Hallo allemaal,
Ik heb al een poosje een Nikon D3100 in mijn bezit en ik wil nu een nieuw objectief aan schaffen. De lens die bij de camera kwam is de 18-55 kitlens. Tot nu toe vindt ik dit een prima lens, maar ik weet niet beter want ik heb nog nooit met iets anders gespeeld. Nu wil ik een nieuwe aanschaffen, maar ik weet niet goed welke. Zal ik nu voor een tele zoom objectief gaan of voor een lens met een vaste brandpunt? Soms mis ik wel eens de grote zoom functie van een lens met de lens die ik nu heb. Maar de 35mm f/1.8G lijkt mij ook een hele leuke lens.
Kunnen jullie mij adviezen geven over verschillende lenzen. Of welke lenzen voor beginners leuk zijn?
Groetjes,
Erik
Keuze nieuw objectief
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Keuze nieuw objectief
Belangrijk is om voor jezelf af te vragen wat je wil gaan fotograferen.
En natuurlijk een budget stellen.
En natuurlijk een budget stellen.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hallo Erik,
In welk bereik denk je dan iets te missen? Wanneer voldoet je huidige objectief niet qua bereik? Het telebereik is zo groot. Wat wil je besteden?
Gebruik de simulator van Nikon eens. http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator Dan krijg je een beetje gevoel van wat je misschien wilt.
Denk er in ieder geval aan dat je objectief een eigen scherpstelmotor moet hebben. In Nikon termen een AF-S lens. Anders moet je met de hand scherpstellen.
Heb je de 18-105mm van Nikon wel eens overwogen? Deze is wel overlappend met je huidige objectief maar toch een beetje tele extra.
De 35mm is ook een mooie lens maar dan moet je zoomen met je benen. Op zich geen bezwaar.
Je kunt ook eens een winkel bezoeken, camera mee en enkele objectieven proberen. Thuis eens beoordelen en dan besluiten. Of vraag eens rond of er enkele forum genoten bij je in de buurt wonen waarmee je even wat kunt proberen.
In welk bereik denk je dan iets te missen? Wanneer voldoet je huidige objectief niet qua bereik? Het telebereik is zo groot. Wat wil je besteden?
Gebruik de simulator van Nikon eens. http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator Dan krijg je een beetje gevoel van wat je misschien wilt.
Denk er in ieder geval aan dat je objectief een eigen scherpstelmotor moet hebben. In Nikon termen een AF-S lens. Anders moet je met de hand scherpstellen.
Heb je de 18-105mm van Nikon wel eens overwogen? Deze is wel overlappend met je huidige objectief maar toch een beetje tele extra.
De 35mm is ook een mooie lens maar dan moet je zoomen met je benen. Op zich geen bezwaar.
Je kunt ook eens een winkel bezoeken, camera mee en enkele objectieven proberen. Thuis eens beoordelen en dan besluiten. Of vraag eens rond of er enkele forum genoten bij je in de buurt wonen waarmee je even wat kunt proberen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je hebt al een poosje een camera en lens,
je wil wel eens wat nieuw proberen,
dit is de normale gang van zaken.
Probeer vooral dat gene wat je mist.
Ik, bedoel letterlijk eerst proberen, en dan pas kopen.
Wat mis je?
1- Je mist (soms) 'de grote zoom functie van een lens'.
Bepaal je budget, en kijk uit naar een 'grote zoon functie',
ga naar de vakhandel en probeer dergelijke lenzen uit op je D3100.
Evalueer thuis het resultaat, in alle rust.
2- 'de 35mm f/1.8G lijkt ook een hele leuke lens'.
Ga voor jezelf na hoeveel foto's je al hebt genomen in de buurt van 35mm.
Zijn er dat veel, dan zal je wellicht de 35mm. met vast brandpunt, goed kunnen gebruiken.
Probeer de 35mm. lens uit op je D3100.
Je zal snel merken of ze echt 'zo leuk is' voor U.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Een lens koop je om een gemis aan te vullen, mis je een bepaalde lens niet, heeft het niet echt zin om er geld aan te besteden.
Succes.
je wil wel eens wat nieuw proberen,
dit is de normale gang van zaken.
Probeer vooral dat gene wat je mist.
Ik, bedoel letterlijk eerst proberen, en dan pas kopen.
Wat mis je?
1- Je mist (soms) 'de grote zoom functie van een lens'.
Bepaal je budget, en kijk uit naar een 'grote zoon functie',
ga naar de vakhandel en probeer dergelijke lenzen uit op je D3100.
Evalueer thuis het resultaat, in alle rust.
2- 'de 35mm f/1.8G lijkt ook een hele leuke lens'.
Ga voor jezelf na hoeveel foto's je al hebt genomen in de buurt van 35mm.
Zijn er dat veel, dan zal je wellicht de 35mm. met vast brandpunt, goed kunnen gebruiken.
Probeer de 35mm. lens uit op je D3100.
Je zal snel merken of ze echt 'zo leuk is' voor U.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Een lens koop je om een gemis aan te vullen, mis je een bepaalde lens niet, heeft het niet echt zin om er geld aan te besteden.
Succes.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga me eerst nog verder oriënteren op verschillende modellen en wat ik echt wil doen met de nieuwe lens.Ook zal ik beter mijn budget moeten gaan bepalen.
Ik ga me eerst nog verder oriënteren op verschillende modellen en wat ik echt wil doen met de nieuwe lens.Ook zal ik beter mijn budget moeten gaan bepalen.
Ik heb nog even nagedacht over mijn keuze, en ik weet nu zeker dat ik een tele-zoom objectief wil. Nu heb ik rond zitten kijken naar de mogelijkheden daar in. Ik heb een aantal objectieven gevonden die mij goed lijken:
- Tamron 70-300 mm F/4-5.6 Di VC USD Nikon
- Nikon AF-S DX 55-300mm F/5.6G ED VR
- Nikon AF-S VR 70-300 mm F/4.5-5.6 G IF-ED
Zelf zit ik te denken aan de Tamron lens. Ik lees op meerdere fora dat deze erg goed is. Ook ben ik een video tegen gekomen van een preview van de Nikon 55-300 waarin gezegd werdt dat je die beter niet kunt nemen.
Heeft een van jullie ervaringen met een van deze lenzen? Of wat is de beste keuze? Of zijn er nog andere alternatieven?
- Tamron 70-300 mm F/4-5.6 Di VC USD Nikon
- Nikon AF-S DX 55-300mm F/5.6G ED VR
- Nikon AF-S VR 70-300 mm F/4.5-5.6 G IF-ED
Zelf zit ik te denken aan de Tamron lens. Ik lees op meerdere fora dat deze erg goed is. Ook ben ik een video tegen gekomen van een preview van de Nikon 55-300 waarin gezegd werdt dat je die beter niet kunt nemen.
Heeft een van jullie ervaringen met een van deze lenzen? Of wat is de beste keuze? Of zijn er nog andere alternatieven?