Focus tussen ring

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
pasmaskas

Focus tussen ring

Bericht door pasmaskas » do aug 02 2012 4:08 pm

Beste Nikon Club leden,

Misschien een stomme vraag maar ik wil gewoon weten of het bestaat.

Is er een soort tussen ring die een focus motor toevoegt aan je D3000/D3100.. en alle andere Nikon DSLR camera's zonder focus motor? Zo dat je Lenzen kan gebruiken waar geen focus motor in zit en dan toch kan de auto focus kan gebruiken? Zo ja waar kan ik die kopen?

gr Pascal

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Focus tussen ring

Bericht door J.Hoes » do aug 02 2012 4:47 pm

Welkom op het forum.
Bij mijn weten is er geen aparte scherpstelmotortussenring voor de DSLR.
Zal technisch best wel te realiseren zijn: een mechanisch deel en een optisch gedeelte om de ringdikte te compenseren. Of het financieel een aantrekkelijk geval is betwijfel ik.
Ik verwacht eerder dat de scherpstelmotor in het camerahuis op termijn zal uitsterven.

Groet Hans.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » do aug 02 2012 6:43 pm

J.Hoes schreef:Ik verwacht eerder dat de scherpstelmotor in het camerahuis op termijn zal uitsterven.

Groet Hans.
En waar baseer je dit op?
AI(S) Nikkors bestaan al tientallen jaren, en tot op heden worden die objectieven nog steeds ondersteund.
Hetzelfde zal ook het geval zijn met de AF(D) Nikkors, dus zonder ingebouwde scherpstelmotor.
Wel valt te verwachten dat alleen de topmodellen van Nikon deze objectieven blijven ondersteunen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 02 2012 6:58 pm

In een ver verleden, in 1985 om precies te zijn, toen de Auto Focustechniek nog in de kinderschoenen stond, had Nikon de TC-16A teleconverter.
Daarmee kon je AI en AI-S objectieven op de AF-bodies gebruiken.
Gold alleen voor objectieven tot 300 mm en een volle opening tot 2,8, maar dan had je dus wel AF. En gratis een 1,6x langere brandpuntafstand.

http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel veel camerafabrikanten, tot en met Praktica, hadden zo'n AF-interim-oplossing.
Het concept stierf een natuurlijke dood met de volledige ommezwaai naar AF door alle geledingen van de camera-industrie.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do aug 02 2012 7:33 pm

emdeklerk schreef:In een ver verleden, in 1985 om precies te zijn, toen de Auto Focustechniek nog in de kinderschoenen stond, had Nikon de TC-16A teleconverter.
Gold alleen voor objectieven tot 300 mm en een volle opening tot 2,8, maar dan had je dus wel AF. En gratis een 1,6x langere brandpuntafstand.

http://www.mir.com.my/rb/photography/co ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Die TC-16A heb ik hier ook nog liggen.
Ik gebruikte hem ook voor mijn Nikkor 300mm f.4.5, en daar werkte hij prima op wanneer de lichtomstandigheden goed waren, maar het beste is inderdaad maximum van f.2.8 aan te houden.

Net nog even uitgeprobeerd, op de D2x werkt hij perfect, op de D700 gebeurt er helemaal niets, evenals op de oude D70s.
De oude D1x heb ik nog niet kunnen uitproberen vanwege een lege accu.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welke digitale Nikons hij het nog meer doet.
Dit zullen wel camera's moeten zijn die de AI(S) lichtmeting ondersteunen.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do aug 02 2012 8:21 pm

Ed Post schreef:
J.Hoes schreef:Ik verwacht eerder dat de scherpstelmotor in het camerahuis op termijn zal uitsterven.

Groet Hans.
En waar baseer je dit op?
..........................
Wel valt te verwachten dat alleen de topmodellen van Nikon deze objectieven blijven ondersteunen.
Hier geef je dat ook al een beetje aan.
Voor nieuwe lenzen is de cameramotor niet meer nodig. De objectievenlijn heeft voor het overgrote deel een ingebouwde motor.
Ik denk niet dat Nikon zich zich kan permitteren om op korte termijn de cameramotor er uit te laten (produktvereenvoudiging), daarvoor zijn er nog teveel AF-D lenzen in omloop.
Over een jaar of 10? Of zou de DSLR voor fotoamateurs dan zijn overgenomen door Nikon1-achtige toestellen? Waar je alleen AF hebt met motor in de lens, ook met de F-vatting adapter.

