D300 EN sb-800 WAT DOE IK FOUT
D300 EN sb-800 WAT DOE IK FOUT
Ik heb lange tijd de flitser niet gebruikt.
Morgen wil ik naar Beverwijk, maar dat doe ik misschien voor niets.
Als ik de camera aanzet krijg ik de normale informatie op het schermpje boven op.
Als ik de flitser aanzet verdwijnt de informatie op dat genoemde schermpje. Laat staan dat de flitserinstellingen synchroom lopen met de camera.
De handleidingen zijn te groot om in korte termijn te achterhalen wat ik fout doe of wat er fout is.
Wie heeft een tip.
Tammo
Morgen wil ik naar Beverwijk, maar dat doe ik misschien voor niets.
Als ik de camera aanzet krijg ik de normale informatie op het schermpje boven op.
Als ik de flitser aanzet verdwijnt de informatie op dat genoemde schermpje. Laat staan dat de flitserinstellingen synchroom lopen met de camera.
De handleidingen zijn te groot om in korte termijn te achterhalen wat ik fout doe of wat er fout is.
Wie heeft een tip.
Tammo
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: D300 EN sb-800 WAT DOE IK FOUT
Misschien heel dom, maar zitten er volle batterijen in?
yzf1kr schreef:Misschien heel dom, maar zitten er volle batterijen in?
voor 75 procent vol. Maar al zouden de batterijen bijna leeg zijn dan is het nog vreemd dat de info op de camera verdwijnt.
Ik zal wel eens in het verleden een bepaalde instelling hebben gewijzigd.
Tammo
D300 met SB800: als ik de flitser aanzet zie ik alleen het flitsicoontje erbijkomen en de sluitertijd verandert naar 1/60 s. Wil ik een vrijwel leeg display bovenop hebben moet ik een van de keuzeknopjes bij de aan/uit schakelaar drukken.
Groet Hans.
Groet Hans.
Nee, ik wil , als ik de flitser aanzet dat de gegevens bovenop de camera zichtbaar blijven en als ik b.v difragma wijzig dat die wijziging automatisch door de flitser wordt overgenomen.J.Hoes schreef:D300 met SB800: als ik de flitser aanzet zie ik alleen het flitsicoontje erbijkomen en de sluitertijd verandert naar 1/60 s. Wil ik een vrijwel leeg display bovenop hebben moet ik een van de keuzeknopjes bij de aan/uit schakelaar drukken.
Groet Hans.
Tammo
Als ik de knopjes loslaat, komt de info weer terug in het display. In de A-stand van de camera en TTL van de flitser verandert de diafragmawaarde met het vingerwiel op zowel camera als flitser.
Het enige wat je kunt uitzetten van dat topdisplay is de achtergrondverlichting.
Blijft de infobalk in de zoeker wel zichtbaar?
Heb je nog een andere camera of flitser in de buurt om te zien of er defecten zijn?
Groet Hans.
Het enige wat je kunt uitzetten van dat topdisplay is de achtergrondverlichting.
Heb je nog een andere camera of flitser in de buurt om te zien of er defecten zijn?
Groet Hans.
J.Hoes schreef:Als ik de knopjes loslaat, komt de info weer terug in het display. In de A-stand van de camera en TTL van de flitser verandert de diafragmawaarde met het vingerwiel op zowel camera als flitser.
Groet Hans.
Geen ander apparaat in de buurt. En de infobalk in de zoeker slaat ook op hol. geen info daar .
Tammo
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Flitsschoen ( en) schoongemaakt ?
John Jansen schreef:Flitsschoen ( en) schoongemaakt ?
Ook dat.
Staat de flitser aan dan kan ik geen foto maken .De ontspanknop blokkeert.
Wat moet de juiste modus zijn? Alleen TTL?
Tammo
Dat de ontspanknop blokkeert moet ergens te maken hebben met het niet scherp kunnen stellen als de flitser er op zit.Lijkt me.
Tammo
Tammo
Als je iTTL wilt fotograferen dan mode op de flitser in TTL of TTL BL.
Het scherpstellen vóór ontspannen kun je uitschakelen in het cameramenu: persoonlijke instellingen (potloodje) keuze "a2 Selectie AFS prioriteit" kies "ontspannen" en "OK".
Als je cameratopdisplay en de zoekerinfobalk helemaal niets tonen, lijkt me een kortsluiting oid in de flitser.
Stel de flitser eens in op "M", vermogen op iets laags bv 1/128, zodat je hulpsignaaltjes in/uit de flitser niet mee hoeven te doen.
Werkt de losse flitser wel? Sluit het middelste contact eens kort op de metalen voet met bv een paperclip, metalen balpen.
Groet Hans.
Het scherpstellen vóór ontspannen kun je uitschakelen in het cameramenu: persoonlijke instellingen (potloodje) keuze "a2 Selectie AFS prioriteit" kies "ontspannen" en "OK".
Als je cameratopdisplay en de zoekerinfobalk helemaal niets tonen, lijkt me een kortsluiting oid in de flitser.
Stel de flitser eens in op "M", vermogen op iets laags bv 1/128, zodat je hulpsignaaltjes in/uit de flitser niet mee hoeven te doen.
Werkt de losse flitser wel? Sluit het middelste contact eens kort op de metalen voet met bv een paperclip, metalen balpen.
Groet Hans.
J.Hoes schreef:Als je iTTL wilt fotograferen dan mode op de flitser in TTL of TTL BL.
Groet Hans.
Verschillende opties geprobeerd. Geen reultaat.
De losse flitser werkt wel.
Tammo
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Lastig verhaal.
Hoe staat in je menu van de camera de flitssynchronisatie misschien ligt daar het probleem
dat je geen foto's kunt maken.
Hoe staat in je menu van de camera de flitssynchronisatie misschien ligt daar het probleem
Op 1/250 het max.John Jansen schreef:Lastig verhaal.
Op 1/60 geprobeerd, maar maakt niets uit.
Tammo
Inmiddels het spul naar Beverwijk gebracht. Eerste conclusie; het probleem zit in de camera.
Daar gaan ze volgende week verder naar kijken.
Maar hopen dat de schade mee valt.
Tammo
Daar gaan ze volgende week verder naar kijken.
Maar hopen dat de schade mee valt.
Tammo