3/8 naar 1/4 inch schroefdraad voor bevestiging op statief. Exacte maatvoering schroefdraad zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p511100" onclick="window.open(this.href);return false;
In bovenste deel twee doorlopende gaten, waar je vanuit de binnenzijde van de "U" een camera schroefbevestiging door kunt steken en aan de camera (of in mijn geval aan een snelkoppeling) kunt vastdraaien.
(Afbeelding nu in een totaal andere opstelling gebruikt, de statiefkop tevens 90 graden gekanteld):
De U-balk is dat ding onder de macro-balg slede:
Foto weggehaald
Camera bevestiging (volledig lichtmetaal) + model van Hama
--- / ---
Vergelijk het met een cirkel op een gebouw waar je vanaf beneden naar boven tegenaan kijkt. Een cirkel zal als cirkel wordt afgebeeld, en niet als elips. Ook al zit de cirkel aan de rand van je beeldveld van een shift-opstelling met in dit geval erg schuine kijkhoek. Feitelijk leg je het beeldvlak parallel met een gebouw. Eigenlijk een super groothoek die een "testwand" fotografeert, alleen met aan de tegenoverliggende zijde van waar je geshift hebt, het beeld afgekaderd / gecropt.Frederix schreef:Zo'n shift-objectief corrigeert niet alleen het perspectief in horizontale zin (wijkende verticale lijnen), maar ook in verticale zin (steeds lager wordende verdiepingen naar mate deze hoger in het gebouw zitten) alle verdiepingen worden even hoog weergegeven, het gebouw wordt daardoor hoger afgebeeld.
Bij f16 zul je inderdaad wel de effecten van diffractie tegenkomen.Frederix schreef:Ik gebruik minimaal diafragma 11. Wat is er op tegen om te diafragmeren tot 16? Gaat dat dan weer ten koste van de scherpte?
Je kijkt weliswaar onder een andere hoek tegen de hoger gelegen verdiepingen aan. De verdiepingshoogte is in bv foto 6 voor alle 12 verdiepingen echter wel gelijk. Dat is bij het gebruik van een "normaal" objectief beslist niet het geval.Léon Obers schreef:Vergelijk het met een cirkel op een gebouw waar je vanaf beneden naar boven tegenaan kijkt. Een cirkel zal als cirkel wordt afgebeeld, en niet als elips. Ook al zit de cirkel aan de rand van je beeldveld van een shift-opstelling met in dit geval erg schuine kijkhoek. Feitelijk leg je het beeldvlak parallel met een gebouw. Eigenlijk een super groothoek die een "testwand" fotografeert, alleen met aan de tegenoverliggende zijde van waar je geshift hebt, het beeld afgekaderd / gecropt.Frederix schreef:Zo'n shift-objectief corrigeert niet alleen het perspectief in horizontale zin (wijkende verticale lijnen), maar ook in verticale zin (steeds lager wordende verdiepingen naar mate deze hoger in het gebouw zitten) alle verdiepingen worden even hoog weergegeven, het gebouw wordt daardoor hoger afgebeeld.
In je voorbeeld is het dan wel een correctie naar boven toe, maar niet horizontaal in de breedte, want dat maakt wel een hoek, dus cirkels rechts in het gebouw zullen "horizontaal" gezien dan wel platter worden afgebeeld.![]()
![]()
![]()
Dat komt omdat je bij een normaal objectief het objectief naar boven richt (kantelt), en op die wijze het gebouw niet parallel meer loopt met het filmvlak.Frederix schreef: Je kijkt weliswaar onder een andere hoek tegen de hoger gelegen verdiepingen aan. De verdiepingshoogte is in bv foto 6 voor alle 12 verdiepingen echter wel gelijk. Dat is bij het gebruik van een "normaal" objectief beslist niet het geval.
Ik begrijp hoe het objectief werkt, maar uiteindelijk krijg ik met een PC objectief een beeld met gelijke verdiepingshoogten (mits correct ingesteld en opgesteld).Léon Obers schreef:Dat komt omdat je bij een normaal objectief het objectief naar boven richt (kantelt), en op die wijze het gebouw niet parallel meer loopt met het filmvlak.Frederix schreef: Je kijkt weliswaar onder een andere hoek tegen de hoger gelegen verdiepingen aan. De verdiepingshoogte is in bv foto 6 voor alle 12 verdiepingen echter wel gelijk. Dat is bij het gebruik van een "normaal" objectief beslist niet het geval.
Zou je nu een super groothoeklens gebruiken (bijv. Nikkor 14-24mm op 14mm), en die niet kantelen, dus ook parallel aan het gebouw laten lopen, staat je gebouw ook recht, en hebben de verdiepingen hoger ook dezelfde hoogte. Alleen heb je dan nog tevens veel voorgrond op de foto erbij aan de onderkant, wat je er dan af moet snijden om aan een vergelijkbare uitsnede te kunnen komen als bij jouw voorbeeld.
Die correctie en "gelijke verdiepingen" is feitelijk niet een eigenschap van het glas, maar enkel de wijze hoe een objectief ten opzichte van het onderwerp wordt geplaatst.