Hallo allemaal,
Als ik een tiff maak met HUGIN, dan willen view NX2 en capture NX2 deze niet openen. Andere tiffs geen moeite.
Hugin maakt 32 bits tiffs. Als ik deze omzet -bv met oloneo HDR engine- dan kan ik ze wel inlezen.
Eerste vraag: kent iemad dit probleem?
Tweede vraag: heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? (of wat de oorzaak is)
Derde vraag: Hoe verander ik gemakkelijk de bitdiepte van een tiff?
Groet,
Edwin
NX2 opent geen tiff uit hugin
Re: NX2 opent geen tiff uit hugin
Wanneer de Tiff uit meerdere lagen bestaat, dan kan hij niet door NX2 geopend worden. Is dat het geval?
- edrocket
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beste GdP,
Hoe controleer ik of mijn tiff meerdere lagen heeft?
In Hugin heb ik bij de instellingen alle opties geprobeerd die 'lagen combineren' noemt, maar dat biedt vooralsnog geen soelaas.
Edwin
Hoe controleer ik of mijn tiff meerdere lagen heeft?
In Hugin heb ik bij de instellingen alle opties geprobeerd die 'lagen combineren' noemt, maar dat biedt vooralsnog geen soelaas.
Edwin
Probeer het in bv. Adobe Photoshop te openen. Iets anders weet ik helaas niet te bedenken.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
32 bits per kanaal, of wordt bedoeld 8 bits per kanaal en misschien nog een extra Alpha kanaal?edrocket schreef: Hugin maakt 32 bits tiffs.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- edrocket
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dag Léon,Léon Obers schreef: 32 bits per kanaal, of wordt bedoeld 8 bits per kanaal en misschien nog een extra Alpha kanaal?
Ik heb geen idee, het enige dat ik zie is bij de eigenschappen dat de bitdiepte 32 is. Weet niet hoe het te controleren.
Groet,
Edwin
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik schat dan in 8 bits per kanaal en waarschijnlijk nog een extra Alpha kanaal.
Zo'n extra Alpha kanaal is niet standaard voor TIFF (32 bits per kanaal overigens al helemaal niet. Ik vraag me af of het zelfs voorkomt). Een extra Alpha kanaal is een extra laag (bijv. ten behoeve van een masker). Dus grote kans dat het in andere software niet ingelezen kan worden die niets met zo'n laag kan doen zoals Capture NX2, of in gevallen waar het wel ingelezen wordt dat de laag verdwijnt.
Photoshop heeft bijv. ook de mogelijkheid van extra lagen.
Zo'n extra Alpha kanaal is niet standaard voor TIFF (32 bits per kanaal overigens al helemaal niet. Ik vraag me af of het zelfs voorkomt). Een extra Alpha kanaal is een extra laag (bijv. ten behoeve van een masker). Dus grote kans dat het in andere software niet ingelezen kan worden die niets met zo'n laag kan doen zoals Capture NX2, of in gevallen waar het wel ingelezen wordt dat de laag verdwijnt.
Photoshop heeft bijv. ook de mogelijkheid van extra lagen.
Vriendelijke groet, Léon Obers