Battery life met grip

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
wimg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Battery life met grip

Bericht door wimg » di jul 31 2012 9:25 pm

Als je zoveel schiet (30.000 clicks in twee jaar) misschien tijd voor een upgrade van de camera?
Graag! (Heb jij een sponsor voor me? ;) )
Klopt, ik zou graag upgraden naar een D5100 of, beter nog, een D7000. Niet alleen om de clicks, maar zeker om de betere prestaties van de sensor op hogere ISO's. Ik fotografeer o.a. popconcerten en daar kun je wel een snelle sensor gebruiken.
Ik ben al aan het sparen, maar weet nog niet welke kant ik op wil: een andere body (en mijn kitlenzen en de 1.8/35 blijven gebruiken) of een snellere 18-50 (oid) te kopen, bv. de Tamron. Maar dat is een andere discussie. (En het budget ontbreek nog, helaas)

Terug naar de grip.
Heb vanmiddag een stukje gewandeld. De vorige opname (toen de accu leeg was) wilde ik toch nog even maken: bij ons is een beek gereconstrueerd en daar zijn een aantal panelen bij geplaatst. Op 2 ervan is een foto van mij gebruikt. Dat moet ik natuurlijk wel even zien.
Nu deed de camera het dus wel en ook de verticale ontspanknop moet dus getest worden. In eerste instantie deed 'ie helemaal niets. Tja, ik moet natuurlijk wel omschakelen naar IR afstandbediening. De knop werkt als een IR afstandbediening, dus ik moet overschakelen. (Tja, de D3000 is er niet op ingericht, dus je moet wat. Ik wist dit. Omschakelen doe ik via de FN knop)
Omgeschakeld en......
weer niet! Zelfde als bij de tweede serie. Even verder "prutsen" en wat blijkt: wanneer ik een "tunneltje" maak (met de vingers van mij linkerhand) en die houd ik tussen de IR zendlamp en de IR ontvanger, werkt het wel. Dus: of de ontvanger is niet goed genoeg, of de zender is niet sterk genoeg.
Thuis gekomen nog een beetje gespeeld. Wanneer ik mijn middelvinger naast de IR zendlamp houd, lijkt het te werken. Misschien is het wat, misschien ook niet. De tijd zal het leren.

Wim

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 31 2012 9:38 pm

Eerste gedachte, hoezo IR??? Maar direct erna, OK, nu snap ik de insteek waarom IR.
Omdat de D3000 normaal helemaal geen grip heeft, zit er dus ook geen voorziening om de ontspanner "door te lussen" en moet men het triggeren dus op een andere manier regelen. Kennelijk via IR opgelost.
Bedenk dat buiten, zeker als het zonnig is een IR signaal behoorlijk overruled zal worden door de zon buiten. Dus wellicht dat het buiten nauwelijks zal werken. Misschien dan bij je concerten. Maar als er toevallig wat roodkleurige spots zijn opgesteld, waarvan het licht op je camera valt denk ik dat het weer een loterij zal worden. Gebruik beter de gewone ontspanknop, ben je altijd zeker.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wimg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door wimg » wo aug 01 2012 7:49 am

Voorlopig even geen concerten. Pas op 1 september heb ik d'r weer eentje, en die is dan nog in de open lucht. Daarna gaan we weer echt van start in Metropool. (Daar kun je overigens ook wat foto's van mij zien http://www.metropool.nl" onclick="window.open(this.href);return false; )
Is even afwachten hoe de knop met IR zich houd. Eerst maar even een extra accu kopen en er bij schuiven. Ben ik in ieder geval verzekerd van voldoende vermogen.
Als ik meer ervaringen heb zal ik ze delen met jullie.

Wim

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”