Groet Hans.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do aug 02 2012 8:34 pm

Ik zeg dus dat je niet hoeft te verwachten dat Nikon de cameramotor helemaal overboord gooit.
Alleen wel bij de consumentencamera's om de prijs te drukken, en dat is al volop gebeurd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 02 2012 10:03 pm

Ed Post schreef:
emdeklerk schreef:In een ver verleden, in 1985 om precies te zijn, toen de Auto Focustechniek nog in de kinderschoenen stond, had Nikon de TC-16A teleconverter.

Die TC-16A heb ik hier ook nog liggen.
.......
Net nog even uitgeprobeerd, op de D2x werkt hij perfect, op de D700 gebeurt er helemaal niets, evenals op de oude D70s.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welke digitale Nikons hij het nog meer doet.
De pin-bezetting van de contactpunten is wat verschillend waardoor het op huidige digitale camera's meestal niet werkt.
Maar je kunt de converter modificeren, dat hij het ook doet op hedendaagse Nikon digitale camera's, die overigens wel een ingebouwde motor moeten hebben, en de extra lichtmeting met meeneemnok.

Zie beschrijving hoe te modificeren: http://www.foolography.com/free-stuff/modify-tc-16a/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » do aug 02 2012 11:09 pm

Léon Obers schreef: De pin-bezetting van de contactpunten is wat verschillend waardoor het op huidige digitale camera's meestal niet werkt.
Maar je kunt de converter modificeren, dat hij het ook doet op hedendaagse Nikon digitale camera's, die overigens wel een ingebouwde motor moeten hebben, en de extra lichtmeting met meeneemnok.

Zie beschrijving hoe te modificeren: http://www.foolography.com/free-stuff/modify-tc-16a/" onclick="window.open(this.href);return false;
He, dat is handig.
Alleen is mijn motoriek dusdanig (trilhanden) dat ik zo'n klusje niet kan uitvoeren.... :(

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » za aug 04 2012 9:29 am

Beste Pascal,

Het eenvoudige antwoord is Geld.
Op duurdere kamera's is wel voorzien in een motor in de body.
Een kamera als de D3100 is een door prijs en concurrentie bepaald geheel, vergelijk het maar eens met de vanaf prijs van sommige auto's.
De Nikon TC-16a was in de tijd een handig hulpmiddel, maar niet een oplossing voor jouw vraagstelling. (en nieuw waarschijnlijk duurder dan een D3100 kamera).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

pasmaskas

Bericht door pasmaskas » di aug 07 2012 9:41 am

Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij gaat zo'n ring er nooit komen (of misschien van een chinees merk als ze dit lezen :lol: ). Zelf heb een Nikon D100 met focus motor en een D3000 zonder focus motor daarbij heb ik een 50mm 1.8D deze heeft geen focus motor. Aangezien het lastig is goed te zien op mij antieke D100 of de foto goed is omdat het schermpje nogal overbelicht oogt en blauwig vroeg ik mij af of er zo een ring was zodat ik toch kan auto focusen op mijn D3000 waar ik het meest mee werk nu. Achja manual focus gaat ook prima op de D3000 met wat geduld dan.

Ik moet er maar me leren leven (of een 50mm AF-S 1.8G kopen maar daar heb ik geen geld voor)

gr Pascal

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo aug 08 2012 2:28 am

Dan is dit http://www.katzeyeoptics.com/item--Niko ... D5000.html misschien nog een optie.
Een matglas voor de D3000 waarmee je makkelijker handmatig scherp kunt stellen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo aug 08 2012 5:29 am

KatzEye matglas kost behoorlijk wat. Oude lens verkopen en een nieuwe 50mm/1.8 AF-S kopen ben je goedkoper uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”