D7000 en overbelichting
D7000 en overbelichting
Ik lees nog wel eens dat bij zonlicht de D7000 nogal overbelicht. Wie deelt die ervaring?
Is dit inderdaad een manco van deze camera? Of is dit via software door Nikon verholpen.
Tammo
Is dit inderdaad een manco van deze camera? Of is dit via software door Nikon verholpen.
Tammo
Re: D7000 en overbelichting
Ik weet niets beter met de D80. Standaard op -0.7EV bij aanwezigheid van zonlicht of witte vlakken.
Als dat met andere camera's niet zo is, wil ik daar de reden wel van weten.
George
Als dat met andere camera's niet zo is, wil ik daar de reden wel van weten.
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb de camera nu ruim een jaar rondom de aanschaf las ik ook op websites dat er een overbelichting zou zijn, iets dat elders weer werd tegengesproken overigens. maar ik merk helemaal niets van een overbelichting. Natuurlijk zijn delen van een foto soms overbelicht en andere delen onderbelicht, maar van een algemene tendens tot overbelichting merk ik echt niets. Dat wat overbelicht is kan ik overigens bijna altijd zonder problemen corrigeren door nabewerking in Camera Raw, ik fotografeer in RAW 14 bit en ben ongelooflijk tevreden met de correctiemogelijkheden die ik dan heb.
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Op het strand met zon heb ik hier inderdaad ook last van. Het is niet schokkend, en goed te corrigeren (ter plaatse of achteraf)
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- strangeartefact
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb het idee dat ik op dpreview van Nikons ook vaak lees dat ze een 'slight tendency' hebben tot overbelichten......Met mijn D90 zit ik vaak op -0.3 of -0.7 ev bij veel zon. verder geen enkel probleem met nabewerken of zo.
Peter
p.s.
even op dpreview opgezocht:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/22
Peter
p.s.
even op dpreview opgezocht:
- Tendency to overexpose in bright sunshine/high contrast situations
http://www.dpreview.com/reviews/nikond7000/22
Bijna leeg hier....
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Heb de D7000 nu 18 maanden, meer dan 50.000 foto's mee gemaakt,
nog nooit iets gemerkt van overbelichting, of enig ander probleem,
tenzei ik zelf in de fout ga.
nog nooit iets gemerkt van overbelichting, of enig ander probleem,
tenzei ik zelf in de fout ga.

Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Ik ken het probleem ook niet. Heb hem standaard op +0.3 staan...
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: ik lees nog wel eens
Beste Tammo,
Je moet niet alles geloven dat je leest...
Iedere kamera heeft beperkingen, en zelfs met een moderne Nikon kan je daar tegenaan lopen.
Groeten, Gijs
Je moet niet alles geloven dat je leest...
Iedere kamera heeft beperkingen, en zelfs met een moderne Nikon kan je daar tegenaan lopen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Franklin
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb ook de ervaring dat de D7000 (net als mijn vorige D80 en d90) de neiging hebben tot overbelichten bij erg lichte omstandigheden (veel zon etc.).
In dat soort situaties heb ik de camera altijd op -0,3 of -0,7 EV staan.
In dat soort situaties heb ik de camera altijd op -0,3 of -0,7 EV staan.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Bij veel kontrast neigt de belichtingsmeter zich te richten op de donkerdere partijen en ben je snel overbelicht in de lichtere partijen.
Uit een ander draadje, ADL zal in dezelfde omstandigheden de belichting terugschroeven en dan in de incamera nabewerking plaatselijk de donkerdere partijen corrigeren.
George
Uit een ander draadje, ADL zal in dezelfde omstandigheden de belichting terugschroeven en dan in de incamera nabewerking plaatselijk de donkerdere partijen corrigeren.
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Denk overigens niet dat dit specifiek een Nikon probleem is. Dit is een verschijnsel dat je met elke SLR of systeem camera zal krijgen wanneer je
meer instellingen handmatig wil gaan beheren.
Waarschijnlijk zal een pretstand op je compactcamera/Dslr dit wel enigszins corrigeren.
Dit verschijnsel hoort bij de hobby van fotograferen. Het kennen van de (on)mogelijkheden van je materiaal, en daar mee leren omgaan. (uitdaging toch?)
meer instellingen handmatig wil gaan beheren.
Waarschijnlijk zal een pretstand op je compactcamera/Dslr dit wel enigszins corrigeren.
Dit verschijnsel hoort bij de hobby van fotograferen. Het kennen van de (on)mogelijkheden van je materiaal, en daar mee leren omgaan. (uitdaging toch?)
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Tja, je moet natuurlijk wel zelf blijven meedenken. Het is natuurlijk (nog?) niet zo dat de automaat altijd perfect belichte plaatjes voor je levert. Al was het alleen al omdat je vaak niet alles binnen je histogram kwijt kunt en er dus een keuze gemaakt moet worden. Die wil je als ervaren fotograaf volgens mij liever zelf maken dan dat de camera het voor je beslist.
Al met al vind ik de Nikon camera's (die ik heb gehad) een voorspelbaar gedrag vertonen wat betreft belichting. Ik heb begrepen dat dat niet zo vanzelfsprekend is voor alle camera's...
Al met al vind ik de Nikon camera's (die ik heb gehad) een voorspelbaar gedrag vertonen wat betreft belichting. Ik heb begrepen dat dat niet zo vanzelfsprekend is voor alle camera's...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Het ligt natuurlijk ook aan de instelling.
Denk je zelf, en gebruik je spot.
Of laat je je camera een deel van het denkwerk doen en gebruik je centreweight of matrix, dat maakt nogal een verschil.
Bij de laatste 2 kan het goed zijn dat de camera kiest voor overbelichting, omdat details in de overbelichting makkelijker/mooier zijn terug te halen dan wanneer delen onderbelicht zijn.
Denk je zelf, en gebruik je spot.
Of laat je je camera een deel van het denkwerk doen en gebruik je centreweight of matrix, dat maakt nogal een verschil.
Bij de laatste 2 kan het goed zijn dat de camera kiest voor overbelichting, omdat details in de overbelichting makkelijker/mooier zijn terug te halen dan wanneer delen onderbelicht zijn.
Ben toch wel met de D300 gewend zelf te denken.
Ik stap over omdat ik in eerste plaats toch minder fotografeer (dagen sjouwen gaat niet zo goed meer) en de D7000 toch wat aantrekkelijke spec.heeft.
Ik heb nog aan de D5100 gedacht,, maar de zoeker heeft geen 100%.dekking.
De D700 is wat kleiner en lichter dacht ik dan de D300. En dan in combinatie met de al aanwezige 16-85 VR moert ik toch een leuke combinatie hebben.
Nu de D300 nog verkopen.
Tammo
Ik stap over omdat ik in eerste plaats toch minder fotografeer (dagen sjouwen gaat niet zo goed meer) en de D7000 toch wat aantrekkelijke spec.heeft.
Ik heb nog aan de D5100 gedacht,, maar de zoeker heeft geen 100%.dekking.
De D700 is wat kleiner en lichter dacht ik dan de D300. En dan in combinatie met de al aanwezige 16-85 VR moert ik toch een leuke combinatie hebben.
Nu de D300 nog verkopen.
Tammo
- Léon Obers
- Forumlid
Binnen de context van het onderwerp en antwoord, neem ik aan dat je bedoelt de D7000 ? !Tammo Schut schreef: De D700 is wat kleiner en lichter dacht ik dan de D300.

Vriendelijke groet, Léon Obers