Kleurlicht

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Marja
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Kleurlicht

Bericht door Marja » do aug 09 2012 2:05 pm

Hallo Allemaal

Aangezien mijn vriend een hobby in de tuin heeft met sproeielementen en er ook nog kleurlicht bij zit,heb ik gisteravond een paar foto's

genomen met een lange sluitertijd.

Nu is mijn vraag, zijn hier ook nog tips over,hoe ik dat kan verbeteren.

Groet

Marja

1
Afbeelding

2
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Kleurlicht

Bericht door Léon Obers » do aug 09 2012 2:11 pm

Diafragma van f22 zou ik vermijden i.v.m. algemene afname van scherpte en contrast door diffractie. Hooguit iets van f8 of zo. Kom je ook aan kortere tijden. Nu zal het toch niet echt scherp worden bij die omstandigheden (sluitertijden blijven nog steeds relatief lang), maar contrast wordt er in ieder geval een stuk beter op.

Scherm de achtergrond af met een zwart doek (zwart etalage flanel), zodat die tuinplanken niet naar voren komen, of makkelijker, neem een ander standpunt dat je geen storende achtergrond ziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » do aug 09 2012 6:23 pm

Léon Obers schreef:Diafragma van f22 zou ik vermijden i.v.m. algemene afname van scherpte en contrast door diffractie. Hooguit iets van f8 of zo. Kom je ook aan kortere tijden. Nu zal het toch niet echt scherp worden bij die omstandigheden (sluitertijden blijven nog steeds relatief lang), maar contrast wordt er in ieder geval een stuk beter op.

Scherm de achtergrond af met een zwart doek (zwart etalage flanel), zodat die tuinplanken niet naar voren komen, of makkelijker, neem een ander standpunt dat je geen storende achtergrond ziet.
Hallo Léon

Bedankt voor je adviezen, ik ga het zeker uitproberen,zoals jij het uitlegt.

Maar de reden dat ik diafragma 22 heb gebruikt,is dat ik wilde proberen met langere sluitertijden , of die sproeier er net zo uit zou zien

alsof je een waterval fotografeert en er dan een melkachtige waas te voorschijn komt.

Of kan dat niet op zo'n manier?

Groet

Marja

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 09 2012 10:17 pm

Marja schreef: Maar de reden dat ik diafragma 22 heb gebruikt,is dat ik wilde proberen met langere sluitertijden , of die sproeier er net zo uit zou zien
alsof je een waterval fotografeert en er dan een melkachtige waas te voorschijn komt.
Dat kan. Maar als die lichtsproeiers het enige is wat je ziet in het donker lijkt me dat op die wijze minder interessant.
Of de sluitertijd dan 30 seconden is of "slechts" 4 seconden (f8), maakt voor de beweging van dat water niet zoveel uit. Het is alle twee "waas". Bij watervallen is het juist de wisselwerking van die waas tegenover een scherpe omgeving zoals rotsen, de oever bij het water er omheen. Maar die omgeving ontbreekt hier.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marja
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marja » vr aug 10 2012 8:20 am

Léon Obers schreef:
Marja schreef: Maar de reden dat ik diafragma 22 heb gebruikt,is dat ik wilde proberen met langere sluitertijden , of die sproeier er net zo uit zou zien
Dat kan. Maar als die lichtsproeiers het enige is wat je ziet in het donker lijkt me dat op die wijze minder interessant.
Of de sluitertijd dan 30 seconden is of "slechts" 4 seconden (f8), maakt voor de beweging van dat water niet zoveel uit. Het is alle twee "waas". Bij watervallen is het juist de wisselwerking van die waas tegenover een scherpe omgeving zoals rotsen, de oever bij het water er omheen. Maar die omgeving ontbreekt hier.
Dank je voor je uitleg,dan doe ik het op de manier zoals je vertelde.

Groet

Marja

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”