D80 Error

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Ivette

D80 Error

Bericht door Ivette » di jul 31 2012 5:34 pm

Hallo, een week voor mijn bevalling ontdekte ik.. gelukkig op tijd, dat mijn body defect is.
Nikon D80, jaartje of 4 oud ongeveer. Err geeft hij aan, en heeft na wat google werk, ws te maken met diafragma.
Kan gerepareerd, maar duur geintje.. dus wellicht is een andere nieuwere body een beter idee.

Ik wil graag mijn verschillende objectieven blijven gebruiken, en vooral nu... met mijn jonge dochter voor de lens natuurlijk!

Ik wil tot 750 euro zoeken ongeveer, wat is hierbij de beste keuze, ben geen prof, maar ook geen starter meer,
en wil dus wel het een en ander nog kunnen ontdekken en leren in de foto grafie...

george013

Re: D80 Error

Bericht door george013 » di jul 31 2012 5:39 pm

Heb je dat ook met je anders lens?
George

Ivette

Bericht door Ivette » di jul 31 2012 5:42 pm

Ja met alle lenzen, maakt geen verschil..

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 31 2012 6:00 pm

Je neemt aan, op basis van googelen, dat het een duur probleem is.
Dat zou ik toch echt door Nikon of een legitiem reparateur laten vaststellen.
Als het probleem met je D80 meevalt heb je een nieuwe, dure camera gekocht terwijl dat misschien niet eens nodig was.

Maar ja: ook als het meevalt ben je de D80 zo een paar weken kwijt.

Mijn suggestie zou zijn dan voor weinig geld een D70 of D70s of een andere goedkope body te kopen terwijl de D80 wordt gerepareerd.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op di jul 31 2012 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » di jul 31 2012 6:05 pm

Ik vraag dat om dat op de 50mm, als het dezelfde is als de mijne, een palletje zit. Deze lens moet gefixeerd zijn op een bep. diafragma. Heb zelf ook me suf gezocht naar die error.
Die andere lens ken ik niet. Eventueel de kontakten schoonmaken. Ik kan verder niet veel zinnigs zeggen.
Sterkte.
George

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » di jul 31 2012 6:11 pm

hoi wat doet hij zonder sd kaart en lens.
wat geeft hij dan aan,een voor een proberen.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Ivette

Bericht door Ivette » di jul 31 2012 6:24 pm

Hij blijft Err aangeven, ook zonder Kaart, ed, binnenin de camera gebeurt niets..

Klikt wel alsof er een foto gemaakt wordt, maar minder luidt dan normaal.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 31 2012 6:30 pm

Ik ben geen digitaal expert, maar ik geloof niet dat het diafragma beslist vastgezet moet worden op het kleinste diafragma.
Als het kleinste diafragma (hoogste getal...) maar is geselecteerd, daar gaat het om.

Dan wordt namelijk het betreffende palletje op sommige camera's bediend - op sommige camera's zonder de AI-koppelnok.
Met de camera zonder objectief, met de bajonetopening naar je toe, zit dat palletje op 7 uur.
Net buiten de bajonet, meestal ter hoogte van de kruiskopschroef.
Dit palletje wordt dan bediend door de nok die heel vroeger werd gebruikt door de diafragmasturing van de F2S, F2SB en F2AS.
Het zou natuurlijk kunnen dat dit palletje in het ongerede is geraakt?

In ieder geval: laat er even door een vakman naar kijken.

Complete reset geprobeerd?
Andere accu? (Misschien is de accu die er nu inzit te lang ontladen geweest en niet meer te laden?)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 31 2012 8:17 pm

Diafragma niet in de juiste positie krijg je een "FEE" melding.
Volgens de gebruiksaanwijzing is "Err" een camerastoring:
Druk de ontspanknop opnieuw in. Blijft de storing zich voordoen, neem dan contact op met technische dienst van Nikon.

Bedenk dat na 4 jaar de accu gewoonweg te zwak kan zijn. Dan zakt de spanning te ver weg om sluiter te spannen e.d. Zelfs indien opgeladen. Probeer eens simpel een andere accu (ga even bij iemand langs die dezelfde soort accu's gebruikt).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jul 31 2012 8:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ivette

Bericht door Ivette » di jul 31 2012 8:17 pm

Alle dingen zijn al geprobeerd.. en helaas geen enkele verandering.
Maar google maar eens op Err bij de D80.. kom je elke x op hetzelfde probleem uit.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 31 2012 8:21 pm

(Vorige reactie aangevuld). Heb je al een andere accu gebruikt?

EDIT:

Via Google kom ik van alles tegen. Meestal wordt er op goed geluk wat uitgeprobeerd, maar is geenszins bepaald wat de oorzaak is.
Dat de sluiter het niet doet, komt met die fout geregeld voor. Dat is precies wat ook past bij een accu die te zwak is.
Ik had het vroeger met mijn D1x ook wel eens. Dan liep de camera "vast" en gekke foutmeldingen. Met nieuwe accu er in was het probleem verholpen.

Hier een filmpje waarbij de D80 uit elkaar wordt gehaald om de sluiter dan "handmatig" te spannen. Was het kennelijk opgelost.
http://www.youtube.com/watch?v=i49P91sAixY" onclick="window.open(this.href);return false; :shock:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jul 31 2012 9:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di jul 31 2012 8:35 pm

...wat ik al aangaf...

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di jul 31 2012 8:44 pm

Beste Ivette,

Eens met bovenstande heren,
Ik zou niets doen zonder overleg/mail met de experts van Nikon.
Beverwijk is fysiek wellicht wat ver, maar zolang in die land stroom en internet hebben... (gelukkig zitten we niet in India).
Telefonisch: 0900-acallnikon (niet gratis) of mail via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten, en sterkte,
Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 31 2012 9:09 pm

gijs sandberg schreef: Telefonisch: 0900-acallnikon (niet gratis) of mail via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat 0900 is bovendien helemaal niet duur "lokaal tarief": http://www.nikonservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

0900-1225564
(locaal tarief)

Maandag - Vrijdag
9:00 - 17:00

En voor reparatie:
Is uw Nikon defect?

Neem dan gerust contact met ons op:

0251-274737

george013

Bericht door george013 » di jul 31 2012 9:24 pm

Of je het telefonisch doet of met de email, het blijft dat de td het toestel fysiek moet bezitten. En daar onderzoekskosten en een afwerking daarvan aan blijft verbinden, dwz verder gaan zonder onderzoekskosten of stoppen met onderzoekskosten of afstand doen als optie.
George

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”